Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):
Sitat

med lovnader om gratis lading der resten av bilens liv.

Har selv kjøpt 3 biler, og bor nærme aksdal. Ingen har noen gang lovet meg dette, verken skriftlig eller muntlig. Moving on.

Lovnaden omhandler et helt ladenettverk. Så den inkluderer selvfølgelig Aksdal. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Kahuna said:

Fordi det er *bagateller*? Og fordi elbiler er et alternativ for stadig flere. Før eller siden er tilbudet så bra at vi ikke trenger bry oss med resten.

Merkelig holdning, de færreste småbarnsfamilier vil oppfatte det som en bagatell at det for eks. ikke er plass til ungene i baksetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Da kan du ikke ha vært innom Tesla Tromsøs utstillingslokale. Det virker som hjernene deres går helt i frys dersom man spør om noe som helst som kan tenkes å virke kritisk eller stille Tesla i et dårlig lys. F.eks spørsmål om ladenettverket videre nordover, bekymringer om kvalitet og mangler, degradering, servicekostnader etter garantiperioden osv. Jeg vet om mange uavhengige i Tromsø som har reagert på glansbildehistoriene og det totale fraværet av realisme der. Selgerne er i helt annen divisjon enn hos andre bilforhandlere og ikke i en positiv retning.

Jeg har ikke vært i butikken i Tromsø, nei. Det vil så klart være noe variasjon fra ansatt til ansatt man kan møte på, men jeg har fortsatt vanskeligheter for å tro at noen Tesla ansatt ville påstå at man bør kjøpe FSD slik at man snart kan jobbe eller se film mens man kjører. Da bør man i hvert fall få sparken på dagen.

Det er gode grunner til at Tesla har et langt avsnitt med forbehold på nettsidene siden ved FSD.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Referer gjerne til dette, altså at aksdal er en del av avtalen. Evt får du bare svelge egne kameler. 

Alle ladestasjoner var jo inkludert på den tiden hvor man kjøpte biler med type2 kontakten! Om deler av det ladenettverket forsvinner, så var jo ikke det inkludert i tankene rundt de som valgte å kjøpe elbilen sin. 

Hadde Tesla sagt for X år siden at dette nettverket ville forsvinne over tid, så hadde enkelte folk selvfølgelig valgt annerledes. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, oophus3do said:

Alle ladestasjoner var jo inkludert på den tiden hvor man kjøpte biler med type2 kontakten! Om deler av det ladenettverket forsvinner, så var jo ikke det inkludert i tankene rundt de som valgte å kjøpe elbilen sin. 

Hadde Tesla sagt for X år siden at dette nettverket ville forsvinne over tid, så hadde enkelte folk selvfølgelig valgt annerledes. 

Tror du noen hadde valgt annerledes om Tesla hadde sagt at man ville om noen år kanskje måtte betale 3550 kroner for å få en oppgradering som gjorde bilen kompatibel med nye superladere, og som samtidig gjorde bilen kompatibel med nesten alle andre hurtigladere i Europa?

(For min del tror jeg de fleste hadde vært overlykkelig med kunnskapen om at Tesla tenkte på å få med seg eksisterende kunder på veien videre. At man ikke ville ende opp med en bil man ikke kunne lade noe sted, ala det som trolig vil skje med alle CHAdeMO bilene.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Tror du noen hadde valgt annerledes om Tesla hadde sagt at man ville om noen år kanskje måtte betale 3550 kroner for å få en oppgradering som gjorde bilen kompatibel med nye superladere, og som samtidig gjorde bilen kompatibel med nesten alle andre hurtiglader i Europa?

Koster CCS oppgraderingen 3,550kr eller snakker du om adapteret? For ja, jeg trur folk hadde valgt annerledes om Tesla prøvde å selge inn behovet for å kødde rundt med et adapter hver gang man skal lade på sitt eget nettverk. Du må huske på at i samme slengen så ville Tesla sagt at fremtidens biler ville kommet med CCS. Så det valget kan ha vært å vente med å kjøpe elbilen til CCS bilene kom innad i Tesla. 

Enklere forklart. Hadde du kjøpt en TMX/TMS brukt med type2 kontakt, eller CCS om du visste dagens situasjon for ladenettverket? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Tesla har 818 SC-ladere i Norge nå, derav 60 v3 og 758 v2.

Det er registrert 52384 Teslaer i landet nå, derav ca 18773 levert med CCS og 34012 levert uten CCS.

Det blir 34012/758 = 44,9 v2-biler per v2-lader. Dersom de ønsker å systematisk bytte ut v2-ladere med v3-ladere, en oppgradering jeg vil anta koster i størrelseorden 300 000 per stk, så må 44,9 biler oppgraderes for 3550 kr for å beholde superlading. Det blir ca 160 000 kr per lader. Jeg antar de har en saftig avanse på prislappen 3550 kr. Plugg-skifting kan altså bli en vesentlig del av finansieringen av nye ladere. Her er det på plass å dra en analogi til iPhone igjen, på den dårlige måten: Antall plugger den produktserien har hatt siden 2007 og hva det har betydd for mersalg av dippedutter med de ulike pluggene.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Alle ladestasjoner var jo inkludert på den tiden hvor man kjøpte biler med type2 kontakten! Om deler av det ladenettverket forsvinner, så var jo ikke det inkludert i tankene rundt de som valgte å kjøpe elbilen sin. 

Hadde Tesla sagt for X år siden at dette nettverket ville forsvinne over tid, så hadde enkelte folk selvfølgelig valgt annerledes. 

Nettverket øker stadig, altså det er i forandring. Nå fjernet de en og erstattet med en annen. Fremover vill de nok satse på å bygge v3. 

Det er snakk om EN stasjon, ikke nettverket. Klarer du ikke selv se hvor idiotisk dette er? Kom tilbake når de har redusert mer, så kan vi greit nok diskutere. for ente gang, adios. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Koster CCS oppgraderingen 3,550kr eller snakker du om adapteret?

Oppgraderingen inklusive adapteret koster 3550 kr. (Bilen trenger en oppgradering for å kunne utnytte adapteret.)

Just now, oophus3do said:

Enklere forklart. Hadde du kjøpt en TMX/TMS brukt med type2 kontakt, eller CCS om du visste dagens situasjon for ladenettverket? 

Det finnes ingen S/X med CCS plugg på bilen. Jeg hadde vært villig til å kjøpe bil uten CCS, til 3550 kroner mindre enn en identisk bil med CCS.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Koster CCS oppgraderingen 3,550kr eller snakker du om adapteret?

Oppgraderingen inklusive adapteret koster 3550 kr. (Bilen trenger en oppgradering for å kunne utnytte adapteret.)

Ja, altså adapteret. Da mener jeg at det er stor sjanse for at folk hadde gjort annerledes ja. 

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det finnes ingen S/X med CCS plugg på bilen. Jeg hadde vært villig til å kjøpe bil uten CCS, til 3550 kroner mindre enn en identisk bil med CCS.

Veldig mange trur at S/X kommer med CCS i en ny facelift. Så det er like gjeldende. Hadde du kjøpt dagens TMS/TMX om du visste at fremtidens TMS/TMX kom med CCS, samtidig som du nå ser tegn på at Type2 nettverket kan krympe, slik at adapter tøyset ble mer og mer påtvunget? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nettverket øker stadig, altså det er i forandring. Nå fjernet de en og erstattet med en annen. Fremover vill de nok satse på å bygge v3. 

Altså burde vi forvente at tilsvarende vil skje videre? Hvorfor velge å kutte stønaden for V2 og Type2 her, om du virkelig mener at de vil støtte Type2 videre andre steder hvor de skal oppgradere til V3? 

Det er jo åpenbart at de vil satse på V3 i fremtiden, og utvide med dette. Problemet blir jo da mer gjeldende for de som blir berørt, og spørsmålet er hvem som burde ta den kostnaden. Jeg mener at den selvfølgelig burde havne på Tesla, slik Apple fikk smekk på lanken pga sitt styr med adaptere og tøys derfra. 

Dog regner man på det, så tjente nok Apple betydelig mer på runddansen med forskjellige standarder og adaptere enn boten de fikk. Forskjellen er at denne gangen, så kan vi reagere tidligere. 

 

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Det er snakk om EN stasjon, ikke nettverket. Klarer du ikke selv se hvor idiotisk dette er? Kom tilbake når de har redusert mer, så kan vi greit nok diskutere. for ente gang, adios. 

Jeg bruker helt normal logikk. Det er mye mer plausibelt for at dette vil gjentaes enn at det ikke vil det, når man først nå ser valget de har tatt på den første lokasjonen som opplever problematikken. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Ja, altså adapteret. Da mener jeg at det er stor sjanse for at folk hadde gjort annerledes ja. 

Veldig mange trur at S/X kommer med CCS i en ny facelift. Så det er like gjeldende. Hadde du kjøpt dagens TMS/TMX om du visste at fremtidens TMS/TMX kom med CCS, samtidig som du nå ser tegn på at Type2 nettverket kan krympe, slik at adapter tøyset ble mer og mer påtvunget? 

Om jeg skulle vurdere å kjøpe bil i dag, så er jeg litt usikker på om jeg hadde ventet eller kjøpt nå. Det kommer til stor grad an på hvor stort behovet mitt for ny bil var. Det beste er så klart om man ikke trenger å finne frem adapter, men det er ikke noen dealbreaker heller. Jeg hadde brydd meg mye mer om andre ting som kunne komme på facelift. F.eks større batteri, mer ytelse, kjølte seter, 250 kW lading, bedre levetid på batteriet, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Ja, altså adapteret. Da mener jeg at det er stor sjanse for at folk hadde gjort annerledes ja. 

Veldig mange trur at S/X kommer med CCS i en ny facelift. Så det er like gjeldende. Hadde du kjøpt dagens TMS/TMX om du visste at fremtidens TMS/TMX kom med CCS, samtidig som du nå ser tegn på at Type2 nettverket kan krympe, slik at adapter tøyset ble mer og mer påtvunget? 

CCS integrert eller med adapter spiller liten rolle. Adapteret er så lite at det får plass i midtkonsollen, og det tar et par sekunder å sette det på. Jeg hadde ikke lagt vekt på akkurat dette. Andre ting i en facelift har nok vesentlig større betydning (f.eks om de moderniserer interiøret så det blir mer likt Model 3/Y).

De som har grunn til å klage er nok Nissan sine kunder, som kjøper CHAdeMO-biler nå og ikke kan lade i det hele tatt på en del nye lynladere. Nissan er nok de som helst burde få ut fingeren og tilby gratis CCS-adapter til alle eiere av nye Leaf. Ihvertfall til 62kWh-utgaven som faktisk kan utnytte mer enn 50kW. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden):

Om jeg skulle vurdere å kjøpe bil i dag, så er jeg litt usikker på om jeg hadde ventet eller kjøpt nå.

Så da har du folk som havner på den ene siden og den andre. Altså at enkelte folk hadde valgt annerledes. 

Om Tesla da ikke skal havne i samme klemme som Apple, så må de finne en bedre løsning - innenfor forventningen at dette kun er første stasjon av flere over tid som vil få forandringer, og fjerningen av Type2. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

De som har grunn til å klage er nok Nissan sine kunder, som kjøper CHAdeMO-biler nå og ikke kan lade i det hele tatt på en del nye lynladere.

Det ligger enorm forskjell i hva Nissan møtte mot hva Tesla selv valgte å gjøre.  Nissan var på god vei i å lage et egnet nettverk for sine kunder (pluss hvem som helst andre), men de ble skvist ut av EU. Litt på samme måte som at kunder av Beta ble skvist ut av at VHS vant. Lite firmaet som pushet Beta kunne gjøre med det. 

Apple og Tesla tar valg 100% med en verdikjede de 100% kontrollerer. Litt forskjell. 



 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Det ligger enorm forskjell i hva Nissan møtte mot hva Tesla selv valgte å gjøre.  Nissan var på god vei i å lage et egnet nettverk for sine kunder (pluss hvem som helst andre), men de ble skvist ut av EU. Litt på samme måte som at kunder av Beta ble skvist ut av at VHS vant. Lite firmaet som pushet Beta kunne gjøre med det. 

Apple og Tesla tar valg 100% med en verdikjede de 100% kontrollerer. Litt forskjell. 

Nissan har hatt bedre forutsetninger for å ha suksess med CHAdeMo enn Tesla har hatt for å ha suksess med superladerne. Nissan har ikke blitt aktivt presset ut. CHAdeMO ladere har blitt subsidierte mange steder, der superladerne har fått null subsidier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...