Trestein Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (18 timer siden): Fornøyde kunder blir det mer og mer av ja. Det ser ut som Tesla har fått bukt med tidlige kvalitetsproblemer på Model 3, den blir nå utnevnt til mest feilfrie "executive car" i UK. På bunnen med mest feil er Mercedes:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-most-reliable-ev-executive-car-uk-award/https://www.whatcar.com/news/2020-what-car-reliability-survey-executive-cars/n20054 Tilsvarende nyheter har vi hørt fra Kina, der Model 3 er soleklart på topp blant elbiler mhp. å ha få feil. Vi har en 2019 modell, det har ikke vært noe feil med den heller. Snart ett år gammel nå og null verkstedsbesøk. Så en helt ny video av nylig ankomne tesla 3 modeller fra nextmove. Lakken på de hvitmalte bilene var forferdelig, det var hull i taktrekket osv på den ene bilen de så på. Så helt i mål er de nok ikke. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) hekomo skrev (3 timer siden): Nå har hele denne avsporingen utspring i din kommentar om "dumme valg" som vil gjøre at "merkevaren ikke overlever". Som alltids så tar du setninger ut og lager en stråmann av dem. Dette var linket til scenarioet der dette ikke er et unntak. Altså at Type2 støtten helt forsvinner mens det eksisterer en bil flåte som er avhengig dem. Det vil isåfall være påfyll av listen av dårlige valg, som selvfølgelig vil straffe seg over tid. Om det vil være tilfellet har vi fått mer mat om, og forhåpentligvis var dette et unntak. Les alt før du går i vranglås pga enkelte ord og setninger neste gang. hekomo skrev (3 timer siden): Hvor har du hakket på andre bilmerker, f.eks. VW, på samme måte? Siden du påstår det finnes andre tråder, mener jeg. Der dette er temaet selvfølgelig. Endret 6. september 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 oophus3do skrev (2 timer siden): Som alltids så tar du setninger ut og lager en stråmann av dem. Dette var linket til scenarioet der dette ikke er et unntak. Altså at Type2 støtten helt forsvinner mens det eksisterer en bil flåte som er avhengig dem. Det vil isåfall være påfyll av listen av dårlige valg, som selvfølgelig vil straffe seg over tid. Om det vil være tilfellet har vi fått mer mat om, og forhåpentligvis var dette et unntak. Les alt før du går i vranglås pga enkelte ord og setninger neste gang. Der dette er temaet selvfølgelig. Poenget er ikke hvilket scenario det var linket til, men hakk-i-plata om "nå er Tesla snart død fordi..." som det kvernes på absolutt hele tiden, uten stopp, idet uendelige. Samtidig ses det bort fra atskillig verre ting fra andre produsenter. Det er en ren avsporing som ikke bidrar med noe som helst til temaet. Hvor er disse trådene der andre bilmerker er tema? 5 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 hekomo skrev (1 minutt siden): Poenget er ikke hvilket scenario det var linket til, men hakk-i-plata om "nå er Tesla snart død fordi..." som det kvernes på absolutt hele tiden, uten stopp, idet uendelige. Jeg snakker om det tråden handler om. Denne sytinga di kan du si høyt for deg selv, og la det være med det. hekomo skrev (3 minutter siden): Det er en ren avsporing som ikke bidrar med noe som helst til temaet. Whataboutism greiene dine er avsporinga. Om du vil prate om Dieselgate, så eksisterer det egne tråder for det. hekomo skrev (4 minutter siden): Hvor er disse trådene der andre bilmerker er tema? Kødder du!? Du befinner deg på et forum... Må jeg forklare hvordan et forum fungerer? Om du ikke klarer å finne tråder som omhandler andre temaer så aner jeg ikke hvor jeg skulle ha startet. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 On 9/4/2020 at 4:21 PM, Sturle S said: Kva bil er det som har 180 liter bensintank? Det er ca tre gonger meir enn du har lov til å ha i ei garasje. Referansar: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-08-602#KAPITTEL_2 https://www.sikkerhverdag.no/gass/frakt-og-oppbevaring/frakt-og-oppbevaring-av-bensin/ Toyota Land Cruiser 200. Tror du har misforstått regelverket fullstendig siden du refererer til oppbevaring av brannfarlige stoffer. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 9. september 2020 Del Skrevet 9. september 2020 On 9/4/2020 at 7:29 PM, Salvesen. said: Nå viser det seg at parkeringsplassen v2 laderene står på skal omreguleres og de hadde forsvunnet. Det er derfor tesla har gått inn med v3 laderene der. Og det blir V3 ladere alle andre steder det blir bygget nye stasjoner... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (8 timer siden): Og det blir V3 ladere alle andre steder det blir bygget nye stasjoner... Ja det gjør det nok, å godt er det:) 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 (endret) Vært veldig surt om de fortsatte å bygge ut V2 ladere når bilflåten deres kan lade opptil 250kW (og sannsynligvis enda mere på nye S/X/Cybertruck/Roadster) Raskere lading = raskere ferdig = raskere ledig kapasitet. Hadde dere eid en eldre Tesla og det å betale disse 3500kr var ett stort problem for dere kunne jeg gitt litt mere sympati. Dere som klager har jo ikke en slik bil engang. Ser man på Tesla grupper så virker folk å være fornøyd med at for 3500kr så kommer det en en fyr hjem/til jobben deres å fikser bilen så man kan lade på alle ladestasjoner med CCS. Virker ikke å være noe stort klagemoment. Endret 10. september 2020 av Complexity 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 On 9/6/2020 at 4:23 PM, hekomo said: Poenget er ikke hvilket scenario det var linket til, men hakk-i-plata om "nå er Tesla snart død fordi..." som det kvernes på absolutt hele tiden, uten stopp, idet uendelige. Samtidig ses det bort fra atskillig verre ting fra andre produsenter. Det er en ren avsporing som ikke bidrar med noe som helst til temaet. Hvor er disse trådene der andre bilmerker er tema? Hvorfor tar du det så ille opp hvis folk mener at Tesla behandler kundene sine dårlig? Personlig tror jeg ikke denne saken med at V2 laderene kommer til å forsvinne på sikt kommer til å slå noe negativt ut for Tesla, det er en del av den teknologiske utviklingen. Jeg tror heller ikke at det blir mange misfornøyde Leaf eiere som hadde forventet å kunne hurtiglade med Chademo "overalt". Utviklingen i Europa går mot CCS men det er umulig å påstå at Nissan og Tesla valgte feil kontakt for over 10 år siden. 18 minutes ago, Complexity said: Raskere lading = raskere ferdig = raskere ledig kapasitet. Det som faktisk ER interessant er hvordan batteriene faktisk takler hurtiglading og om hurtiglading er et alternativ dersom man vil ha lengst mulig levetid. Og erfaringene sålangt tyder på at man ikke får i pose og sekk her heller. Hurtiglading sliter på batteriet og hvis man skal ut på langkjøring med kortest mulig stopp vil det ha sin pris ifm. av aksellerert kapasitetstap. Ikke noe av dette er uventet riktignok, sånn er lipo batterier. Forøvrig, siden det er så står interesse her for å "spå Teslas død" eller at Tesla vil bli "verdens mest verdifulle selskap": https://www.cnbc.com/2020/09/06/tesla-could-be-the-most-dangerous-stock-on-wall-street-investment-researcher-says.html Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 (endret) 56 minutes ago, 6RCURCGB said: Det som faktisk ER interessant er hvordan batteriene faktisk takler hurtiglading og om hurtiglading er et alternativ dersom man vil ha lengst mulig levetid. Og erfaringene sålangt tyder på at man ikke får i pose og sekk her heller. Hurtiglading sliter på batteriet og hvis man skal ut på langkjøring med kortest mulig stopp vil det ha sin pris ifm. av aksellerert kapasitetstap. Ikke noe av dette er uventet riktignok, sånn er lipo batterier. De aller fleste hurtiglader nok bare innimellom. Noen få som har hurtigladet Model 3 veldig mye har opplevd å få redusert litt hastighet for å spare batteriet. Vil tro at Tesla på sikt vil gjøre som Porsche og ha en opsjon i bilen som roer ned ladingen litt om det viser seg å være ett utbredt problem. Men Model 3 har bare 75kWh batteri. Roadster og Cybertruck får jo 200kWh batteri og da vil det være null stress å lade med 250kW + Endret 10. september 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 16 minutes ago, Complexity said: De aller fleste hurtiglader nok bare innimellom. Noen få som har hurtigladet Model 3 veldig mye har opplevd å få redusert litt hastighet for å spare batteriet. Vil tro at Tesla på sikt vil gjøre som Porsche og ha en opsjon i bilen som roer ned ladingen litt om det viser seg å være ett utbredt problem. Tesla har ganske kategorisk oversolgt og skapt forventninger ingen kan innfri. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (3 minutter siden): Tesla har ganske kategorisk oversolgt og skapt forventninger ingen kan innfri. Hva mener du, bilene har da klart å lade de hastighetene de skal. Men de har blitt strupet pga for mye lading og en feil på batteriet etter hva jeg forstår. Det er da mye bedre å strupe for å forhindre farlige situasjoner. Så får en heller reklamere/klage. Litt som dieselgate. Ser jo hvordan det gikk, ingen får noe her hjemme.. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 85 pakkene ble vel strupet en del da det var misstanke om en feil som kunne føre til brann. I disse dager har vel folk begynt å få mere hastighet igjen på disse bilene? Mener jeg leste en artikkel om det nylig. Var vel ikke så farlig den feilen som de først trodde. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6 minutes ago, Salvesen. said: Hva mener du, bilene har da klart å lade de hastighetene de skal. Men de har blitt strupet pga for mye lading og en feil på batteriet etter hva jeg forstår. Det er da mye bedre å strupe for å forhindre farlige situasjoner. Så får en heller reklamere/klage. Litt som dieselgate. Ser jo hvordan det gikk, ingen får noe her hjemme.. Dieselgate gikk ikke utover kundene. Batterygate / chargegate går utover kundene. I hvilken grad spesifikasjonene til Tesla var for optimistiske og i hvor stor grad det har med oppbygd erfaring vet vi ikke. Hvis det er en ren "bottom covering exercise" for å unngå garantisaker er det skammelig men det er umulig for oss å vite eksakt hvorfor dette ble gjort. Poenget mitt består uansett. Tesla tegnet et bilde at man kunne kjøre land og strand rundt med elektrisk bil akkurat som man kan med en fossilbil. Det kan man nesten men det har altså sin pris. Jeg tror Tesla hadde vært tjent med å fortelle om slike programvare endringer på forhånd istedenfor å bare snike det inn. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 11 minutes ago, Complexity said: 85 pakkene ble vel strupet en del da det var misstanke om en feil som kunne føre til brann. I disse dager har vel folk begynt å få mere hastighet igjen på disse bilene? Mener jeg leste en artikkel om det nylig. Var vel ikke så farlig den feilen som de først trodde. Link fra Tesla? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (6 minutter siden): Dieselgate gikk ikke utover kundene. Batterygate / chargegate går utover kundene. I hvilken grad spesifikasjonene til Tesla var for optimistiske og i hvor stor grad det har med oppbygd erfaring vet vi ikke. Hvis det er en ren "bottom covering exercise" for å unngå garantisaker er det skammelig men det er umulig for oss å vite eksakt hvorfor dette ble gjort. Poenget mitt består uansett. Tesla tegnet et bilde at man kunne kjøre land og strand rundt med elektrisk bil akkurat som man kan med en fossilbil. Det kan man nesten men det har altså sin pris. Jeg tror Tesla hadde vært tjent med å fortelle om slike programvare endringer på forhånd istedenfor å bare snike det inn. Gikk ikke utover kundene? De fikk redusert effekt, høyere drivstofforbruk enn estimert og mer vedlikehold/kostnader.... Som du sier, ja det er mer eller mindre umulig å si. Det går helt fint å kjøre land å strand med en Tesla. Men det suger jo om en får redusert ladehastighet, såklart. Hvordan skulle de fortalt om feilen de ikke viste om før det gikk galt? Og hyppig bruk av ladere som fører til redusert effekt på ladere har de vært åpne om lenge, vet ikke når det først ble opplyst om, men det er veeeldig lenge siden. 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 5 minutes ago, Salvesen. said: Gikk ikke utover kundene? De fikk redusert effekt, høyere drivstofforbruk enn estimert og mer vedlikehold/kostnader.... Fikk de? 5 minutes ago, Salvesen. said: Hvordan skulle de fortalt om feilen de ikke viste om før det gikk galt? Og hyppig bruk av ladere som fører til redusert effekt på ladere har de vært åpne om lenge, vet ikke når det først ble opplyst om, men det er veeeldig lenge siden. Kjære deg, hvis det er en feil i batteripakkene hadde de vel vært tilbakekalt for lenge siden? Det er ikke redusert kapasitet pga. mye hurtiglading vi snakker om her. Se videoen til Bjørn Nyland, den forklarer det rimelig greit. De har redusert ladehastigheten uansett tidligere bruksmønster. Det er det folk er misfornøyde med. Tesla har jo endel veldig sinte kunder som saksøker de bare det muligens mangler noen hestekrefter for eks. Heldigvis vant Tesla den saken men det viser jo at Tesla eiere er noe helt for seg selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (29 minutter siden): Fikk de? Kjære deg, hvis det er en feil i batteripakkene hadde de vel vært tilbakekalt for lenge siden? Det er ikke redusert kapasitet pga. mye hurtiglading vi snakker om her. Se videoen til Bjørn Nyland, den forklarer det rimelig greit. De har redusert ladehastigheten uansett tidligere bruksmønster. Det er det folk er misfornøyde med. Tesla har jo endel veldig sinte kunder som saksøker de bare det muligens mangler noen hestekrefter for eks. Heldigvis vant Tesla den saken men det viser jo at Tesla eiere er noe helt for seg selv. Ja det har de. her er feks en sak jeg fant etter ett kort søk: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/arpa7/raadyre-foelgefeil-etter-diesel-oppgradering Det har blitt sagt at justeringen er gjort pga 85 pakken har problemer som kan relateres til bilen som tok fyr i Kina. Men jeg har ikke inside news så kan bare komme med spekuleringer uansett Ingen av mine biler har blitt redusert, men så har jeg ikke kjørt de så langt heller. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 23 minutes ago, Salvesen. said: Ja det har de. her er feks en sak jeg fant etter ett kort søk: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/arpa7/raadyre-foelgefeil-etter-diesel-oppgradering Har du lest artikkelen du viser til? Den omhandler potensielle problemer som kan ha oppstått ifm. oppdateringer som VAG ble tvunget til å gjøre av myndighetene. Det har ingenting med hvordan bilene var før. Som de fleste vet er EGR noe av det første som feiler på en dieselbil så om det er tilfeldig eller prematurt etter oppdatering kommer ikke frem i artikklen. Men greit at du bekrefter at din påstand om redusert effekt, høyere forbruk, og økt vedlikehold bare var oppspinn. Quote Kommunikasjonssjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller, Anita Svanes, opplyser til VG at de har svært gode goodwillordninger dersom feil skulle oppstå i etterkant av oppgraderingen. Disse ordningene er helt uavhengig av garantiperioden, understreker hun. – Kundene kan være helt trygge på at det er sikkert å ta oppgraderingen. Hun sier de har registrert et titalls klager knyttet til oppgraderingen, og at de har forsøkt å løse disse best mulig. – Vi kjenner oss ikke igjen i antall henvendelser som nevnes av NAF, og vi har hatt dialog med NAF om det. Også fra Forbrukerrådet hører vi at antall henvendelser om saken er lavt. Vi har vært opptatt av åpenhet og transparens fra første dag i saken, sier Svanes. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2020 Del Skrevet 10. september 2020 6RCURCGB skrev (Akkurat nå): Har du lest artikkelen du viser til? Den omhandler potensielle problemer som kan ha oppstått ifm. oppdateringer som VAG ble tvunget til å gjøre av myndighetene. Det har ingenting med hvordan bilene var før. Som de fleste vet er EGR noe av det første som feiler på en dieselbil så om det er tilfeldig eller prematurt etter oppdatering kommer ikke frem i artikklen. Men greit at du bekrefter at din påstand om redusert effekt, høyere forbruk, og økt vedlikehold bare var oppspinn. Det er jo litt av poenget, på grunn av løgnene og bedraget til VAG måtte de oppgradere bilene til noe som falt innenfor der de skulle ha vært. Dette har ført til mer vedlikehold. Hadde de bare gjort det skikkelig første gangen slik de lovet, hadde jo saken ikke vært slik... Og nei det er ikke oppspinn, men du må gjerne tro det for min del. Jeg prøvde bare å vise at det er andre i bransjen også som driver på like linje som Tesla, bare enda enda verre. Betyr ikke at Tesla gjør alt rett av den grunn, de gjør masse feil de også. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå