Kahuna Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Simen1 skrev (7 timer siden): Dette kunne de løst elegant ved å la noen V2-ladere stå igjen på hvert sted for bakoverkompatibilitet, eller utstyre noen av V3-stolpene med T2-kabler Jepp. Smått utrolig at de ikke har gjort det her. Men hvor lenge kan man forvente at noen som helst støtter et utgående produkt? Finnes det noen presedens på dette? Annet enn reklamasjonsretten? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Kahuna skrev (2 minutter siden): Jepp. Smått utrolig at de ikke har gjort det her. Men hvor lenge kan man forvente at noen som helst støtter et utgående produkt? Finnes det noen presedens på dette? Annet enn reklamasjonsretten? Det fungerer dårlig. Nye nettstasjoner for SuC v3 (som den i Aksdal) leverer 480V mens gamle SuC-stolper bruker 400V. Forøvrig må man nok påregne å bruke noen kroner på oppgradering av bilen gjennom levetiden. Alle eldre Teslaer kom med fri datatilgang i bilens levetid, og 3G modem. 3G-nettet fases nå ut til fordel for 4G, så om man fortsatt vil dra nytte av fri datatilgang med høy hastighet (ikke bare 2G til app-styring) må man koste på seg ca. 4-5.000 for oppgradering av bilens modem til 4G. Dette er ganske analogt til CCS-oppgraderingen synes jeg. Merverdi får man i begge tilfeller. 4G gir langt høyere hastighet enn 3G, og CCS gir LANGT flere mulige ladepunkter enn uten CCS (og mye høyere hastighet enn det gamle CHAdeMO-adapteret). 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Kahuna skrev (25 minutter siden): Men hvor lenge kan man forvente at noen som helst støtter et utgående produkt? Finnes det noen presedens på dette? Annet enn reklamasjonsretten? Hva mener du med utgående produkt? Tesla selger fortsatt S/X uten CCS og biler har en gjennomsnittlig levetid i Norge på 18 år. Hvor gammel 10 persentilen blir aner jeg ikke, men antagelig over 25 år. Tesla har solgt biler som skal ha gratis lading ut levetida. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 5 hours ago, Simen1 said: Husk at en gjennomsnittlig elbilist lader bare ~10% av sin årlige kjørelengde på hurtiglader Den gjennomsnittlige bensinbilisten og dieselbilisten må fylle 100% av sin årlige kjørelengde på bensinstasjoner Hvis vi antar at gjennomsnittlig ladetid er 10 ganger lengre enn for fylling av bensin/diesel og fyllemønsteret ellers er likt så kan likevel X ladestolper betjene en like stor bilpark som X bensinpumper. Så nei, det er en myte at elbiler krever mange flere hurtigladere og mye større plassbehov enn tilsvarende fossile biler gjør. Hvis, men virkeligheten er ikke slik. Det tar meg ca. 4 minutter og fylle 120 mil på tanken. Hvor lang tid tar det å lade opp en 2010 modell Nissan Leaf med 12 mil? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Synes du tidenes mest tregtladende hurtigladende bil er relevant for framtidig arealbruk på hurtigladeplasser? Leaf 2010 er også en av de hurtigladende elbilene som hurtiglades aller minst. De færreste har tolmodighet til å legge ut på turer som krever hurtiglading. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 (endret) 10 minutes ago, Simen1 said: Synes du tidenes mest tregtladende hurtigladende bil er relevant for framtidig arealbruk på hurtigladeplasser? Leaf 2010 er også en av de hurtigladende elbilene som hurtiglades aller minst. De færreste har tolmodighet til å legge ut på turer som krever hurtiglading. Velg hvilken bil du vil, hvor lang tid tar det å fylle på 12mil? Endret 3. september 2020 av 6RCURCGB Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 (endret) Simen1 skrev (13 minutter siden): Synes du tidenes mest tregtladende hurtigladende bil er relevant for framtidig arealbruk på hurtigladeplasser? Leaf 2010 er også en av de hurtigladende elbilene som hurtiglades aller minst. De færreste har tolmodighet til å legge ut på turer som krever hurtiglading. Syntes ikke leaf var så ille. 50kw lading på et 24kwh batteri. Dette var 10-år siden. Det eneste som er rart er at de ikke har skikkelig temperatur kontroll av batteriet. BMW hadde dette i active e som ble laget på samme tid. Dessuten. 4 minutter for å fylle bensin er alt for lang tid. Bruker 2 min fra jeg svinger av veien til jeg kjører igjen. Har tatt tiden flere ganger. Joda jeg vet at de fylte raskere på formel1 banen. Selve fyllingen tar ca 45 sek. 72 000km PR time om man tar bort tiden det tar å betale åpne lokket osv Endret 3. september 2020 av Trestein Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 3 minutes ago, 6RCURCGB said: Velg hvilken bil du vil, hvor lang tid tar det å fylle på 12mil? Bør ta rundt 7 minutter med Model 3. 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 16 minutes ago, Simen1 said: Leaf 2010 er også en av de hurtigladende elbilene som hurtiglades aller minst. De færreste har tolmodighet til å legge ut på turer som krever hurtiglading. Det har absolutt ingen relevanse for det som diskuteres her. Poenget mitt var at sammenligningen din var tullete. Når vi siden fyller på med masse tilfeldige data av anekdotisk kvalitet blir det bare komisk. Infrastruktur for lading kommer til å beslaglegge mer plass enn det bensinstasjoner gjør. Med dagens batterier er ikke ekstremt hurtig lading noen god ide men det finner folk ut etterhvert... Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 33 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Bør ta rundt 7 minutter med Model 3. Altså ca. 20 ganger så lang tid... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 6RCURCGB skrev (6 timer siden): Altså ca. 20 ganger så lang tid... Tror du skal revurdere matematikk kunnskapene, 7/4=1,75. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 6 hours ago, 6RCURCGB said: Altså ca. 20 ganger så lang tid... I praksis mye mindre. Si man skal Oslo - Trondheim, overnatte og så kjøre tilbake. Da starter man gjerne med fullt batteri, og la oss si man stopper i 7 minutter og lader på veien. I Trondheim kan man da lade fullt over natten, og da kan man igjen kanskje lade 7 minutter på veien tilbake. Altså total tid for stopp blir 14 minutter tur-retur Oslo-Trondheim. Kjører man fossilbil så må man sannsynligvis stoppe en gang og fylle, i f.eks 4 minutter. Så da er det 14 minutter for elbilen og 4 minutter for fossilbilen. Det er altså 3,5 ganger mer. Så klart, jeg ville aldri anbefalt å kjøre så langt som dette med så lite tid på stopp. Man må ha ganske god blære, klare seg uten et reellt måltid på lang tid, og sannsynligvis vil tretthet påvirke evnene som sjåfør. Erfaringsmessig vil jeg stoppet mer noe sånt som 2x 20 minutter hver vei, altså 1 time og 20 minutter totalt tur-retur Oslo-Trondheim. Kanskje enda mer. Og det er helt uavhengig av om det er elbil eller fossilbil. 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Kan umulig være lovlig dette når man har kjøpt en bil med garanti om gratis lading ut levetiden. Da måtte i så fall Tesla tatt regningen for oppdateringen. Høres ut som advokat mat. Tesla slår til igjen! 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 5 minutes ago, gamlefar said: Kan umulig være lovlig dette når man har kjøpt en bil med garanti om gratis lading ut levetiden. Da måtte i så fall Tesla tatt regningen for oppdateringen. Høres ut som advokat mat. Tesla slår til igjen! Er jo ikke blitt manko på V2 ladere riktig enda, er jo kun de nye V3 laderne som kun bruker standard CCS plugg. Mulig de tar tak i dette når det begynner å bli problem for eierne. Bilen sier og tydelig i fra hvilken lader du kan bruke og ikke så blir ikke noe bomtur til ladestasjonen. Model S lader jo ganske raskt på AC (22kW om man har dobbellader) så har intrykk av at de fleste berges ganske greit på det også. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 8 minutes ago, gamlefar said: Kan umulig være lovlig dette når man har kjøpt en bil med garanti om gratis lading ut levetiden. Da måtte i så fall Tesla tatt regningen for oppdateringen. Høres ut som advokat mat. Tesla slår til igjen! Lovmessig mener jeg de har sitt på det rene. De har lovt gratis superlading, og det har man fortsatt. Tesla har aldri lovt noe antall av superladere eller geografisk fordeling av disse. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) 6RCURCGB skrev (9 timer siden): Velg hvilken bil du vil, hvor lang tid tar det å fylle på 12mil? Hvis poenget er å finne ut hvor andre enden av skalaen er så velger jeg Tesla model 3 LR RWD som lader med 1000+ mi/h fra ca 5-25% SoC på V3 superladere. Det skal ta under 5 minutter i følge Tesla. Regner jeg det på på egenhånd skal det ta 4 minutter og 29 sekunder om vi bruker maks ladehastighet og WLTP forbruk. Altså optimale ladeforhold, men helt normalt sommerforbruk. Ingen hypermiling-teknikker. Godt mulig Porche Taycan lader ennå litt raskere, men svaret på spørsmålet ditt er nå uansett i underkant av 5 minutter i denne enden av skalaen. Endret 4. september 2020 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Trestein skrev (9 timer siden): Syntes ikke leaf var så ille. 50kw lading på et 24kwh batteri. Dette var 10-år siden. 9 år siden for å være korrekt (første leaf ble levert til Norge i oktober 2011) Leaf 2011 toppet ut på ca 45 kW men hadde et gjennomsnitt på ca 30-35 kW fra 5-90% SoC. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Lovmessig mener jeg de har sitt på det rene. De har lovt gratis superlading, og det har man fortsatt. Tesla har aldri lovt noe antall av superladere eller geografisk fordeling av disse. Rent matematisk har de sitt på det tørre om de har minst 1 gratis superlader i hele verden (med både amerikansk og europeisk plugg) Men i juridisk forstand (markedsføringsloven), hva hva er reell tilgang på gratis superlading, slik kundene hadde grunn til å forvente da de kjøpte bil i f.eks midten av 2016? Holder det med 1 per land? 1 per fylke? Reell sammenheng f.eks langs E6/E18? Hadde kundene som bruker Aksdal grunn til å forvente at de skulle kunne fortsette å bruke den i framtida osv. Vi kommer ikke unna å måtte bruke skjønn. Jeg er kanskje tidlig ute med å se varsellamper men dette er jo en typisk slippery slope der det blir lett å godta "bare en til - den angår jo ikke meg" helt til man en dag rammes selv og få andre bryr seg fordi det ikke rammer dem. Kanskje det er en fordel å ta dette opp med forbrukerrådet allerede nå så Tesla kan få signaler om hva som forventes for å oppfylle lovnadene de markedsførte bilene med. Å klage i ettertid, etter at v2-nettverket har fått så store sorte flekker at det er praktisk ubrukelig til langturer, er for sent. Endret 4. september 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Simen1 skrev (10 timer siden): Hva mener du med utgående produkt? Tesla selger fortsatt S/X uten CCS og biler har en gjennomsnittlig levetid i Norge på 18 år. Hvor gammel 10 persentilen blir aner jeg ikke, men antagelig over 25 år. Tesla har solgt biler som skal ha gratis lading ut levetida. Nei, de selger ikke S/X uten CCS lengre. CCS-adapter ble standard fra i fjor en gang, nå kommer alle biler med det. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Nye S og X ville nok hatt CCS plugg nå om det var fysisk plass til den. Adapter er nok vesentlig billigere enn å redesigne lykta på bilen. Men antar de gjør det nå på neste facelift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå