Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Du spurte, jeg svarte. Det var ikke ment som nedlatende.

Jeg postet dette informative innlegg om utstyrsvalg og priser på helskinn samt hva en kjøper har satt opp med jamføring til sin "fullutstyrte" etron-55 for å sette et perspektiv på aktuell pris .

 

Du siterer kun med nedlatende kommentarer overfor Skoda :
Har de seriøst bilder av en stue? Det er kanskje det mest latterlige markedsføringstrikset jeg har sett...
Om stemningen ikke kommer klart frem av det faktiske produktet de har laget, så har de feilet som designere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Salvesen. said:

Er det virkelig noen som tror de får det brune skinninteriøret til 350k hos Skoda? Aldri i livet, det blir plast helsikken på lik linje med ID3. Betaler en(sannsynligvis en formue) får en vell det som er standard vare hos andre(rygge kamera?) samt skinn interiør. Men, det ser dog veldig pent ut! 

Hvis Skoda 4x4 med det interiøret og full liste inkl. vinterhjul koster rundt 550.000,- så blir det ikke lett å være volvo xc40 eller Model Y, eller e-tron 50 for den del.

Jeg for min del venter på å se forbruket i 120km/t på motorvei, siden det er det jeg kjører mest. Mistenker at det ikke blir til å leve med for min del.

Tesla er gode på mange ting, men premiumfølelse i interiøret er ikke en av de.

Lenke til kommentar
jonathanjorstad skrev (1 time siden):

Det jeg savner er litt mer rundt ambisjoner for selvkjøring hos VAG og spesielt Skoda.

Fikk testet en ID.3 nå, og hvis Skoda har samme funksjonalitet, enten som standard eller tilvalg, så er det ikke noe å utsette dem på der. PCC fungerer betydelig bedre enn noen annen ACC jeg har testet. Jeg har ikke testet lane-assist ennå, siden den kun hadde side-assist i Plus utgaven. Men jeg snakket med en TMS eier som kjørte ID.3'en før meg, og han var også veldig begeistret for PCC som var i den. 

Man kommer til enhver sving i korrekt hastighet, og lyskryss samt rundkjøringer fungerer ekstremt utmerket. Man må selvfølgelig følge med og være klar for å bremse ekstra om det kommer en bil fra sidene, men uten trafikk, så trenger man aldri røre watt-pedalen i rundkjøringene og i T-kryss. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, RaptorStrike said:

Nå banner du i kirka ?

Tesla har vel fortsatt ikke uttrekkbare sitteputer, eller hva?

Jeg liker faktisk designet i 3'ern min.

Men ja, noen sånne åpenbare mangler som uttrekkbare sitteputer, kun mulig å kjøpe skai, ikke mulig å velge sportsstoler osv. generelt dårlig materialkvalitet på tepper og materialer trekker ned. 

Og så er det jo sydd og satt sammen med litt for mye "hold my fries while I upholster this..." mentalitet føler jeg. Samme med alle amerikanske biler (og de fleste asiatiske) egentlig, de får det ikke helt til sammenlignet med europeerne.

Men Tesla er de eneste som får til rekkevidde så da blir det amerikansk noen år til tipper jeg.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Hvis Skoda 4x4 med det interiøret og full liste inkl. vinterhjul koster rundt 550.000,- så blir det ikke lett å være volvo xc40 eller Model Y, eller e-tron 50 for den del.

Jeg for min del venter på å se forbruket i 120km/t på motorvei, siden det er det jeg kjører mest. Mistenker at det ikke blir til å leve med for min del.

Tesla er gode på mange ting, men premiumfølelse i interiøret er ikke en av de.

Tja, LR Y vill med dagens "kurs" koste 585 000 i Norge. Denne prisen skal sannsynligvis ned da omgjøringen er på rundt 12 kroner pr USD nå. I tillegg får en jo langt mer utstyr. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, syar2003 said:

Jeg postet dette informative innlegg om utstyrsvalg og priser på helskinn samt hva en kjøper har satt opp med jamføring til sin "fullutstyrte" etron-55 for å sette et perspektiv på aktuell pris .

Sammenligningen med e-tron var ikke så interessant for min del. Igjen er det to forskjellige segmenter. Premium vs ikke-premium.

Det som umiddelbart fanget blikket mitt var det markedsføringstrikset til Skoda.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Sammenligningen med e-tron var ikke så interessant for min del. Igjen er det to forskjellige segmenter. Premium vs ikke-premium.

Det som umiddelbart fanget blikket mitt var det markedsføringstrikset til Skoda.

Oppgraderer du interiøret i en Skoda, så får du et premium-interiør. Har du vært i noen av bilene i det siste? Forskjellen er stort sett at Audi har bedre kvalitet i sitt utgangspunkt. Men det er mulig å få en Skoda inn i det samme segmentet om man vil. Det er jo fordelene av å ha tilvalg. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Oppgraderer du interiøret i en Skoda, så får du et premium-interiør. Har du vært i noen av bilene i det siste? Forskjellen er stort sett at Audi har bedre kvalitet i sitt utgangspunkt. Men det er mulig å få en Skoda inn i det samme segmentet om man vil. Det er jo fordelene av å ha tilvalg. 

 

Nope, det går ikke. Du får ikke like gode seter i en Skoda som en Audi.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (Akkurat nå):

Nope, det går ikke. Du får ikke like gode seter i en Skoda som en Audi.

Personlig så syns jeg ikke man kan avgjøre om noe kan bli "premium" kun basert på enkelte ting. En Skoda kan fint få oppgraderte materialer og interiør til at det føles og ser "premium" ut. Selv om man velger å la setene være originale. Eventuelt oppgraderer dem også. Men full massasje og slikt vil jo Audi slå dem på med sine tilvalg som strekker grensene lengre igjen. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, LR Y vill med dagens "kurs" koste 585 000 i Norge. Denne prisen skal sannsynligvis ned da omgjøringen er på rundt 12 kroner pr USD nå. I tillegg får en jo langt mer utstyr. 

Hvis man absolutt skal sammenligne med Model Y, så er det jo også en del ting der den er helt klart bedre. I forhold til iV 80X er Model Y større og kan ha 7 seter, den har 45 km lengre WLTP rekkevidde, den har 57 km/t høyere topphastighet, 2 sekunder mindre på 0-100 km/t, dobbelt så rask hurtiglading, 200 kg mer hengervekt, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Hvis man absolutt skal sammenligne med Model Y, så er det jo også en del ting der den er helt klart bedre. Den er større og kan ha 7 seter, den har 57 km/t høyere topphastighet, 2 sekunder mindre på 0-100 km/t, dobbelt så rask hurtiglading, osv.

Den har 7 seter om man ønsker å putte livet til barna langt under i prioritet. De kollisjonene som har vært bak på TMY viser på ingen måte at den burde ha 7 seter. 

Topphastigheten er også tullete å ta med, det samme med 0-100 km/t. Typiske Skoda kunder bryr seg ikke særlig om slike ting. De har tross alt kjøpt 1.6L Diesel purker i årevis og er fortrolig med 0-100 på 15 sekunder.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, RaptorStrike said:

Oppriktig spørsmål: hvor mye bruker du denne rekkevidden?

Flere ganger i måneden. 

Eksempel fra idag

52% på batteriet når jeg våknet i Oslo.
Måtte stikke til Vestby og hente 10 lagerhyller på Bauhaus og kjøre de til Leirsund før jobb i Oslo.

Dårlig tid, 30 over fartsgrensa hele veien.

Batteri når jeg kom på jobb i Oslo 22%, så jeg kommer meg fint hjem igjen, og jeg kan kjøre ut igjen senere kveld på noen ærend. (ikke lading på jobb)

Etter det jeg ser av forbruk så hadde ikke det gått i noen annen elbil enn Tesla? Eller da hadde jeg vært så nærme 0 at jeg måtte ladet. 

Screenshot 2020-09-02 at 15.07.04.png

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Topphastigheten er også tullete å ta med, det samme med 0-100 km/t. Typiske Skoda kunder bryr seg ikke særlig om slike ting. De har tross alt kjøpt 1.6L Diesel purker i årevis og er fortrolig med 0-100 på 15 sekunder.

for de ikke har hatt råd til det, men det har de nå. Det gir nye muligheter og prioriteringer. det har jo Tesla vist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Flere ganger i måneden. 

Eksempel fra idag

52% på batteriet når jeg våknet i Oslo.
Måtte stikke til Vestby og hente 10 lagerhyller på Bauhaus og kjøre de til Leirsund før jobb i Oslo.

Dårlig tid, 30 over fartsgrensa hele veien.

Batteri når jeg kom på jobb i Oslo 22%, så jeg kommer meg fint hjem igjen, og jeg kan kjøre ut igjen senere kveld på noen ærend. (ikke lading på jobb)

Etter det jeg ser av forbruk så hadde ikke det gått i noen annen elbil enn Tesla? Eller da hadde jeg vært så nærme 0 at jeg måtte ladet. 

Screenshot 2020-09-02 at 15.07.04.png

Høres heller ut som dårlig planlegging, men greit nok. Hadde en 2016 Soul EV, rekkevidde var aldri et problem for meg.

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Den har 7 seter om man ønsker å putte livet til barna langt under i prioritet. De kollisjonene som har vært bak på TMY viser på ingen måte at den burde ha 7 seter. 

Tesla har ikke begynt å levere Model Y med sju seter. Jeg vet ikke hvilke kollisjoner du har sett bilder fra, men det er ikke fra sjuseters Model Y.

Sjuseters Model S hadde en ekstra støtfanger bak, som kun ble montert på sjusetersutgaven. Jeg antar Tesla har full kontroll på sikkerheten, og om nødvendig planlegger lignende modifikasjoner. Tesla lager de tryggeste bilene på markedet.

1 minute ago, oophus3do said:

Topphastigheten er også tullete å ta med, det samme med 0-100 km/t. Typiske Skoda kunder bryr seg ikke særlig om slike ting. De har tross alt kjøpt 1.6L Diesel purker i årevis og er fortrolig med 0-100 på 15 sekunder.

Jeg er enig i at det ikke gir spesielt mye mening å sammenligne slike ting. Det er forskjellige biler til forskjellig bruk i forskjellige segmenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

for de ikke har hatt råd til det, men det har de nå. Det gir nye muligheter og prioriteringer. det har jo Tesla vist. 

Hva får deg til å si at en typisk Skoda eier er fattige? Mange rike er rike pga de har prioritert bort tull og brukt penger på smartere metoder enn biler. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, RaptorStrike said:

Høres heller ut som dårlig planlegging, men greit nok. Hadde en 2016 Soul EV, rekkevidde var aldri et problem for meg.

Vi har alle forskjellige behov. Jeg kan ikke forholde meg til at jeg alltid må ha 100% når jeg skal noe. Og jeg må kunne ta en dagstur på 25 mil i høy motorvei hastighet. Alle må ikke det, men jeg krever det av min eneste bil.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...