Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 17 minutes ago, oophus3do said: Så da har du folk som havner på den ene siden og den andre. Altså at enkelte folk hadde valgt annerledes. Det at folk avventer med kjøp av Model S/X i påvente av facelift er så klart en utfordring. Det er lite Tesla kan gjøre utover å fortløpende komme med oppdateringer på S/X, slik at de klarer å riste løs flere kjøpere. 17 minutes ago, oophus3do said: Om Tesla da ikke skal havne i samme klemme som Apple, så må de finne en bedre løsning - innenfor forventningen at dette kun er første stasjon av flere over tid som vil få forandringer, og fjerningen av Type2. Hvilken klemme snakker du om? 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Det at folk avventer med kjøp av Model S/X i påvente av facelift er så klart en utfordring. Det er lite Tesla kan gjøre utover å fortløpende komme med oppdateringer på S/X, slik at de klarer å riste løs flere kjøpere. Du bytter tema. Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Hvilken klemme snakker du om? Apple har vært i et par klemmer. Den ene som vell er den største er $1,2b for å underklokke telefonene over tid. Når man forandrer på opplevelsen av et produkt i ettertid, mens man ikke opplyser om det, så forventer jeg at man blir straffet. Samt så har Apple fått kritikk for sjongleringen av ladeløsnigner og utstyr. Om Tesla selger biler med gratis hurtiglading, mens de fjerner nettverket som muliggjør dette mens de kaster yttligere kostnader på sine kunder, så havner de i den samme klemma. Det er kritikkverdig. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Just now, oophus3do said: Du bytter tema. Det er jo du som bytter tema. Det var du som begynte å snakke om å vente på facelift eller kjøpe eldre S/X uten integrert CCS. Just now, oophus3do said: Apple har vært i et par klemmer. Den ene som vell er den største er $1,2b for å underklokke telefonene over tid. Når man forandrer på opplevelsen av et produkt i ettertid, mens man ikke opplyser om det, så forventer jeg at man blir straffet. Samt så har Apple fått kritikk for sjongleringen av ladeløsnigner og utstyr. Om Tesla selger biler med gratis hurtiglading, mens de fjerner nettverket som muliggjør dette mens de kaster yttligere kostnader på sine kunder, så havner de i den samme klemma. Det er kritikkverdig. Ok, følger ikke med på Apple. Jeg er enig i at om Tesla skulle fjerne ladenttverket så vil de kunne få problemer, om de ikke dekker oppgradering til CCS. Men det virker ikke som de planlegger å fjerne V2 superladerne. 7 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden): Det er jo du som bytter tema. Det var du som begynte å snakke om å vente på facelift eller kjøpe eldre S/X uten integrert CCS. Nei, jeg gav deg et scenario for å vise at folk mulighens hadde valgt annerledes om de viste at Type2 standarden ville forsvinne. Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden): Ok, følger ikke med på Apple. Jeg er enig i at om Tesla skulle fjerne ladenttverket så vil de kunne få problemer, om de ikke dekker oppgradering til CCS. Men det virker ikke som de planlegger å fjerne V2 superladerne. Ok, da er vi enige. Så får man bare vente å se på om dette var et engangs tilfelle eller ikke. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 5 hours ago, 6RCURCGB said: Når man har stått nedsnødd en natt på snaufjellet er det deilig å ha 180 liter på tanken så man vet at varme ikke er noe problem... Kva bil er det som har 180 liter bensintank? Det er ca tre gonger meir enn du har lov til å ha i ei garasje. Referansar: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-08-602#KAPITTEL_2 https://www.sikkerhverdag.no/gass/frakt-og-oppbevaring/frakt-og-oppbevaring-av-bensin/ 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Sovidt eg veit eig ikkje Tesla parkeringsplassane ved ein einaste superladar i Noreg. Låneavtaler går ut på eit tidspunkt og ingen stasjon er garantert av Tesla eller andre å vere der han er no til evig tid. Då er det litt drygt å krevje kompensasjon frå Tesla i form av oppgraderingar eller anna fordi ein stasjon vert lagt ned, uavhengig av om det dukkar opp ein ny i nærleiken som ein ikkje kan bruke utan oppgraderinga. Vi har kjøpt oppgraderinga uansett. Ikkje for å lade på nye superladarar, men for å kunne lade fort fleire stader enn vi kunne før. Hurtigladarane står stadig tettare både i Noreg og i resten av Europa. Det er kjekt å kunne bruke alle. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): Sovidt eg veit eig ikkje Tesla parkeringsplassane ved ein einaste superladar i Noreg. Låneavtaler går ut på eit tidspunkt og ingen stasjon er garantert av Tesla eller andre å vere der han er no til evig tid. Då er det litt drygt å krevje kompensasjon frå Tesla i form av oppgraderingar eller anna fordi ein stasjon vert lagt ned, uavhengig av om det dukkar opp ein ny i nærleiken som ein ikkje kan bruke utan oppgraderinga. Spørsmålet er om bilkjøperne i 2016 hadde grunn til å forvente (slik markedsføringslven sier det) at de har tilgang på gratis superlader på Aksdal ut bilens levetid? Tesla markedsførte neppe i 2016 om de har leieavtale eller eier tomtene laderne sto på og kan derfor ikke legges til grunn for hva kjøperne hadde grunn til å forvente ut fra markedsføring og eksisterende tilbud på det tidspunktet. På den andre siden så formidler elbil.no mye mer beroligende ord fra Even Roland enn det TU.no gjorde: Sitat – Oppgradering er ikke et krav Sandvold Roland sier det er viktig å understreke at Tesla verken har planer om å stenge andre V2-stasjoner eller å gjøre noen systematisk utskiftning av V2-stolper til V3-stolper. – Vi ønsker at den eksisterende infrastrukturen skal bli værende, og vil fortsette å drifte og vedlikeholde denne. Det er vanskelig å gi absolutte garantier, for det kan dukke opp spesielle lokale begrensninger som gjør andre løsninger nødvendig, slik som i Aksdal. Men dette er altså ikke noe vi ønsker. Han sier Tesla opplever at CCS-oppgraderingen har blitt forholdsvis godt mottatt av eksisterende eiere. – De som kjøper oppgraderingen ser at dette både er nyttig for å få tilgang på nye V3-stasjoner, og fordi det gir større fleksibilitet med tanke på bruk av hurtigladere fra tredjepart. Men oppgraderingen er et tilbud, og ikke et krav eller en generell anbefaling. Hvis man er fornøyd med de lademulighetene som bilen har i dag, er det ingen grunn til å gjennomføre CCS-oppgraderingen. Hele artikkelen 1 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 1 minute ago, Simen1 said: Spørsmålet er om bilkjøperne i 2016 hadde grunn til å forvente (slik markedsføringslven sier det) at de har tilgang på gratis superlader på Aksdal ut bilens levetid? Tesla markedsførte neppe i 2016 om de har leieavtale eller eier tomtene laderne sto på og kan derfor ikke legges til grunn for hva kjøperne hadde grunn til å forvente ut fra markedsføring og eksisterende tilbud på det tidspunktet. Eg kan ikkje førestille meg at nokon skulle forvente at superladaren var plassert permanent der i minst 20 år. Korkje bilkjøparane eller dei som har lånt ut grunnen og fått større omsetnad frå alle som tok ladepause der. La oss seie at ein Renault-kjøpar har fått vite av seljaren at han berre kan bruke ladestasjonen til butikken gratis når han ynskjer det og stasjonen er ledig. (Ikkje eit tilfeldig vald døme.) Har kjøparen då grunn til å forvente at butikken aldri kjem til å flytte eller leggje ned? Eg meiner ikkje det. Ingen som har kjøpt Tesla har tilgang til færre superladarar no enn dei hadde då bilen var ny, men at enkeltstasjonar legg ned og at nye dukkar opp er heilt naturleg. Tesla har aldri lagt fram eit kart og sagt at slik skal det vere til Dovre fell. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Nå viser det seg at parkeringsplassen v2 laderene står på skal omreguleres og de hadde forsvunnet. Det er derfor tesla har gått inn med v3 laderene der. 3 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Hvor mange får problemer på grunn av dette? Aksdal ligger omtrent halvveis mellom superladerne Os og Vikesjå, en avstand på 23 mil. For alle som *ikke* kjører med henger bør dette gå fint. De som kjører denne strekningen med henger må kanskje legge inn en stopp på en tredjepartslader. Så lenge v2-laderne står såpass tett som dem gjør kan Tesla legge ned ganske mange v2-lokasjoner før de drar på seg hull i dekningen. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Kahuna skrev (4 minutter siden): Hvor mange får problemer på grunn av dette? Aksdal ligger omtrent halvveis mellom superladerne Os og Vikesjå, en avstand på 23 mil. For alle som *ikke* kjører med henger bør dette gå fint. De som kjører denne strekningen med henger må kanskje legge inn en stopp på en tredjepartslader. Så lenge v2-laderne står såpass tett som dem gjør kan Tesla legge ned ganske mange v2-lokasjoner før de drar på seg hull i dekningen. I tillegg kan en bare kjøpe adapter, så slipper en de høye utgiftene hos de andre samt en er rustet for fremtiden og flere v3 samt tredjepart ladere. Det er bare en type mennesker som ser på dette som ett stort problem, og de kjører ikke Tesla. Det er sannsynligvis den siste bilen de hadde kjøpt. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 @Salvesen. Ingen krise for min del og det ser ut som det er et engangstilfelle. Men det hadde uansett vært fint om de hadde fått plass til å flytte noen av v2 laderne over til den nye tomta og heller sendt tilsvarende antall v3 ladere til et annet sted som trenger de mer. Optimalt burde de fordelt v3 laderne utover landet slik at hver stasjon ble utvidet til å ha både v2 og v3, men skjønner jo at det er mange lokale forhold å tilpasse. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Simen1 skrev (1 time siden): @Salvesen. Ingen krise for min del og det ser ut som det er et engangstilfelle. Men det hadde uansett vært fint om de hadde fått plass til å flytte noen av v2 laderne over til den nye tomta og heller sendt tilsvarende antall v3 ladere til et annet sted som trenger de mer. Optimalt burde de fordelt v3 laderne utover landet slik at hver stasjon ble utvidet til å ha både v2 og v3, men skjønner jo at det er mange lokale forhold å tilpasse. Skal de først bygge en ny stasjon, så er det naturlig at de benytter nye ladere, og derved bare V3-ladere der. Det er liten sannsynlighet for at noen vil bygge en ny stasjon med gamle ladere, med mindre stasjonen bygges av en 3. part som får disse på billigsalg. Men som flere påpeker, laderne er der, så de kunne valgt å plassere noen få stolper for å ha tilbudet. Spørsmålet er om dette gjør det veldig mye dyrere eller komplisert. Det kan selvsagt være grunn til at de velger å fjerne alle de gamle laderne. Nå tror jeg ikke det er mange, om noen, som har kjøpt TMS/TMX etter lovnad om en bestemt superlader, men det er utvilsomt at noen har sett at de klarer seg med en slik bil fordi det ligger en SuC-stasjon på strekka som gjør at det dekker langkjøringsbehovet. Derved ligger det en forventning/"lovnad" om at det kan løses med en lader der den var satt opp. Dog, om det er andre ladestasjoner innen 25 mils avstand med V1/V2-ladere, så er det nok få som blir veldig hardt rammet, foreløpig. Så får vi bare følge med om dette blir et generelt problem, eller om det stemmer at det vil bestå SuC-stasjoner innen akseptabel rekkevidde i lang tid ennå. Selv ville jeg ha kjøpt adapteret så snart som mulig, uavhengig av dette, nettopp for muligheten til å lade ved de mange CCS-laderne som dukker opp. Folk har jo frivilloig betalt mere for den gedigne klumpen av en overgang til ChaDeMo-pluggen. Når det er sagt, jeg tror nok Tesla hadde hatt en dårlig sak om noen hadde valgt å ta dette til retten med bakgrunn i at denne og andre stasjoner nå bygges uten støtte for "sin" bil, da det ikke var forbehold om at nye SuC-stasjoner kunne utelukke tilgang for de. Greit det ikke har vært lovnad om noe spesifikt antall, men det var heller ingen forbehold om endring for fremtidige stasjoner. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) oophus3do skrev (På 4.9.2020 den 11.02): Tesla som merkevare vil ikke overleve om de fortsetter å ta dumme valg. Dumme valg som å stadig jukse på utslippstester eller utsette mennesker og aper for helseskadelige forsøk der de utsettes for giftige gasser? Så rart at andre merker kan gjøre nær sagt hva som helst av negative ting, men tydeligvis har ikke dette noen innvirkning i det hele tatt! I hvor mange år har ikke Tesla-motstandere spådd Teslas snarlige død fordi ditt-og-datt? Det begynner å bli litt hakk i plata. Tesla-eiere er blant de mest fornøyde i verden, og en undersøkelse blant tusenvis av Tesla-eiere gjort av Bloomberg i USA viste at nesten alle ville valgt Tesla igjen. Kan nå vi kutte ut disse fantasiene om at Tesla-eiere helt magisk plutselig skal bli fryktelig misfornøyde? Endret 5. september 2020 av hekomo 5 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 hekomo skrev (58 minutter siden): I hvor mange år har ikke Tesla-motstandere spådd Teslas snarlige død fordi ditt-og-datt? Det begynner å bli litt hakk i plata. Tesla-eiere er blant de mest fornøyde i verden, og en undersøkelse blant tusenvis av Tesla-eiere gjort av Bloomberg i USA viste at nesten alle ville valgt Tesla igjen. Kan nå vi kutte ut disse fantasiene om at Tesla-eiere helt magisk plutselig skal bli fryktelig misfornøyde? Fornøyde kunder blir det mer og mer av ja. Det ser ut som Tesla har fått bukt med tidlige kvalitetsproblemer på Model 3, den blir nå utnevnt til mest feilfrie "executive car" i UK. På bunnen med mest feil er Mercedes:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-most-reliable-ev-executive-car-uk-award/https://www.whatcar.com/news/2020-what-car-reliability-survey-executive-cars/n20054 Tilsvarende nyheter har vi hørt fra Kina, der Model 3 er soleklart på topp blant elbiler mhp. å ha få feil. Vi har en 2019 modell, det har ikke vært noe feil med den heller. Snart ett år gammel nå og null verkstedsbesøk. 8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden): Fornøyde kunder blir det mer og mer av ja. Det ser ut som Tesla har fått bukt med tidlige kvalitetsproblemer på Model 3, den blir nå utnevnt til mest feilfrie "executive car" i UK. På bunnen med mest feil er Mercedes:https://www.teslarati.com/tesla-model-3-most-reliable-ev-executive-car-uk-award/https://www.whatcar.com/news/2020-what-car-reliability-survey-executive-cars/n20054 Tilsvarende nyheter har vi hørt fra Kina, der Model 3 er soleklart på topp blant elbiler mhp. å ha få feil. Vi har en 2019 modell, det har ikke vært noe feil med den heller. Snart ett år gammel nå og null verkstedsbesøk. Det er bare en gruppe som er sterkt missfornøyd med tesla/model 3. De eier ikke en tesla, bruker all tid de har til å snakke ned bilen og kommer aldri til å eie en. Ganske rar hobby:) 5 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 hekomo skrev (2 timer siden): Dumme valg som å stadig jukse på utslippstester eller utsette mennesker og aper for helseskadelige forsøk der de utsettes for giftige gasser? Så rart at andre merker kan gjøre nær sagt hva som helst av negative ting, men tydeligvis har ikke dette noen innvirkning i det hele tatt! Kriminalitet er selvfølgelig feil uansett hvem som gjør hva, og det å unnskylde et firma fordi et annet firma har gjort noe galt fungerer dårlig. Da må alle ansvarlige parter bli straffet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 oophus3do skrev (2 timer siden): Kriminalitet er selvfølgelig feil uansett hvem som gjør hva, og det å unnskylde et firma fordi et annet firma har gjort noe galt fungerer dårlig. Da må alle ansvarlige parter bli straffet. Jeg nevner det for å sette ting litt i perspektiv. Det brukes merkelig mye tid på det ene selskapet her, selv om andre selskaper stadig klarer å gjøre verre ting. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 hekomo skrev (25 minutter siden): Jeg nevner det for å sette ting litt i perspektiv. Det brukes merkelig mye tid på det ene selskapet her, selv om andre selskaper stadig klarer å gjøre verre ting. Det finnes egne tråder for annet ulumskheter fra andre firma. Det er ingen her som forsvarer Dieselgate, så slutt å lat som om det er det. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. september 2020 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) oophus3do skrev (13 timer siden): Det finnes egne tråder for annet ulumskheter fra andre firma. Det er ingen her som forsvarer Dieselgate, så slutt å lat som om det er det. Nå har hele denne avsporingen utspring i din kommentar om "dumme valg" som vil gjøre at "merkevaren ikke overlever". Dette gjentas i nærmest enhver tråd som blir avsporet med Tesla-krangling. Jeg valgte å svare for å sette ting litt i perspektiv, ved å vise at dersom folk var så ivrige etter å boikotte merkevarer for "dumme valg" så finnes det utallige andre merkevarer som har gjort mye dummere valg og likevel overlevd. Til tross for dette gjentas "dumme valg, ikke overleve" i nesten alle Tesla-tråder, og som vanlig kjører den samme gjengen trådene ned i grøfta med hakking og avsporing. Hvor har du hakket på andre bilmerker, f.eks. VW, på samme måte? Siden du påstår det finnes andre tråder, mener jeg. Endret 6. september 2020 av hekomo 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå