Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (16 timer siden):

Dessuten. 4 minutter for å fylle bensin er alt for lang tid. Bruker 2 min fra jeg svinger av veien til jeg kjører igjen. Har tatt tiden flere ganger. Joda jeg vet at de fylte raskere på formel1 banen. Selve fyllingen tar ca 45 sek. 

Siden denne avgreiningen av diskusjonen stammer fra påstanden om at ladenettverk må ha mye større antall ladestolper og mye større plassbehov enn bensin/diesel-biler har behov for, så er hverken dine lynraske 2 minutter eller formel 1 relevant. Ladebehov, lademønster og steder er så forskjellig fra bensinbilisme at det gir lite mening å sammenligne fylletider direkte. Vi bør heller ta en mer praktisk tilnærming og spørre de ulike bilistene om nøye/misnøye med tilbudet og justere antall, plassering osv ut fra kundebehov.

Ved årsskiftet var det 2362 hurtigladere i Norge, inkludert Tesla sine ca 800. På samme tid var det 260 692 hel-elektriske personbiler, eller 9,3% av personbilparken. Noe som gir 110 hel-elektriske personbiler per hurtiglader. Tallet 110 bør øke kraftig i tida framover av mange grunner (lengre rekkevidder, høyere ladehastigheter, bedre tilgang på saktelading etc). Jeg ser for meg at 300 biler per hurtiglader er helt greit om 20 år.

Hvis vi ser for oss en bilpark på 3 millioner hel-elektriske personbiler om 20 år så er det snakk om et behov på rundt 10 000 ladestolper. Tenker vi oss et snitt på 10 ladestolper per sted så blir det altså 1000 steder. Til sammenligning er det ca 1500 bensinstasjoner i landet nå. Hvis vi antar 4 pumper per stasjon blir det altså 6000 pumper totalt. Plassbehovet er riktignok noe større for bensin siden tankbiler har egen dedikert oppstillingsplass for fylling av tankene, sikkerhetssoner rundt pumpene og at mange pumper har oppstillingsplass på begge sider, mens hurtigladere ofte bare har én oppstillingsplass per lader. Så totalt arealbehov ved å gå fra 100% fossilbilandel og gravis over til 100% elbilandel vil neppe endre seg vesentlig.

Men plasseringer langs veinettet vil nok endre seg vesentlig. Dyrt areal i byene vil frigis, mens mer areal vil trenges langs europaveiene.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Nei, de selger ikke S/X uten CCS lengre. CCS-adapter ble standard fra i fjor en gang, nå kommer alle biler med det. 

Da tenker du nok bare på nyproduserte biler. Tesla selger også en hel del "pent brukt", uten CCS. Riktignok konsekvent uten lovnad om gratis superlading. 3550,- kr for en adapter fremstår uansett som en "betalingsmur" for tilgang til deler av ladenettverket deres.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

I praksis mye mindre. Si man skal Oslo - Trondheim, overnatte og så kjøre tilbake. Da starter man gjerne med fullt batteri, og la oss si man stopper i 7 minutter og lader på veien. I Trondheim kan man da lade fullt over natten, og da kan man igjen kanskje lade 7 minutter på veien tilbake. Altså total tid for stopp blir 14 minutter tur-retur Oslo-Trondheim. Kjører man fossilbil så må man sannsynligvis stoppe en gang og fylle, i f.eks 4 minutter. Så da er det 14 minutter for elbilen og 4 minutter for fossilbilen. Det er altså 3,5 ganger mer.

Niks, trenger ikke fylle på en liten svipptur tur/retur Trøndelag. Hvertfall ikke sommerstid, er det vinter og fjelloverganger stiler saken seg litt anderledes. Når man har stått nedsnødd en natt på snaufjellet er det deilig å ha 180 liter på tanken så man vet at varme ikke er noe problem...

Lenke til kommentar
9 minutes ago, 6RCURCGB said:

Niks, trenger ikke fylle på en liten svipptur tur/retur Trøndelag.

Du vil bruke nesten en full tank. Når man da neppe starter med full tank og ikke kjører bilen tom før fylling, så er det svært sannsynlig du må fylle minst en gang. Mange fossilbilister vil fylle to ganger. (Mener jeg har fyllt to ganger alle gangene jeg har tatt turen med fossilbil - irriterende å parkere bilen med nesten tom tank når man kommer hjem.)

9 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvertfall ikke sommerstid, er det vinter og fjelloverganger stiler saken seg litt anderledes. Når man har stått nedsnødd en natt på snaufjellet er det deilig å ha 180 liter på tanken så man vet at varme ikke er noe problem...

Det er et reellt problem for fossilbiler. Karbonmonoksid dreper, så man må slå av motoren og fryse.

Min elbil derimot kan stå opp mot 100 timer med varmen på uten problem. Så klart, akkurat hvor lenge man kan stå kommer an på hvor langt det er til neste lader, hvor mye man har på batteriet, og hvor varmt man har det i bilen. Men man trenger ikke bekymre seg for å sovne inn, i hvert fall.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 minutter siden):

7 minutter på 12 mil versus 4 minutter på 120 mil. 17,5 ganger så lang tid tar det.....

 

Aha, men ganske morsomt. Ingen friske personer tar en 4 minutters stopp på 120 mil. Det er trafikkfarlig og de burde blitt fratatt lappen, øyeblikkelig.

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Lovmessig mener jeg de har sitt på det rene. De har lovt gratis superlading, og det har man fortsatt. Tesla har aldri lovt noe antall av superladere eller geografisk fordeling av disse.

Med den logikken så kan de berge seg ved å ha 1 stasjon i hvert land da isåfall, og si at muligheten er der på den.... De har lovet bort gratis lading på sitt ladenettverk. Hvordan skal man isåfall definere et ladenettverk? 

Det vil komme til et punkt der folk ser igjennom hele greia, og folk slutter å kjøpe bilene om man skal gå den veien. Ombygging av bilene må dekkes, og det samme med FSD. 

Lenke til kommentar

@6RCURCGB De siste 12 månedene har jeg kjørt ca 8 000 km og brukt 30 + 30 + 20 = 80 minutter på hurtigladere (kort bilferie i år ja). Det blir i snitt 1 minutt per 100 km. Jeg tipper gjennomsnittlig kjørehastighet dette året har vært 60 km/t. Det vil si i gjennomsnitt 1 minutt hurtiglading per 100 minutter kjørt.

Hadde jeg kjørt min forrige bil, en diesel Nissan NV200, så ville jeg antagelig brukt rundt 0,8 l/mil, fyllt 640 liter dette året, fordelt på 16 fyllinger a ca 2,5 minutter. Bonuskort og kortbetaling tar ca 1,5 minutt. Jeg regner med i gjennomsnitt 4 minutter køståing hver 4 gang. Altså i snitt 5 minutter per fylling. Det gir 80 minutter fylling i året. Tilfeldigvis akkurat samme tid som jeg har brukt på hurtiglading det siste året.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Med den logikken så kan de berge seg ved å ha 1 stasjon i hvert land da isåfall, og si at muligheten er der på den.... De har lovet bort gratis lading på sitt ladenettverk. Hvordan skal man isåfall definere et ladenettverk? 

Det vil være en skjønnsmessig vurdering av hva man rimelig kunne forvente, som Simen1 er inne på. Men jeg mener man er godt innenfor det selv om man fjerner 1 stasjon, og at man går over til den offisielle europeiske standarden på nye stasjoner.

8 minutes ago, oophus3do said:

Det vil komme til et punkt der folk ser igjennom hele greia, og folk slutter å kjøpe bilene om man skal gå den veien. Ombygging av bilene må dekkes, og det samme med FSD. 

Oppgradering til HW3 dekkes, for de som har betalt for FSD.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

@6RCURCGB De siste 12 månedene har jeg kjørt ca 8 000 km og brukt 30 + 30 + 20 = 80 minutter på hurtigladere (kort bilferie i år ja). Det blir i snitt 1 minutt per 100 km. Jeg tipper gjennomsnittlig kjørehastighet dette året har vært 60 km/t. Det vil si i gjennomsnitt 1 minutt hurtiglading per 100 minutter kjørt.

Hadde jeg kjørt min forrige bil, en diesel Nissan NV200, så ville jeg antagelig brukt rundt 0,8 l/mil, fyllt 640 liter dette året, fordelt på 16 fyllinger a ca 2,5 minutter. Bonuskort og kortbetaling tar ca 1,5 minutt. Jeg regner med i gjennomsnitt 4 minutter køståing hver 4 gang. Altså i snitt 5 minutter per fylling. Det gir 80 minutter fylling i året. Tilfeldigvis akkurat samme tid som jeg har brukt på hurtiglading det siste året.

De siste 12 månedene har jeg kjørt ca 25,000 km og hurtigladet 1 gang. Men jeg har uansett brukt tid på å plugge inn og ut kabelen etter endt tur hver dag på jobb. Dog ca 1 gang i uken hjemme. Det er altså rimelig enkelt å dra ting til ytterkantene, noe jeg mener du gjør her. 

Når jeg kjørte bensin eller dieselbil, så kan jeg aldri tenkte meg at man i snitt ventet i kø der i 4 minutter? Kødannelser for bensin/diesel gjelder kun for folk som teller ører og har oversikt over hvilken stasjon i byen sin som selger drivstoff for 2 øre mindre enn nabostasjonen. Betalingen tar man ved pumpen, og det er kun om man ønsker ei pølse og brus at den køen må iberegnes. Da havner den der uavhengig av om man kjører bensinbil eller elbil. Dog det er rimelig dårlig planlagt å skulle fylle drivstoff ved rushtiden hver gang. For min del så kjørte jeg ofte forbi bensinstasjonen om man så det var folk der, ettersom man tenker på å fylle igjen når man har 10-20% drivstoff igjen på tanken. Dog dette er nok til mange dager med småkjøring, så da tar man fyllingen når køen er borte dagen derpå istedenfor. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Med den logikken så kan de berge seg ved å ha 1 stasjon i hvert land da isåfall, og si at muligheten er der på den.... De har lovet bort gratis lading på sitt ladenettverk. Hvordan skal man isåfall definere et ladenettverk? 

Det vil komme til et punkt der folk ser igjennom hele greia, og folk slutter å kjøpe bilene om man skal gå den veien. Ombygging av bilene må dekkes, og det samme med FSD. 

De har jo sagt at de ikke skal gå den veien? Og i tillegg får en adapter. Altså, er det mulig å overreagere så ekstremt for fillesaker? Det lyser kor lange veier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det vil være en skjønnsmessig vurdering av hva man rimelig kunne forvente, som Simen1 er inne på. Men jeg mener man er godt innenfor det selv om man fjerner 1 stasjon, og at man går over til den offisielle europeiske standarden på nye stasjoner.

Ja, jeg leste den posten i ettertid, og jeg er 100% enig med Simen1. Man må reagere på dette nå, og ikke la dette eskalere. Folk som har kjøpt en Tesla grunnet til en stasjon, må få kompensasjon da hele opplevelsen med bilen kan forandres selv om kun 1 stasjon fjernes. 

Den ene stasjonen er ofte grunnen til at man kjøpte elbil i utgangspunktet om den var mellom hjemmet og hytta. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Oppgradering til HW3 dekkes, for de som har betalt for FSD.

Merkelig logikk. Hva med de som har leaset en bil med FSD da? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

De har jo sagt at de ikke skal gå den veien? Og i tillegg får en adapter. Altså, er det mulig å overreagere så ekstremt for fillesaker? Det lyser kor lange veier. 

Du velger å stole på PR apparatet, mens jeg ikke trur på dem. Hvorfor skulle de gjort ting annerledes ved neste oppgradering? Hvorfor ikke bare oppgradere eksisterende stasjon med en kombinasjon av V2 og V3? Eller enda bedre. Gi en kompensasjon til de som mister sin V2 stasjon ved å gi dem adapteret. Da ville jo andre med sine tilhørende V2 stasjoner som de ofte bruker til hytta kanskje føle seg litt sikrere mot fremtiden, enn hva noen kanskje føler nå etter denne hendelsen. 

Koret kan du stappe opp i ræva. Tesla som merkevare vil ikke overleve om de fortsetter å ta dumme valg. Dette er muligens en forsmak på en av dem, og det er helt naturlig at den diskuteres. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Aha, men ganske morsomt. Ingen friske personer tar en 4 minutters stopp på 120 mil. Det er trafikkfarlig og de burde blitt fratatt lappen, øyeblikkelig.

Det er faktisk mulig å miste lappen i ekstreme tilfeller, men det må ofte en alvorlig trafikkulykke til før man blir fradømt lappen, og sannsynligheten for ulykker øker i takt med hvor sliten man blir..

Sitat

Vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Mange av oss har opplevd å bli trøtt bak rattet, enten det er av dårlig nattesøvn, veldig mye kjøring på en dag, slitsome aktiviteter før kjøring eller at middagslur-følelsen kommer snikende, men de aller fleste har nok vett til å finne en rasteplass å ta seg en halvtime eller to på øyet, eller finne et motell e.l. og gi seg for dagen.

Jeg synes det er betryggende å møte elbiler på veiene siden jeg da vet at de som kjører veldig langt ta jenvlige pauser. Trøtte/slitne sjåfører velger nok å hvile i pausene. Med fossilbiler man møter på veiene aner man ikke.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Den ene stasjonen er ofte grunnen til at man kjøpte elbil i utgangspunktet om den var mellom hjemmet og hytta. 

Det vil så klart være litt varierende hvor god sak en kunde har. Hvis kunden har sagt til en selger "Denne bilen passer perfekt for meg pga denne superladeren." og selgeren sier "Ja, og her kan du lade gratis i hele bilens levetid om du kjøper nå!" så har man en veldig god sak i forhold til å få dekket oppgradering.

4 minutes ago, oophus3do said:

Merkelig logikk. Hva med de som har leaset en bil med FSD da? 

De betaler for FSD gjennom leasing, og får oppgradering til HW3.

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Du velger å stole på PR apparatet, mens jeg ikke trur på dem. Hvorfor skulle de gjort ting annerledes ved neste oppgradering? Hvorfor ikke bare oppgradere eksisterende stasjon med en kombinasjon av V2 og V3? Eller enda bedre. Gi en kompensasjon til de som mister sin V2 stasjon ved å gi dem adapteret. Da ville jo andre med sine tilhørende V2 stasjoner som de ofte bruker til hytta kanskje føle seg litt sikrere mot fremtiden, enn hva noen kanskje føler nå etter denne hendelsen. 

Koret kan du stappe opp i ræva. Tesla som merkevare vil ikke overleve om de fortsetter å ta dumme valg. Dette er muligens en forsmak på en av dem, og det er helt naturlig at den diskuteres. 

Ja jeg velger å stole på de, har ingen grunn til å ikke gjøre det. De sier jo de ikke skal oppgradere men utvide? 

Det er ingen som "mister sin v2 stasjon" for en skal bruke de til langkjøring, ikke hjemme ladere. Det er spesifisert. 

Morsomt, har ikke tenkt å stappe deg opp der nei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det vil så klart være litt varierende hvor god sak en kunde har. Hvis kunden har sagt til en selger "Denne bilen passer perfekt for meg pga denne superladeren." og selgeren sier "Ja, og her kan du lade gratis i hele bilens levetid om du kjøper nå!" så har man en veldig god sak i forhold til å få dekket oppgradering.

Så din løsning er at man burde ta dette individuelt, fremfor å få Tesla til å fikse det for alle som er berørt av seg selv? 

Enden på visa, blir at folk ikke gidder. De selger unna sin Tesla videre, og man godtar at ladenettverket for en stor andel biler får større og større huller i ladenettverket sitt. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

De betaler for FSD gjennom leasing, og får oppgradering til HW3.

Selger: "Du burde ta med FSD, for da kan du etterhvert jobbe på vei til jobben, eller se en film!"

Rimelig enkelt å speile lovnadene til Elon Musk og få inn litt ekstra kroner for funksjoner som aldri kommer i leasing-perioden. Poenget her da, er at disse pengene selvfølgelig burde tilbakebetales når man leverte bilen tilbake, og man aldri fikk muligheten i å se film eller jobbe på vei til jobben. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Så din løsning er at man burde ta dette individuelt, fremfor å få Tesla til å fikse det for alle som er berørt av seg selv? 

Hvilke forventninger man rimelig kunne ha vil variere med sine spesifikke interaksjoner mot Tesla, så det er vel egentlig ikke noen annen måte å ta det enn individuelt, når man ser på den lovmessige biten.

Men for å være grei syns jeg Tesla ikke bør krangle for mye. Som nevnt tidligere kunne en løsning være å f.eks gi gratis oppgradering til de som har ladet ved Aksdal minst to ganger på ett år.

6 minutes ago, oophus3do said:

Enden på visa, blir at folk ikke gidder. De selger unna sin Tesla videre, og man godtar at ladenettverket for en stor andel biler får større og større huller i ladenettverket sitt. 

Det er vel mer det at folk ikke gidder, betaler de 3550 kronene, og fortsetter med livet sitt.

6 minutes ago, oophus3do said:

Selger: "Du burde ta med FSD, for da kan du etterhvert jobbe på vei til jobben, eller se en film!"

Rimelig enkelt å speile lovnadene til Elon Musk og få inn litt ekstra kroner for funksjoner som aldri kommer i leasing-perioden. Poenget her da, er at disse pengene selvfølgelig burde tilbakebetales når man leverte bilen tilbake, og man aldri fikk muligheten i å se film eller jobbe på vei til jobben. 

Tviler sterkt på at noen selger har sagt noe slikt. Problemstillingen er ganske søkt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som "mister sin v2 stasjon" for en skal bruke de til langkjøring, ikke hjemme ladere. Det er spesifisert. 

Du har folk som blir berørt av denne stasjonen. Om de brukte den til å lade pga mangelen på hjemmelading, eller om de brukte den på vei til hytta spiller jo ingen rolle, så lenge de blir berørt av det. Den stasjonen kan være grunnen til at enkelte valgte å kjøpe elbil i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Hvilke forventninger man rimelig kunne ha vil variere med sine spesifikke interaksjoner mot Tesla, så det er vel egentlig ikke noen annen måte å ta det enn individuelt, når man ser på den lovmessige biten.

Men for å være grei syns jeg Tesla ikke bør krangle for mye. Som nevnt tidligere kunne en løsning være å f.eks gi gratis oppgradering til de som har ladet ved Aksdal minst to ganger på ett år.

De kunne gått ut og beklaget at det blir slik, men at folk som spør kan få et adapter uten spørsmål. Enkelt og greit. 
Eventuelt sette opp billigere ombygging til CCS i en periode etter at stasjonen forsvinner. 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det er vel mer det at folk ikke gidder, betaler de 3550 kronene, og fortsetter med livet sitt.

Jepp. Folk gidder ikke, eller så biter de det i seg og betaler de 3,550 kronene som egentlig er penger de skulle ha fått av Tesla for å bli kompensert for valgene Tesla selv tar. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Tviler sterkt på at noen selger har sagt noe slikt. Problemstillingen er ganske søkt.

Du kan utnytte samme linje i hundrevis av varianter, og selvfølgelig prøver selgerne å selge FSD. Noe annet ville vært søkt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...