6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 34 minutes ago, Salvesen. said: Det er jo litt av poenget, på grunn av løgnene og bedraget til VAG måtte de oppgradere bilene til noe som falt innenfor der de skulle ha vært. Dette har ført til mer vedlikehold. Hadde de bare gjort det skikkelig første gangen slik de lovet, hadde jo saken ikke vært slik... EGR systemet er et svakt punkt på alle dieselbiler, helt uavhengig av programvare. 36 minutes ago, Salvesen. said: Og nei det er ikke oppspinn, men du må gjerne tro det for min del. Du bør jo underbygge påstanden. 36 minutes ago, Salvesen. said: Jeg prøvde bare å vise at det er andre i bransjen også som driver på like linje som Tesla, bare enda enda verre. Betyr ikke at Tesla gjør alt rett av den grunn, de gjør masse feil de også. Verken VAG eller Tesla lover noe ang. forbruk. Tesla har vært overoptimistiske i sin markedsføring, det er åpenbart. Men at de "driver på lik linje" (jeg antar du mener med andre selskaper som bevisst jukser?) er jeg uenig i. Tesla har mange følgere på sin "mission" som lett overser slike "unøyaktigheter". Sålenge man tillater at Tesla når som helst kan endre brukeropplevelsen (enten ved feil eller bevisst) er man i større grad eksponert enn ved en bil som må oppdateres på verksted med bileierens samtykke. Jeg er uenig i at dieselgate har noen likheter med chargegate. Jeg reagerer på dårlig kundebehandling helt uavhengig av bilmerke. Teslas hemmelige reduksjon av ladehastighet er tvilsom kundebehandling, bilene er vel ikke Teslas eiendom? Teslas oppgradering av ladestasjoner er ikke et eksempel på dårlig kundebehandling i mine øyne for å ro tilbake i trådens emne. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 Salvesen. skrev (2 timer siden): Hvordan skulle de fortalt om feilen de ikke viste om før det gikk galt? Hva får deg til å tru at de ikke viste om det? Tesla er jo kjent nå for å kjøre på med risiko. https://evfarm.substack.com/p/electric-vehicle-farm Det er en grunn til at Mercedes og Toyota trakk seg bort tidlig fra samarbeidet. De ønsket ikke kjøre på med den kalkulerte risikoen (les Ford Pinto referansen i kilden) Tesla (kanskje være ærlig og si Elon istedet?) var villig til å ta. Noe de gjentar til stadighet. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 1 hour ago, oophus3do said: Hva får deg til å tru at de ikke viste om det? Tesla er jo kjent nå for å kjøre på med risiko. https://evfarm.substack.com/p/electric-vehicle-farm Det er en grunn til at Mercedes og Toyota trakk seg bort tidlig fra samarbeidet. De ønsket ikke kjøre på med den kalkulerte risikoen (les Ford Pinto referansen i kilden) Tesla (kanskje være ærlig og si Elon istedet?) var villig til å ta. Noe de gjentar til stadighet. Musk sin detaljstyring er antagligvis den største trusselen Tesla står ovenfor... Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (1 minutt siden): Musk sin detaljstyring er antagligvis den største trusselen Tesla står ovenfor... Glassdoor har jo litt av hvert angående dette. Når man ser løsningene med teip og Home Depot lister for å feste komponenter, så ser man litt hvor fokuset ligger. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 14 minutes ago, oophus3do said: Glassdoor har jo litt av hvert angående dette. Når man ser løsningene med teip og Home Depot lister for å feste komponenter, så ser man litt hvor fokuset ligger. Jeg er ikke så inne i tingene, hva er "Glassdoor"? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke så inne i tingene, hva er "Glassdoor"? Er en side hvor folk kan anonymt anbefale, eller ikke anbefale arbeidsplassene sine. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 (endret) 6RCURCGB skrev (9 timer siden): Dieselgate gikk ikke utover kundene. Batterygate / chargegate går utover kundene. I hvilken grad spesifikasjonene til Tesla var for optimistiske og i hvor stor grad det har med oppbygd erfaring vet vi ikke. Hvis det er en ren "bottom covering exercise" for å unngå garantisaker er det skammelig men det er umulig for oss å vite eksakt hvorfor dette ble gjort. Poenget mitt består uansett. Tesla tegnet et bilde at man kunne kjøre land og strand rundt med elektrisk bil akkurat som man kan med en fossilbil. Det kan man nesten men det har altså sin pris. Jeg tror Tesla hadde vært tjent med å fortelle om slike programvare endringer på forhånd istedenfor å bare snike det inn. Så større utslipp enn de hadde lov til, har ikke gått ut over oss alle inkludert eierne av bilene med disse motorene? Større utslipp av dritt som vi har vært nødt til å puste inn, fordi svært mange biler har blitt jukset med, med fullt belegg? Og det er i tillegg til de direkte følgene for kundene, som i flere tilfeller fikk ekstraregning pga at VW mente at det måtte byttes AGR-ventil på flere biler, for at de skulle kunne gjøre de endringene de hadde behov for å gjøre, for å tilfredsstille rettsapparatet. En regning som de fleste kanskje ikke måtte påføres gjøre om ikke tiltakene måtte til. Og oppå dette, ser det jammen ut til at cheaten dems ble forsøkt å løses med en ny cheat-kode, jamfør det som kommer frem i #dieselgate2. Jeg har aldri eid et VW-produkt så vidt jeg vet, men er likevel utsatt for følgene av jukset dems. Hvor påvirket man er, og hvilke senskader vi får pga dette, er foreløpig ikke kjent, og vi er likevel ikke så ille berørt som i andre deler av verden. Gikk ikke utover kundene, liksom. Tror du på dette selv? Endret 10. september 2020 av Snowleopard Skriveleif 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 On 9/10/2020 at 6:45 PM, Snowleopard said: Gikk ikke utover kundene, liksom. Tror du på dette selv? Det er en dullion dieselbiler på veiene dessverre. Og de skadelige avgassene har vi vært kjent med i decennier. Jeg har ikke sett noe som indikerer at disse juksebilene slapp ut noe mer i vanlig bruk enn andre fabrikater. De slapp ut mindre når de ble testet, sannsynligvis fordi de hadde lagt seg nærme grenseverdiene. Har du noe dokumentasjon på at juksebilene slapp ut mye mer enn tilsvarende biler av andre fabrikat? Du tror vel virkelig ikke at disse bilene vesentlig forringet luftkvaliteten ift. alle de eldre bilene som knatrer rundt, med ødelagt EGR, tett DPF osv? La meg omformulere: Dieselgate gikk ikke ut over bruken av bilen slik chargegate gjør. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 On 9/4/2020 at 8:39 PM, Kahuna said: Hvor mange får problemer på grunn av dette? Aksdal ligger omtrent halvveis mellom superladerne Os og Vikesjå, en avstand på 23 mil. For alle som *ikke* kjører med henger bør dette gå fint. De som kjører denne strekningen med henger må kanskje legge inn en stopp på en tredjepartslader. Så lenge v2-laderne står såpass tett som dem gjør kan Tesla legge ned ganske mange v2-lokasjoner før de drar på seg hull i dekningen. Aksdal er einaste Superchargeren på Haugalandet. For dei som bur på Haugalandet med Tesla uten oppgraderingen er no V2 den einaste tilgjengelige hurtigladeren uten å reise lange veger vel? I tillegg til dette er Aksdal plassert slikt at omtrent all ferdsel inn og ut av Haugalandet kan svippe innom uten å vera ein omveg. F.eks frå Haugesund til Oslo, eller til Bergen, eller til Stavanger. Eller frå Stavanger til Bergen. Stavanger til Trondheim. Bergen til Kristiansand. Osv. Også lokalt er den praktisk. Ein kan ta tunnel via Karmøy over til Gismarvik, men for mange er Aksdal framleis ein gjennomferdsplass på veg til og frå Kårstø, Hydro Karmøy, eller Aibel i Haugesund. Generelt sett er Aksdal ein ganske god plass for ein Supercharger, ikkje minst for lokale beboere. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 33 minutes ago, 6RCURCGB said: La meg omformulere: Dieselgate gikk ikke ut over bruken av bilen slik chargegate gjør. No gjer ikkje Chargegate ein gong relevante søketreff for meg, så det høyres usannsynleg ut. Same med Batterygate. Alle treffene eg får opp er Apple relaterte... Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 18 minutes ago, Drunkenvalley said: No gjer ikkje Chargegate ein gong relevante søketreff for meg, så det høyres usannsynleg ut. Same med Batterygate. Alle treffene eg får opp er Apple relaterte... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 6RCURCGB skrev (1 time siden): Det er en dullion dieselbiler på veiene dessverre. Og de skadelige avgassene har vi vært kjent med i decennier. Jeg har ikke sett noe som indikerer at disse juksebilene slapp ut noe mer i vanlig bruk enn andre fabrikater. De slapp ut mindre når de ble testet, sannsynligvis fordi de hadde lagt seg nærme grenseverdiene. Har du noe dokumentasjon på at juksebilene slapp ut mye mer enn tilsvarende biler av andre fabrikat? Du tror vel virkelig ikke at disse bilene vesentlig forringet luftkvaliteten ift. alle de eldre bilene som knatrer rundt, med ødelagt EGR, tett DPF osv? La meg omformulere: Dieselgate gikk ikke ut over bruken av bilen slik chargegate gjør. Problemet er nettopp det, det gå "en dullion dieselbiler" rundt på veiene, så selv en liten mengde fra hvert kjøretøy blir til en haug med uønsket forurensning, som vi etterhvert, og i enda større grad, blir klar over skadevirkningen av. Generelt med slike innskjerpinger av kravene, er at man ikke kan gjøre reglene gjeldende for eldre biler, men må gjelde nye biler. Eldre biler vil etterhvert fases ut pga ulykker, teknisk defekt, og ikke minst økonomisk defekt (dyrere å reparere enn å erstatte). Miljøsoner gir dog en mulighet for å begrense nytten og derved bruken, uten å gjøre bilene i seg selv ulovlige. Jeg driver ikke noen byrå som sjekker hva de enkelte bilene faktisk slipper ut. jeg må stole på uhildede undersøkelser. Det er ikke bevisst utover enhver tvil at andre biler har jukset slik VW har gjort, så da må man anta at de slapp ut mindre i praksis enn det juksediesel-motorene gjorde. Men nå har og teststandardene blitt endret, fordi de testene som var gyldige på den tiden, har visst seg å ikke holde mål. Dessuten har vi nå fått en ny mulighet til å gå rundt og forbi de gamle problembilene, ved å gå elektrisk. De er ikke perfekt, da de forurenser mer ved produksjon. Men nå viser det seg at de veldig raskt tar igjen dette ved å knapt forurense i bruk. 1 til 2 års bruk er alt som skal til for å gå i null i forhold til icebiler i forurensning, og deretter er de langt bedre i forhold til ice-biler. Dette gjelder tydeligvis selv om vi nå har biler med langt større batterier enn de bilene man sammenlignet med for 5-10 år siden. I fremtiden er det kanskje bedre alternativ å få tak i, men foreløpig er det elbil som er svaret. Likevel er det Tesla som blir angrepet, og sviket fra VW blir knapt nevnt. 2 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 11. september 2020 Del Skrevet 11. september 2020 2 hours ago, Snowleopard said: så selv en liten mengde fra hvert kjøretøy blir til en haug med uønsket forurensning, som vi etterhvert, og i enda større grad, blir klar over skadevirkningen av. Jeg er uenig med deg, vi har visst lenge at NOx, polyaromater, sot osv. er skadelig. Svovel er så godt som fjernet fra oljen for lenge siden så det er ikke noe problem lengre. 2 hours ago, Snowleopard said: Jeg driver ikke noen byrå som sjekker hva de enkelte bilene faktisk slipper ut. jeg må stole på uhildede undersøkelser. Det er ikke bevisst utover enhver tvil at andre biler har jukset slik VW har gjort, så da må man anta at de slapp ut mindre i praksis enn det juksediesel-motorene gjorde. Det er en luftig antagelse. Etter det jeg har lest skiller ikke utslippene fra "juksemotorene" seg ut fra de andre (bortsett fra når de ble testet på rulle og motorstyringen endret parametrene). Det som "overrasket" politikerene var at dieselbiler slapp ut mange hundre ganger mer enn normene tilsa. Det er naturlig fordi det er bare under gitte betingelser for eks. SCR kan operere. Hadde de bare plukket opp en 30 år gammel skolebok om forbrenningsmotorer hadde de visst dette. Det som skjedde var at politikerene "vedtok" at diesel var det foretrukne drivstoffet. Så måtte bilprodusentene bli kreative for å møte stadig skjerpede utslippskrav. VAG ble kanskje for kreative men det kan godt hende at flere jukset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 (endret) 6RCURCGB skrev (9 timer siden): Svovel er så godt som fjernet fra oljen for lenge siden så det er ikke noe problem lengre. Usikker på hvor mye svovel som egentlig fjernes. Har inntrykk av at det bare skyfles over til tungeoljekvaliteter som selges i diverse lugubre land. Nå har jeg helt jernteppe på navnet, men det var et tankanlegg på vestlandet som brant for et tiår siden, som etter mye om og men viste seg å inneholde svært svovelholdig tungolje som bare var ment for omlasting for så å bli brukt i lugubre land siden det hadde for høyt svovelinnhold for norsk skipsfart. Visstnok oppkonsentrert svovelinnhold for at raffineriene skulle få en enkel måte å bli kvitt svovlet på. Edit: Vest tank Endret 12. september 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 Simen1 skrev (5 timer siden): Usikker på hvor mye svovel som egentlig fjernes. Har inntrykk av at det bare skyfles over til tungeoljekvaliteter som selges i diverse lugubre land. Nå har jeg helt jernteppe på navnet, men det var et tankanlegg på vestlandet som brant for et tiår siden, som etter mye om og men viste seg å inneholde svært svovelholdig tungolje som bare var ment for omlasting for så å bli brukt i lugubre land siden det hadde for høyt svovelinnhold for norsk skipsfart. Visstnok oppkonsentrert svovelinnhold for at raffineriene skulle få en enkel måte å bli kvitt svovlet på. Edit: Vest tank Stemmer nok dette. Folk blir kurset ekstensivt i det maritime for fueling og testing av fuel siden det er mange som jukser der når man skal bunkre nedover kontinentet. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 6RCURCGB skrev (14 timer siden): Jeg er uenig med deg, vi har visst lenge at NOx, polyaromater, sot osv. er skadelig. Svovel er så godt som fjernet fra oljen for lenge siden så det er ikke noe problem lengre. Vi har vist lenge om endel virkninger, gjerne de som oppstår på kort sikt og noen av de som skjer på lengre sikt. Men vi har langt mer forurensning av utslipp fra forbrenning av biler, som ikke tidligere har vært. Bilen og forbrenningsmotorer er tross alt en relativt ny oppdagelse i historisk sammenheng. Også annen forurensning av stoffer vi har fått kjennskap til og kunnskap om i nyere tid, og som har visst seg å ha skadevirkninger som bygger seg opp over generasjoner. Det er disse skadevirkningene vi ikke kjenner like godt, men som vi blir stadig mer oppmerksomme på. 6RCURCGB skrev (14 timer siden): Det er en luftig antagelse. Etter det jeg har lest skiller ikke utslippene fra "juksemotorene" seg ut fra de andre (bortsett fra når de ble testet på rulle og motorstyringen endret parametrene). Det som "overrasket" politikerene var at dieselbiler slapp ut mange hundre ganger mer enn normene tilsa. Det er naturlig fordi det er bare under gitte betingelser for eks. SCR kan operere. Hadde de bare plukket opp en 30 år gammel skolebok om forbrenningsmotorer hadde de visst dette. Det som skjedde var at politikerene "vedtok" at diesel var det foretrukne drivstoffet. Så måtte bilprodusentene bli kreative for å møte stadig skjerpede utslippskrav. VAG ble kanskje for kreative men det kan godt hende at flere jukset. Mulig det er en luftig antagelse, men vi vet bare sikkert at VW har jukset. Det har vært noen saker der enkelte har måtte gjøre tiltak for å slippe å bli straffeforfulgt, men som vi kan si med stor sannsynlighet si at de må ha jukset, uten at de er dømt for dette. Mye av problemet er også NEDC-testregimet som bilprodusentene har fått styre alt for mye, slik at de har sluppet unna uten å gjøre noe som direkte er ulovlig. Med den langt strengere WLTP-testen, skal denne muligheten til å tilpasse seg og få urealistisk lave resultater, være langt mindre. Uansett ulovlig eller ikke, bevist juks eller ikke, så er det forurensning vi kan redusere godt, og erstatte med mindre forurensende kjøretøy, som og er mer energieffektive. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 Bar Diess og Musk møtet til noe bra? Det rapporteres om at V3 SuC nettverket i Tyskland plutselig kan lade alle elbiler? Isåfall bra Tesla! Første steg i å bygge litt "love" fra min del om dette åpner seg! Ser at Ionity prisene justeres i Tyskland til under SuC pris, så godt mulig Elon lærte om dette og tenkte det er på tide å følge på selv når prisen ikke er best lengre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 oophus3do skrev (4 minutter siden): Bar Diess og Musk møtet til noe bra? Det rapporteres om at V3 SuC nettverket i Tyskland plutselig kan lade alle elbiler? Isåfall bra Tesla! Første steg i å bygge litt "love" fra min del om dette åpner seg! Ser at Ionity prisene justeres i Tyskland til under SuC pris, så godt mulig Elon lærte om dette og tenkte det er på tide å følge på selv når prisen ikke er best lengre. Står 0,77 EUR på ionity sine nettsider I Tyskland? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 (endret) Salvesen. skrev (5 minutter siden): Står 0,77 EUR på ionity sine nettsider I Tyskland? Jepp, folk har funnet nye illustrasjoner på hjemmesidene, og utfordret VW om dette på "first mover club" der svaret har vært "stay tuned" etterfulgt av ei ?. Når plutselig SuC nettverket tillater andre biler så kan det være en sammenheng? Altså er ikke noe annonsert, men det har ikke Tesla heller I Tyskland hvor det dukker opp rapporter om at andre elbiler plutselig kan lade. Endret 12. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 12. september 2020 Del Skrevet 12. september 2020 Om Teslanettverket opne for alle elbiler hadde det vore ganske greit ass, sjølv om det er litt seint for mange. F.eks her i Haugesund er ladenettverket blitt veldig bra, og nøden for Teslas ladenettverk er ikkje akkurat tilstede lengre for folk flest. Men det skal bli fint for lengre reise om me ikkje trenge køyre forbi Teslas stasjoner og finne Fortum. Spesielt i utlandet om det er same system der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå