Complexity Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 (endret) 52 minutes ago, oophus3do said: Hva mener du de skulle gjort for en ny teknologi? Det man trenger får man fint til med trommelbremser. Continental viste vel fram en ide på hvordan det kunne gjøres i 2017 f.eks https://carbuzz.com/news/continental-pioneers-revolutionary-new-disc-brakes-for-electric-cars Men sikkert kostbart å være først ute, så de bruker vel trommelbremser som et kompromiss intill videre. Endret 3. september 2020 av Complexity Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Complexity skrev (7 minutter siden): Continental viste vel fram en ide på hvordan det kunne gjøres i 2017 f.eks https://carbuzz.com/news/continental-pioneers-revolutionary-new-disc-brakes-for-electric-cars Men sikkert kostbart å være først ute, så de bruker vel trommelbremser som et kompromiss intill videre. Hadde gitt mer verdi å vise systemet i faktisk bruk. Uansett er ikke Skoda, eller MEB platformen på generell basis stedet å prøve ut slikt på. PPE platformen vil kanskje være en bedre egnet platform for dyrere utstyr. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 11 minutes ago, Complexity said: Continental viste vel fram en ide på hvordan det kunne gjøres i 2017 f.eks https://carbuzz.com/news/continental-pioneers-revolutionary-new-disc-brakes-for-electric-cars Men sikkert kostbart å være først ute, så de bruker vel trommelbremser som et kompromiss intill videre. Tenker det er enklere å bare gå for bremseskiver i rustfritt stål. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 (endret) Trommelbremser er helt OK på en slik bil. Når du bremser hardt vil mesteparten av vekta ligge over forhjula uansett. Husker at jeg skulle se på bremsene på en gammel Datsun Bluebird for en kjenning. Bilen var 15 år gammel og hadde trommelbremser. Etter å ha brukt litt rå kraft spratt trommene av. Bremsene så ut som nye. Det var kun fettet i strammemekanismen som hadde stivnet slik at vandring ble for stor. Tror aldri bremsene noen gan var byttet på den bilen. Har man trommelbremser er ofte håndbrems god og for dem som er miljøbevisst genererer de mindre bremsestøv enn skivebremser. Nå har vel mange lastebiler fått skivebremser men jeg tror mange lastebiler har trommelbremser bak fortsatt. Vil tro at de får kjørt seg. Jeg vil også tro at å kjøre på dårlige veier er viktigere enn banekjøring for folk som kjøper en slik bil. Mener å ha lest at bakkeklaringen var 22,5 cm. Endret 3. september 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 6 minutes ago, Trestein said: Jeg vil også tro at å kjøre på dårlige veier er viktigere enn banekjøring for folk som kjøper en slik bil. Mener å ha lest at bakkeklaringen var 22,5 cm. Enyaq har 186 mm bakkeklaring med tom bil. Riktignok noe mer enn Model Y med 167 mm. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. september 2020 Del Skrevet 3. september 2020 Helt uenig skrev (4 timer siden): Skoda åpnet for reservasjoner i Juni i fjor. Måtte også betale 5000 for å komme på liste da. Jeg står tidlig på listen. Hvis jeg nå skriver KONTRAKT for en med 4 hjuls trekk, så får jeg den tidligst om ett år. D.v.s. 2 år og 3 måneder etter at jeg reserverte og betalte 5000 for å stå på liste. Ca. samme utstyr bør du greie å sjekke ut selv. Igjen, hva er problemet? Skjønner ikkje hvorfor du blander inn en interesseliste? Bilen blei lansert i disse dager. Du visste vel at reservasjonen var early stage, og at det er høyst normalt å måtte vente en stund om du har bygget en bil selv, og spesielt om den er ny og det kanskje er tusenvis før deg i køen? Men duber heldig siden du er en av de første som får bil da siden du har stått så lenge. Eg er nr 10xxx så eg må vente en stund til Lenke til kommentar
Blikken Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Veldig mange her som synes bilen blir for dyr. Litt merkelig egentlig, når prisen er sammenlignbar med fossile alternativer som Skoda Octavia, VW Passat, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander etc. som er de "normale" nye familiebilene folk kjøper i dag. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Prisen er nok OK. Det som kan være litt ullent er hvorfor man må kjøpe et gigant batteri fo å få 4 hjulstrekk. For mange ville et 58kwh batteri holdt lenge. Har regnet litt på det men er det noen som klarer å regne ut kWh pris på dagens batterier utifra bilpris? Ofte er det mere utstyr på bilene som har større batteri samtidig har de større ladere og kabler. Jeg kom til ca 2000kr PR kilowatt. Går det Ann å se på leaf? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Sett sikkert 15 reklamer om denne bilen og noe tour de france greier i kveld.. Noe med at en viktig person i sykkelsporten skal sitte i baksetet på en slik? De er hard på reklameringen iallefall.. Når jeg ser slikt er jeg litt glad for at Tesla ikke bruker penger på slikt. Blir utrolig masete. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Complexity skrev (10 minutter siden): Sett sikkert 15 reklamer om denne bilen og noe tour de france greier i kveld.. Noe med at en viktig person i sykkelsporten skal sitte i baksetet på en slik? De er hard på reklameringen iallefall.. Når jeg ser slikt er jeg litt glad for at Tesla ikke bruker penger på slikt. Blir utrolig masete. Complexity skrev (10 minutter siden): Sett sikkert 15 reklamer om denne bilen og noe tour de france greier i kveld.. Noe med at en viktig person i sykkelsporten skal sitte i baksetet på en slik? De er hard på reklameringen iallefall.. Når jeg ser slikt er jeg litt glad for at Tesla ikke bruker penger på slikt. Blir utrolig masete. Tesla har en litt annen reklame. Så en snutt med noen astronauter i en tesla. Sikkert ikke billig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 4 minutes ago, Trestein said: Tesla har en litt annen reklame. Så en snutt med noen astronauter i en tesla. Sikkert ikke billig. Slipper å se det før hver eneste youtubevideo iallefall. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 Blikken skrev (13 timer siden): Veldig mange her som synes bilen blir for dyr. Litt merkelig egentlig, når prisen er sammenlignbar med fossile alternativer som Skoda Octavia, VW Passat, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander etc. som er de "normale" nye familiebilene folk kjøper i dag. Folk trodde se skulle få en topp utstyrt bil til 400k. De glemmer at skoda har klatret på kvalitet i flere år og at toppmodellene ikkje lengre er en "billig" bil. Selv er eg kjempefornøyd. Bra spekket, en relativt stor, og flott bil, lengre rekkevidde enn e-tron, og alt dette til rundt en 500k Mangler bare at de kommer med valget om å hellakere bilen så er eg i mål. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 20 hours ago, Trestein said: Prisen er nok OK. Det som kan være litt ullent er hvorfor man må kjøpe et gigant batteri fo å få 4 hjulstrekk. For mange ville et 58kwh batteri holdt lenge. Har regnet litt på det men er det noen som klarer å regne ut kWh pris på dagens batterier utifra bilpris? Ofte er det mere utstyr på bilene som har større batteri samtidig har de større ladere og kabler. Jeg kom til ca 2000kr PR kilowatt. Går det Ann å se på leaf? Tesla sier vel at de snart er på $100 pr kW i batteripris. Konkurrentene ligger nok 50% høyere i hvert fall. Basisen for dette er masse spekulasjoner og løse uttalelser fra folk på Internett Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Hjelper lite så lenge de krever helt andre priser av forbrukerne. Fortjenesten går i lomma på Musk, til glede for fansen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Så det betyr at om de kan selge en m3 50kwh til 36 000 dollar så burde modellen med 75kwh kostet 38500? som sagt så havner prisen ofte mye høyere. 250 dollar PR økt kWh batteri ligger dem jeg har regnet på. Noen må ha en rimelig voldsom fortjeneste her. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 13 minutes ago, Trestein said: Så det betyr at om de kan selge en m3 50kwh til 36 000 dollar så burde modellen med 75kwh kostet 38500? som sagt så havner prisen ofte mye høyere. 250 dollar PR økt kWh batteri ligger dem jeg har regnet på. Noen må ha en rimelig voldsom fortjeneste her. bilfabrikantene rapporterer jo tall hvert kvartal... Tesla har ikke tjent penger (akummulert) på sine biler. Ser ikke for meg at noen av de andre har tjent så vanvittig mye heller. Toyota har vel til og meg gått ut og sagt at det ikke finnes etterspørsel etter elbiler til en pris det går an å tjene penger på Så tror ikke det er noen som sitter med noen enorm fortjeneste her enda Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 Blikken skrev (På 4.9.2020 den 10.08): Veldig mange her som synes bilen blir for dyr. Litt merkelig egentlig, når prisen er sammenlignbar med fossile alternativer som Skoda Octavia, VW Passat, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander etc. som er de "normale" nye familiebilene folk kjøper i dag. Ja. De som klager på prisen har ikke skjønt hvilke størrelse og prisklasse dette er snakk om. Alternativet med lavere pris blir først og fremst en mindre bil. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 2 hours ago, bzzlink said: bilfabrikantene rapporterer jo tall hvert kvartal... Tesla har ikke tjent penger (akummulert) på sine biler. Ser ikke for meg at noen av de andre har tjent så vanvittig mye heller. Toyota har vel til og meg gått ut og sagt at det ikke finnes etterspørsel etter elbiler til en pris det går an å tjene penger på Så tror ikke det er noen som sitter med noen enorm fortjeneste her enda Å ha tjene penger akkumulert er ikke noen nødvendighet på for at det er god business. Tesla tjener penger nå, og det er bare snakk om tid før de har tjent penger akkumulert. I en oppstartfase er det naturlig å gå med underskudd. Det er ikke usannsynlig at VAG også har totalt sett tapt penger på sine elbiler, men de legger grunnlaget for en lys fremtid. Det er verre med de selskapene, som Toyota, som ikke legger grunnlaget for en lys fremtid. De selskapene som ikke forbereder seg på en fremtid uten fossilbiler er dødsdømte. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 3 hours ago, Trestein said: Så det betyr at om de kan selge en m3 50kwh til 36 000 dollar så burde modellen med 75kwh kostet 38500? som sagt så havner prisen ofte mye høyere. 250 dollar PR økt kWh batteri ligger dem jeg har regnet på. Noen må ha en rimelig voldsom fortjeneste her. Tesla tjener ikke mye penger på en SR. Da er det nødvendig å legge på en betydelig profittmargin på toppen av kostnadene ved å gå fra SR til LR, slik at Model 3 programmet totalt sett kan gå med overskudd. Ingen bilselskaper ønsker at en kunde går for innstegsmodellen, hvis de ellers kunne blitt overtalt til å gå for en dyrere versjon. Alle selskapene tjener lite til ingenting på innstegsmodellene. Den eneste grunnen til at de finnes er for å få opp volumet, slik at man får stordriftsfordeler som senker produksjonskostnadene på de dyrere utgavene, og gjør at man kan tjene gode penger på disse. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2020 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) Hvor lenge varer en «oppstartsfase» ? Endret 5. september 2020 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå