Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

1 hour ago, syar2003 said:

Hvor lenge varer en «oppstartsfase» ? 

Tja, det finnes ikke noen offisiell definisjon. Jeg vil nok si at en oppstartfase varer så lenge man er i ekstrem vekst, altså titalls prosent vekst per år. Etter hvert stabiliserer man seg på en viss produksjon, kanskje med noen få prosent vekst per år. Da er man ute av oppstartfasen.

Både Tesla og VAG er etter denne definisjonen fortsatt i oppstartfasen på elbiler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (2 timer siden):

Tja, Tesla er den yngste bilprodusenten i USA.

Den nest yngste er 90 år gammel.

Så jeg vil si at oppstartsfasen til en bilprodusent er noen år 

Vel , de nest yngste I us er nok langt fra 90 år.
http://www.nbcnews.com/id/40887268/from/40887273/

Jeg vil si at man ikke lengre er i en «oppstartsfase» (altså Tesla) når man er i produksjon og salg/distribusjon av sin femte og sjette modell «serielt» . Da strekker man betegnelsen temmelig langt. Jeg registrerer at det ofte brukes som en unnskyldning eller bortforklaring når det diskuteres økonomiske aspekter.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (9 timer siden):

Vel , de nest yngste I us er nok langt fra 90 år.
http://www.nbcnews.com/id/40887268/from/40887273/

Jeg vil si at man ikke lengre er i en «oppstartsfase» (altså Tesla) når man er i produksjon og salg/distribusjon av sin femte og sjette modell «serielt» . Da strekker man betegnelsen temmelig langt. Jeg registrerer at det ofte brukes som en unnskyldning eller bortforklaring når det diskuteres økonomiske aspekter.

Så du mener de andre investerer like hardt i produksjons lokaler m.m? Det er vell åpenbart at de er i en fase hvor de investerer mye penger? 

VW gjør jo det samme og har størst gjeld av alle.. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, syar2003 said:

Vel , de nest yngste I us er nok langt fra 90 år.
http://www.nbcnews.com/id/40887268/from/40887273/

Jeg vil si at man ikke lengre er i en «oppstartsfase» (altså Tesla) når man er i produksjon og salg/distribusjon av sin femte og sjette modell «serielt» . Da strekker man betegnelsen temmelig langt. Jeg registrerer at det ofte brukes som en unnskyldning eller bortforklaring når det diskuteres økonomiske aspekter.

Vel de selger fortsatt bilene sine kun til noen markedet i verden. De har kun 2 fabrikker og jobber med å få kontroll på produksjoner av batterier. 

Jeg vil si de er i oppstartsfasen for å bli en verdensomspennende leverandør av biler, typ VAG / Toyota. Men dersom man ser kun på USA, så er de ute av oppstartsfasen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Så du mener de andre investerer like hardt i produksjons lokaler m.m? Det er vell åpenbart at de er i en fase hvor de investerer mye penger? 

VW gjør jo det samme og har størst gjeld av alle.. 

Sa jeg noe om «de andre» ?
Er VW  i en oppstartsfase også da ... ?

De aller fleste børsnoterte selskaper søker etter vekst.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Vel de selger fortsatt bilene sine kun til noen markedet i verden. De har kun 2 fabrikker og jobber med å få kontroll på produksjoner av batterier. 

Jeg vil si de er i oppstartsfasen for å bli en verdensomspennende leverandør av biler, typ VAG / Toyota. Men dersom man ser kun på USA, så er de ute av oppstartsfasen.

Oppstartsfasen vil jeg påstå er for lengst over. De er i en vekstfase (som så mange andre selskaper).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja ift id serien er de jo absolutt det. Store investeringer, ingen inntjening

VW er i en value fase. De vet at ICE må byttes ut med BE, så de prøver så godt det lar seg tippe hvordan de skal erstatte produksjon fra det ene til det andre. Altså er ikke vekst veldig viktig, men det å opprettholde markedsandeler. Veksten (økonomi) vil komme med en ny verdikjede fra BE produktene, og det vil være enklere å tjene penger her enn vedlikehold for ettersalg. OTA fordrer nye muligheter, og OEMs vil ligne spillbransjens STEAM fra Valve, med stor kamp om å vinne dette markedet. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

VW er i en value fase. De vet at ICE må byttes ut med BE, så de prøver så godt det lar seg tippe hvordan de skal erstatte produksjon fra det ene til det andre. Altså er ikke vekst veldig viktig, men det å opprettholde markedsandeler. Veksten (økonomi) vil komme med en ny verdikjede fra BE produktene, og det vil være enklere å tjene penger her enn vedlikehold for ettersalg. OTA fordrer nye muligheter, og OEMs vil ligne spillbransjens STEAM fra Valve, med stor kamp om å vinne dette markedet. 

Rart de ikke standariserer mer da. Billigste av denne modellen kan jo ikke ha masse av utstyret. Burde jo gjøre det likt slik at de kan selge i etterkant. Ref en amerikansk produsent...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Rart de ikke standariserer mer da. Billigste av denne modellen kan jo ikke ha masse av utstyret. Burde jo gjøre det likt slik at de kan selge i etterkant. Ref en amerikansk produsent...

Du kødder? MEB? Samt de bygger standard utgaver i starten for å rampe opp og stille inn produksjonslinjer. 

Full tilvalg sier dem kommer i midten av 2021.

Samt hvem sier at de ikke vil kunne selge noe i etterkant? De vil linke seg mot Android systemet for å ha tilgang til tredjepartsutviklere der. 

Uansett var utgangspunktet og argumentet ditt at selv VW er I "vokst fasen". Det er dem ikke, de bare bytter ICE kapasitet mot BEV og må vekte hvor kjapp den prosessen er mens de opprettholder markedsandeler og 10,000,000 units I året. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Du kødder? MEB? Samt de bygger standard utgaver i starten for å rampe opp og stille inn produksjonslinjer. 

Full tilvalg sier dem kommer i midten av 2021.

Samt hvem sier at de ikke vil kunne selge noe i etterkant? De vil linke seg mot Android systemet for å ha tilgang til tredjepartsutviklere der. 

Nei jeg mener at det er rart at de ikke standariserer bilene, som sagt. 

Det står i prisene, på ekstra utstyr. Billigste modellen kan ikke ha mye av utstyret. Altså ikke standardisering av bilene med evt tilvalg i senere tid.

Tredjepart til å utvikle hva da?? Om de har tenkt til å gi tredjeparts tilganger til kritiske funksjoner i bilen så er de klin kokkos. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei jeg mener at det er rart at de ikke standariserer bilene, som sagt. 

Hva mener du eksakt med det? 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det står i prisene, på ekstra utstyr. Billigste modellen kan ikke ha mye av utstyret. Altså ikke standardisering av bilene med evt tilvalg i senere tid.

De har nettopp startet nye produksjonslinjer? Det er jo nettopp derfor de deler mer på tvers av modellene.. Hva putter du I definisjonen av standardisering egentlig? 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Tredjepart til å utvikle hva da?? Om de har tenkt til å gi tredjeparts tilganger til kritiske funksjoner i bilen så er de klin kokkos. 

Hvem sier de skal kunne affektere kritiske funksjoner? Det handler mer om personifisering og muligheter derifra. Det er jo derfor jeg drar paralleller til spillbransjen. De tjener milliarder, og det ofte på kun personifisering. Hos noen er jo spillene gratis til og med. 

Valve som spillutviklere har stort sett kuttet i R&D for spillutvikling etter denne nye verdikjeden. Størst budsjett har selve Steam platformen, og jeg antar at dette markedet kan bli tilsvarende for biler også. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Hva mener du eksakt med det? 

 

De har nettopp startet nye produksjonslinjer? Det er jo nettopp derfor de deler mer på tvers av modellene.. Hva putter du I definisjonen av standardisering egentlig? 

Hvem sier de skal kunne affektere kritiske funksjoner? Det handler mer om personifisering og muligheter derifra. Det er jo derfor jeg drar paralleller til spillbransjen. De tjener milliarder, og det ofte på kun personifisering. Hos noen er jo spillene gratis til og med. 

Valve som spillutviklere har stort sett kuttet i R&D for spillutvikling etter denne nye verdikjeden. Størst budsjett har selve Steam platformen, og jeg antar at dette markedet kan bli tilsvarende for biler også. 

Se på prislisten, den billigste modellen kan ikke ha adaptive lys engang. Dvs de dropper sannsynligvis massive mengder elektronikk i den bilen, altså vill en ikke kunne selge inn funksjoner i etterkant.

Men såklart, de kan selge spill til brukeren. Tror nok det blir en dårlig butikk...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Se på prislisten, den billigste modellen kan ikke ha adaptive lys engang. Dvs de dropper sannsynligvis massive mengder elektronikk i den bilen, altså vill en ikke kunne selge inn funksjoner i etterkant.

Fordi lampene ikke støtter det? Kødder du eller gjør du deg bare vanskelig? 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Men såklart, de kan selge spill til brukeren. Tror nok det blir en dårlig butikk...

Spill? Igjen, kødder du? Prøv heller apper som ABRP I appstore, kjøp av varer som står klare i butikken når du er der grunnet HD-Kart delingen osv. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Fordi lampene ikke støtter det? Kødder du eller gjør du deg bare vanskelig? 

 

Spill? Igjen, kødder du? Prøv heller apper som ABRP I appstore, kjøp av varer som står klare i butikken når du er der grunnet HD-Kart delingen osv. 

Jeg gjør meg ikke vanskelig? Jeg finner det bare rart ift strategien du proklamerer at de lager det slik. Og virker ikke som det er lyktene som er problemet, for den kan ikke ha lane assist osv i tillegg. Virker rett og slett ut til at de har droppet det meste av moderne elektronikk.

Kjøp av varer i bil? Ja, det er jo logisk all den tid vi alle har en mobil. Høres ut som drømme tenking. 

Jobber ganske tett på dette selv og aldri hørt ordet bil bli brakt inn i micro fulfilment eller last mile orders. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes denne så bra ut. Går til og med an å få i min favorittfarge sølv metallic. Blir et godt alternativ for mange. Hadde jeg spekka selv hadde det blitt 60 med hengerfeste og litt annet småtteri, mye bil for 450k inkl vinterdekk for min del. Hadde leveringstida vært kortere kunne jeg vurdert å bytte ut Model 3en min, irritert meg lenge at de slutta å selge sølv metallic bl.a, dårlig lakk og fargevalg har irritert meg helt siden jeg kjøpte den. Ekstra hengervekt og mer praktisk og større bagasjerom hadde vært kjekt. Reiser sjelden på langtur så kunne greid meg med litt ladekø her og der. Litt skeptisk til appen, håper de får til noe bedre der enn hva jeg har sett på eGolf og eTron så langt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør meg ikke vanskelig? Jeg finner det bare rart ift strategien du proklamerer at de lager det slik. Og virker ikke som det er lyktene som er problemet, for den kan ikke ha lane assist osv i tillegg. Virker rett og slett ut til at de har droppet det meste av moderne elektronikk.

Hvorfor hopper logikken din automatisk på at de lager flere HW løsninger fremfor kun det å droppe sensorer og billigere lykter for å få den billigste modellen under X i pris? 

Hva har lyktene med lane assist å gjøre? 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Kjøp av varer i bil? Ja, det er jo logisk all den tid vi alle har en mobil. Høres ut som drømme tenking. 

En slik funksjon er allerede under testing. Se litt om HERE teknologien og les om alle forskjellige situasjoner det kan brukes til. 

Drømmetenking fordi det ikke er Elon Musk som har snakket om det? 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jobber ganske tett på dette selv og aldri hørt ordet bil bli brakt inn i micro fulfilment eller last mile orders. 

HERE har et prosjekt gående med en fastfood restaurant kjede. Er jo nok av ulike varer vi kjøper som kan effektiviseres slik, og dette er kun et av mange eksempler. 

Hele poenget derifra er at hvem som helst skal kunne lage apper og løsninger med deres database, og da er det bare fantasien som setter grenser. Så ja, den verdikjeden vil bli enorm. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvorfor hopper logikken din automatisk på at de lager flere HW løsninger fremfor kun det å droppe sensorer og billigere lykter for å få den billigste modellen under X i pris? 

Hva har lyktene med lane assist å gjøre? 

En slik funksjon er allerede under testing. Se litt om HERE teknologien og les om alle forskjellige situasjoner det kan brukes til. 

Drømmetenking fordi det ikke er Elon Musk som har snakket om det? 

HERE har et prosjekt gående med en fastfood restaurant kjede. Er jo nok av ulike varer vi kjøper som kan effektiviseres slik, og dette er kun et av mange eksempler. 

Hele poenget derifra er at hvem som helst skal kunne lage apper og løsninger med deres database, og da er det bare fantasien som setter grenser. Så ja, den verdikjeden vil bli enorm. 

Det var du som dro inn lykter. Jeg mener de er urelevant siden det ser ut til å være mer mangler enn på lyktene. Ref lane assist m.m. 

Ser ut som laveste versjon mangler mye elektronikk. Noe de kunne solgt inn senere om de inkluderte. Ref annen leverandør som sagt.

Ok, så hvilken kjede snakker om ett slik produkt? Som sagt har jeg ikke hørt om det og vi jobber tett mot micro fulfilment. Har ingenting med elon å gjøre? Skjønner ikke hvorfor du er så obsessed med han..

Jeg har vanskeligheter med å se det, men med litt mer kjøtt på bena så blir det kanskje lettere å forstå. Å si here hundre ganger gjør det ikke mer forståelig. Linker og kilder er fint:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det var du som dro inn lykter.

Nei. Det var det ikke. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg mener de er urelevant siden det ser ut til å være mer mangler enn på lyktene. Ref lane assist m.m. 

Det å kutte utstyr på den billigste modellen har ingenting med standardisering å gjøre, det har med å kutte pris å gjøre. Det å ikke installere utstyr tar jo ikke mer tid foruten justeringen for å produsere X biler på linja. Den tiden tjenes det på gjennom PR pga billigere innstegsmodell. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ser ut som laveste versjon mangler mye elektronikk. Noe de kunne solgt inn senere om de inkluderte. Ref annen leverandør som sagt.

Hvorfor risikere noe slikt? Det er mer å hente på å tilby oppgraderinger gjennom service for den muligheten, enn å håpe på at noen gjennom bilens levetid betaler for utstyr som ikke blir brukt i dem. 

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ok, så hvilken kjede snakker om ett slik produkt? Som sagt har jeg ikke hørt om det og vi jobber tett mot micro fulfilment. Har ingenting med elon å gjøre? Skjønner ikke hvorfor du er så obsessed med han..

Se på HERE YT kanalen, så får du litt mer innblikk i det. De har til og med tutorials for å bygge noe med datasettet deres. Sånn om du skulle finne på å lage en app du trur du kunne tjent på i en appstore for biler. 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg har vanskeligheter med å se det, men med litt mer kjøtt på bena så blir det kanskje lettere å forstå. Å si here hundre ganger gjør det ikke mer forståelig. Linker og kilder er fint:)

Om du interesserer deg for hvilke muligheter det ligger der, så hadde du vært på nett for å undersøke det allerede. Du finner som sagt mer om det på hjemmesiden eller på deres YT kanal. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...