Gå til innhold

Ny PC i Februar (all info "innenfor")

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe ny pc i slutten av Januar (dvs. Februar)

Har tenkt litt og tenker jeg skal bruke ca. 11000/12000 (muligens 13000 hvis jeg har pengene )

Dette er bare selve PC'n , ikke skjerm, tastatur,mus etc.

Maskinen skal ikke overklokkes med det første. (ikke bry dere om overklokking!)

Maskinen skal være AMD 64bit basert. :D

Pc'n skal for det meste brukes til spilling (kjøre doom 3 og HL 2 ganske smooth :D ) , ellers komplikasjoner som photoshop, webbrowser, musikk etc.

Tenkte å kjøpe fra komplett.no

Mitt oppsett:

Komponent | Pris

HK: MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754 1364

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz 1975

RAM: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2x 512) 1455

Skjermkort: har ikke bestemt meg enda. (tenker at det skal være Radeon 9800 , Men har ikke bestemt meg enda)

HD: Wd Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB 807

Kabinett: Thermaltake Xaser III Lanfire Midi tower 1269

"Strøm": Enhance Strømforsyning ATX 460W 2vifter 632

DVD ROM:LG DVD-spiller IDE 16x/48x Retail 359

OS:Microsoft Windows XP Professional Edition ( oppgradering fra win 98) 555

Pris =8416

Vell, mitt oppsett uten skjermkort. Noe som ikke passer sammen?

Forslag til skjermkort?

Andre forslag til oppsett ?

Takk på forhånd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker en mer stillegående PC til samme pris så vil jeg gjerne anbefale disse forandringene:

Strømforsyning:

Fortron Source 350W, denne yter mer enn oppgitt (~420-450W) og gir deg samtidig en meget god vifteløsning basert på ei 120mm vifte. Denne flytter like mye luft sm ei 80mm vifte, men gjør dette på et mindre turtall og du slipper dermed unna med en brøkdel av støyen.

Harddisk:

Bytt WD mot Seagate 120GB, denne er mer stillegående og ytelsen på 7200.7 serien er absolutt ikke å forakte heller. Den er dog litt tammere enn Western sin disk. Hvis du vil kan du jo også vurdere en S-ATA disk. Litt lettere med små kabler rundt omkring i kabinettet enn tjukke P-ATA kabler, men ikke regn med det store ekstra i ytelse.

Hvis du er ute etter enda bedre diskytelse så er en WD Raptor 74GB å anbefale. Prisen er stiv per GB, men som systemdisk er det få andre disker som slår den. Med mindre du går over på SCSI altså.

Edit: "o" tasten fungerer ikke så innlegget mangla en haug bokstaver, beklager.

Endret av Amnio
Lenke til kommentar

Et lite forslag jeg har satt opp med deler fra HWB, forslaget er eksklusive OS:

11472 AMD Athlon 64 3000+ BOXED

kr 2 095

10962 AOpen H500B 300W Silent, ATX Tower.

kr 650

10981 FIC K8-800T med VIA K8T800 chipset - ATX/S-ATA/Giga LAN/LYD/Firewire/

kr 795

11378 Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

kr 2 675

11242 Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x

kr 325

10034 Seagate S-ATA 120GB 7200RPM

kr 860

10909 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

kr 1 450

Totalt

kr 8 850

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
...

Kabinett: Thermaltake Xaser III Lanfire Midi tower 1269

"Strøm": Enhance Strømforsyning ATX 460W 2vifter 632

...

Det kabinettet der synes jeg ikke er direke pent og overpriset til de grader, men det er smak og bahag. Strømforsyningen er ikke akkurat stillegående (har den selv), og du tenger ikke 460W på den maskinen.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker en mer stillegående PC til samme pris så vil jeg gjerne anbefale disse forandringene:

Strømforsyning:

Fortron Source 350W, denne yter mer enn oppgitt (~420-450W) og gir deg samtidig en meget god vifteløsning basert på ei 120mm vifte. Denne flytter like mye luft sm ei 80mm vifte, men gjør dette på et mindre turtall og du slipper dermed unna med en brøkdel av støyen.

Harddisk:

Bytt WD mot Seagate 120GB, denne er mer stillegående og ytelsen på 7200.7 serien er absolutt ikke å forakte heller. Den er dog litt tammere enn Western sin disk. Hvis du vil kan du jo også vurdere en S-ATA disk. Litt lettere med små kabler rundt omkring i kabinettet enn tjukke P-ATA kabler, men ikke regn med det store ekstra i ytelse.

Hvis du er ute etter enda bedre diskytelse så er en WD Raptor 74GB å anbefale. Prisen er stiv per GB, men som systemdisk er det få andre disker som slår den. Med mindre du går over på SCSI altså.

Edit: "o" tasten fungerer ikke så innlegget mangla en haug bokstaver, beklager.

Er ikke enig at WD bråker mer en Seagate..

Lenke til kommentar

da har du aldri hørt en Seagate Barracuda.

Den er kanskje hørbar når den jobber, men idle støy er noe du ikke vil legge merke til så lenge du er mer enn 30 cm unna.

Angående oppsettet ditt så det bra ut, men ville ha gått for Forton source psu.

Ville også ha kjøpt 160gb disk istedet, da disse gir mer for pengene. (gb\kr)

edit: hold deg unna 256mb-utgaver at skjermkort også, forresten. 256mb gir ingen merkbar forskjell i spill overhodet, den dagen du trenger dette, er den dagen du trenger ett nytt skjermkort uansett.

minnet er atskillig tregere på dissse utgavene, og kan faktisk gjøre at kortene på noen områder yter dårligere enn 128mb-utgaven av samme kort.

Endret av v0id
Lenke til kommentar

Du trenger ett kjermkort med krefter slik at du får utnyttet resten av pcèn. Kjøp ett Sapphire Radeon9800Pro Ultimate Edition. Da får du med en kjøleløsning som ikke lager så mye som ett jev** DB. 0DB. Jeg har dette kortet om her snakker man om krefte, spessielt i DirectX9 basserte spill, Eks: Half Life 2. Har du ikke råd til det, vurder lillebror 9600Pro eller 9600Xt. 256mb minne er ikke vits :no: Men må du absolutt ha det, kjøp det :yes:

Hold deg til Radeon nå, mest for pengene :thumbs:

----P43ghz 512ddr Ati9800Pro Uedition----

----Yamaha R1 1000cc Den ultimate sykkelen----

Lenke til kommentar

da har du aldri hørt en Seagate Barracuda.

Den er kanskje hørbar når den jobber, men idle støy er noe du ikke vil legge merke til så lenge du er mer enn 30 cm unna.

Angående oppsettet ditt så det bra ut, men ville ha gått for Forton source psu.

Ville også ha kjøpt 160gb disk istedet, da disse gir mer for pengene. (gb\kr)

edit: hold deg unna 256mb-utgaver at skjermkort også, forresten. 256mb gir ingen merkbar forskjell i spill overhodet, den dagen du trenger dette, er den dagen du trenger ett nytt skjermkort uansett.

minnet er atskillig tregere på dissse utgavene, og kan faktisk gjøre at kortene på noen områder yter dårligere enn 128mb-utgaven av samme kort.

Viste du att spill helt opp til nivået Dooooom3 ikke engang klarer og utnytte 256mb minne på ett kjermkort. Di fleste spill nå utnytter kun og maksimalt 64mb av minnet på våre kjermkort. Dritt :mad:

----P4 3ghz 512ddr Ati9800Pro Uedition----

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...