Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (21 minutter siden):

Men du er enig i at Ionity, som minimum, burde matche Tesla når det kommer til utbygging og pris for lading om det blir en avtale om lading på tvers av produsentene? Det er vel bare fair, er det ikke? 

Prisen er jo hintet at vil være under SuC nettverket? Spesielt nedover kontinentet. 

Du vil se samme effekt igjen som når Ionity var billigst. Tesla eiere elsket å bruke dem, og Tesla vil måtte åpne sitt nettverk for å få fler dit. Da er det godt å se at de gjør det av egen vilje nå, og ikke pga tvang over lengre tid. Økonomisk tvang holder det, og elbilene samlet sett vinner på det. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Prisen er jo hintet at vil være under SuC nettverket? Spesielt nedover kontinentet. 

Du vil se samme effekt igjen som når Ionity var billigst. Tesla eiere elsket å bruke dem, og Tesla vil måtte åpne sitt nettverk for å få fler dit. Da er det godt å se at de gjør det av egen vilje nå, og ikke pga tvang over lengre tid. Økonomisk tvang holder det, og elbilene samlet sett vinner på det. 

 

Poenget er jo at Tesla også må få igjen noe for å åpne for andre, du ser den - ikke sant? Det kan ikke kun være Tesla som skal betale for utbyggingen om andre kan lade der. Ionity på sin side bygger jo nesten ikke ut i det heletatt, sammenlignet med Tesla. Da må det jo være en avtale som ligger til å grunn et sted, som sikrer at elbilene får et skikkelig tilbud fra begge leire, er du ikke enig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Poenget er jo at Tesla også må få igjen noe for å åpne for andre, du ser den - ikke sant?

Ja? Høyere utnyttelsesgrad og penger for lading? Du så jo hva som skjedde når Ionity tidlig var billigst en periode. 

bshagen skrev (10 minutter siden):

Da må det jo være en avtale som ligger til å grunn et sted, som sikrer at elbilene får et skikkelig tilbud fra begge leire, er du ikke enig?

Hvordan prisingen blir er sikkert litt hipp som happ. Tipper Tesla også hopper inn i abonnements greier over tid. Så da blir det jo likt. 

Hvem som helst kan kjøpe 3 mnd ab hos Ionity, og hvem som helst det samme hos SuC. Da er det jo rettferdig. 

 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
bshagen skrev (26 minutter siden):

Så Tesla må få en dårligere løsning for kundene sine, fordi Ionity har det? Det er jo helt feil retning å ta! Abonnement-løsningen til Ionity er jo forferdelig dårlig, den er jo den dårligste løsningen vi kjenner til i dag. Nei takk! 

Helt enig, abonnement er noe dritt. Sett priser pr energimengde og hold det der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
42 minutes ago, bshagen said:

Poenget er jo at Tesla også må få igjen noe for å åpne for andre, du ser den - ikke sant? Det kan ikke kun være Tesla som skal betale for utbyggingen om andre kan lade der. Ionity på sin side bygger jo nesten ikke ut i det heletatt, sammenlignet med Tesla. Da må det jo være en avtale som ligger til å grunn et sted, som sikrer at elbilene får et skikkelig tilbud fra begge leire, er du ikke enig?

Eg ser ikkje heilt kor du kjem frå no. Tesla nettverket tjener vel på meir trafikk, sida det vil konsekvent vera elbiler som no betale for lading? Veil kvar femte elbil er Tesla. På motsatt side betyr jo det at fire av fem elbiler som evt ynskje å lade hos Tesla ikkje er Tesla-biler, og som gjere opp for seg med ein sannsynleg litt høgare pris enn SuC for Tesla-eigere (spesielt dyrere enn dei som lade gratis!)

Eller er det noko eg går glipp av her no?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Eller er det noko eg går glipp av her no?

Gulroten for å kjøpe en Tesla er nettopp ladenettverket, som egentlig aldri var ment til å tjene penger direkte, men som en måte å få folk til å kjøpe bilen på. Hvis plassene er opptatt av en haug av andre biler som ikke kan lade fortere enn 50kW så forsvinner litt av poenget

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (51 minutter siden):

Så Tesla må få en dårligere løsning for kundene sine, fordi Ionity har det? Det er jo helt feil retning å ta! Abonnement-løsningen til Ionity er jo forferdelig dårlig, den er jo den dårligste løsningen vi kjenner til i dag. Nei takk! 

Hæ? Nei, jeg snakker jo om Tesla på Ionity og X hos Tesla. Hvorfor skulle de forandret måten Tesla produkter allerede lader hos SuC nettverket?

Siden Ionity allerede har ab løsninger så forventer jeg jo at Teslaene må det samme på Ionity. Jeg forventer også at X gjør det inn for SuC nettverket over tid. Det betyr ikke at du ville fått forandret opplevelsen fra idag hos SuC. 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Helt enig, abonnement er noe dritt. Sett priser pr energimengde og hold det der. 

Problemet med hurtiglading og nettverk der er at de har liten utnyttelsesgrad. Et abonnement vil jo I teorien fikse dette. Dog er enig at 12mnd ab er ræva. De må tilby flere nivåer ned til 1 mnd ab imo.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Problemet med hurtiglading og nettverk der er at de har liten utnyttelsesgrad. Et abonnement vil jo I teorien fikse dette. Dog er enig at 12mnd ab er ræva. De må tilby flere nivåer ned til 1 mnd ab imo.

Jeg ser helst at en ikke må tulle med abonnementer slik Tesla har hatt det i 8 år nå. Jeg lader sjeldent og er lite interessert i å være støtte medlem 99% av året. Også lite interessert i å melde meg inn og ut av ting hver gang. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, bshagen said:

Gulroten for å kjøpe en Tesla er nettopp ladenettverket, som egentlig aldri var ment til å tjene penger direkte, men som en måte å få folk til å kjøpe bilen på. Hvis plassene er opptatt av en haug av andre biler som ikke kan lade fortere enn 50kW så forsvinner litt av poenget

Denne gulroten høyres råtten ut. Ladenettverket var viktig i ei tid når det ikkje var eksisterende, men i dag er det veldig bredt her i Norge i hvertfall. Eg har aldri vurdert ein Tesla pga SuC, men pga rekkevidde, ladehastighet, kvalitet, byggekvalitet, osv. Ladenettverket er ein ekstremt fjern bekymring for alle eg snakke med om elbil normalt...

Gitt at ladere i dag ikkje er fullstappa normalt virker dette også som eit intetpoeng. Eg har hatt ein ioniq, og eg har egentlig berre ved to anledninger opplevd ein lader utenfor Teslas SuC som ein gong er fylt opp med biler.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Denne gulroten høyres råtten ut. Ladenettverket var viktig i ei tid når det ikkje var eksisterende, men i dag er det veldig bredt her i Norge i hvertfall. Eg har aldri vurdert ein Tesla pga SuC, men pga rekkevidde, ladehastighet, kvalitet, byggekvalitet, osv. Ladenettverket er ein ekstremt fjern bekymring for alle eg snakke med om elbil normalt...

Gitt at ladere i dag ikkje er fullstappa normalt virker dette også som eit intetpoeng. Eg har hatt ein ioniq, og eg har egentlig berre ved to anledninger opplevd ein lader utenfor Teslas SuC som ein gong er fylt opp med biler.

Norge er langt. Her i Nord-Norge hvor jeg bor ville det vært ganske slitsomt uten Tesla sine ladere. Veldig dårlig utbygd av de andre aktørene, pluss at de bare leverer 50kW.

Så at Tesla har ett godt utbygd raskt og billig ladenettverk er en bra gulrot fortsatt.

Ionity ser ikke ut til å bry seg det fnugg om oss heller. Nærmeste stasjon er vel 1500km unna i sverige en plass.  Men har 3 Tesla Superchargers innafor 100km.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Jeg ser helst at en ikke må tulle med abonnementer slik Tesla har hatt det i 8 år nå. Jeg lader sjeldent og er lite interessert i å være støtte medlem 99% av året. Også lite interessert i å melde meg inn og ut av ting hver gang. 

Ja, slikt burde være satt opp på en enkel måte. Kast det inn som noen tastetrykk i infotainment systemet feks. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Norge er langt. Her i Nord-Norge hvor jeg bor ville det vært ganske slitsomt uten Tesla sine ladere. Veldig dårlig utbygd av de andre aktørene, pluss at de bare leverer 50kW.

Så at Tesla har ett godt utbygd raskt og billig ladenettverk er en bra gulrot fortsatt.

Ja, den kan eg sjå, sjølv om største redningen er vel at Tesla konsekvent ligg på 400km+ rekkevidde. Det hjelper mykje når ein bur lengre nord antar eg.

Eg gløyme ut kor mykje nord-Norge blir dumpa av selskaper, sjølv om det var noko eg merka når eg jobba hos Telenor også. Ein ikkje ubetydelig andel av kundene nordover som knapt kunne få Bredbånd 5, og ofte realitisk hadde under 1 Mbit/s hastigheter, og telefondekning hadde dei ikkje før dei nådde postkassa eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ja, den kan eg sjå, sjølv om største redningen er vel at Tesla konsekvent ligg på 400km+ rekkevidde. Det hjelper mykje når ein bur lengre nord antar eg.

Eg gløyme ut kor mykje nord-Norge blir dumpa av selskaper, sjølv om det var noko eg merka når eg jobba hos Telenor også. Ein ikkje ubetydelig andel av kundene nordover som knapt kunne få Bredbånd 5, og ofte realitisk hadde under 1 Mbit/s hastigheter, og telefondekning hadde dei ikkje før dei nådde postkassa eller lignende.

Ja man kan som oftest hoppe over en Supercharger eller to på langtur men er flott at de er der. Mye vanskeligere for alle andre merker. Bilen har jo og full kontroll på om laderne er ledige eller ute av drift så det gir også en større ro i sjelen på langtur. 

Kan vel sjekke dette med de andre aktørene med deres app. Men må jo ha 4-5 apper da som må sjekkes manuelt.

Mobildekning har kommet seg heldigvis. Mange lever på 4G her i dag siden det er mye raskere enn det de har i veggen. DAB dekning er det dog dårligere stilt med så veldig glad jeg har internettradio i bilen :p

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Ja? Høyere utnyttelsesgrad og penger for lading? Du så jo hva som skjedde når Ionity tidlig var billigst en periode. 

Hvordan prisingen blir er sikkert litt hipp som happ. Tipper Tesla også hopper inn i abonnements greier over tid. Så da blir det jo likt. 

Hvem som helst kan kjøpe 3 mnd ab hos Ionity, og hvem som helst det samme hos SuC. Da er det jo rettferdig. 

Ingen kan kjøpe 3 mnd abonnement hos Ionity, så vidt jeg har fått med meg. Der er det 12 mnd. binding både ved første tegning og ved fornyelse. Og det er bare noen som får tegne abonnement foreløpig. Om du har info om noe annet, så er jeg interessert i info.

Enig i at høy utnyttelsesgrad må være svært ettertraktet for en ladeoperatør. Men mistenker at her er det en skjult agenda ute og går, siden Ionity sier nei takk til at andre får være med å skape inntekter for de. Og Tesla har foreløpig kun fokusert på å få et godt nok tilbud for egne kunder, selv på utfartsdager.

De ser jo når det triller en Tesla inn mot en SuC-stasjon, og om den kobler til relativt umiddelbart, blir stående å vente først, eller kjører videre uten å lade. Tror de greit ser forskjell på en bil som stopper ved en bensinstasjon istedet for den nærliggende bensinstasjonen, og derved neppe hadde til hensikt å lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Ingen kan kjøpe 3 mnd abonnement hos Ionity, så vidt jeg har fått med meg. Der er det 12 mnd. binding både ved første tegning og ved fornyelse.

Ja, jeg vet, som er grunnen til at jeg har brukt ord som "trur" og "tipper". 12 mnd ab er vanlig der nede, og det er ikke så rart at de starter der. Dog når de til stadighet justerer seg og prisene sine, så er klart at ting ikke er satt i stein nå. 

Snowleopard skrev (26 minutter siden):

siden Ionity sier nei takk til at andre får være med å skape inntekter for de.

Alle kan lade der, så dette blir feil. Hvordan ting vil se ut over tid vet ingen. Men man ser tegn på at prisingen vil justeres atter en gang. 

Og hvis Tesla åpner opp for alle, så forventer jeg at det er grunnet et samarbeid. Ergo vil alle kunne kjøpe ab hos Ionity, og jeg forventer at man vil kunne det som utenforstående hos Tesla også, hvis ikke blir betalingsopplegg rotete og vanskelig å løse. 

Nå har man sett flere biler (ikke Teslaer) lade på V3 I Tyskland så dette er nok starten på noe testing og ikke en glitch - håper jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...