Gå til innhold

Stortinget har vært utsatt for et omfattende IT-angrep – innbrudd i flere epostkontoer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datainnbruddet er meldt til politiet.

Jadda, for nårsk politi har sterk innflytelse og påvirkning på russisk statligstøttet hakking. 

Skal de sende brev til Putin?

»Unnskyld, men vi kan se dere har hakket oss. Vi håper dere ikke gjør det flere ganger.

Ærbødigst, i dypeste respekt, Norsk Politi»

?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (52 minutter siden):

Jadda, for nårsk politi har sterk innflytelse og påvirkning på russisk statligstøttet hakking. 

»Unnskyld, men vi kan se dere har hakket oss. Vi håper dere ikke gjør det flere ganger.

?

Hacket heter det Ikke hakket, en hakkespett kan hakke på ett tre.

Uansett så skal politiet etterforske. Straff og  sanksjoner  tar man på de rette foraene.

Lenke til kommentar
Wakanda4ever skrev (3 timer siden):

Uansett så skal politiet etterforske. Straff og  sanksjoner  tar man på de rette foraene.

Han har et poeng da. Tenker ikke langt nebb, men apt. Er det sistnevnte så er pst like effektiv som hakkespett i denne sammenheng :)

Lenke til kommentar
Sandormen skrev (9 timer siden):

?

neglesprett skrev (4 timer siden):

Han har et poeng da. Tenker ikke langt nebb, men apt. Er det sistnevnte så er pst like effektiv som hakkespett i denne sammenheng :)

Dere innser vel at konsekvensen er at om dataangrepet viser seg å komme fra Norge, vel, så håndteres det som normal kriminalitet i Norge, om det kommer fra en alliert, så kommer de til å være behjelpelige, om det kommer fra et annet land som også vil være behjelpelige, så løses det deretter, og hvis det kommer fra for eksempel Russland, så ender det med sanksjoner, og den slags?

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (5 timer siden):

Dere innser vel at konsekvensen er at om dataangrepet viser seg å komme fra Norge, vel, så håndteres det som normal kriminalitet i Norge, om det kommer fra en alliert, så kommer de til å være behjelpelige, om det kommer fra et annet land som også vil være behjelpelige, så løses det deretter, og hvis det kommer fra for eksempel Russland, så ender det med sanksjoner, og den slags?

Det er lite absolutter i den bransjen.

Lenke til kommentar
Wakanda4ever skrev (19 timer siden):

Semantikk...

Skal jeg begynne å kommentere på at ‘hakkespetter’ har feil navn, da de beviselig ikke står med med fysiske verktøy, hverken ‘hakke’ eller ‘spett’?

Om du har vanskeligheter med å forstå/akseptere bruken av ‘hakke’ i stedet for ‘hacke’, tror jeg du bør ta et kurs i virkelighetsfornemmelse, sosial omgjengelighet og kanskje til og med et kurs i abstrakt tenking.

Hudløst ærlig trodde jeg at begrepet ‘å hakke løs på tastaturet’ var ganske innarbeidet.

Men, jeg forstår jeg var helt på bærtur med å bruke ordet hakke. 

Merkelig språkrådet ikke står på døra for å lynsje meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sandormen skrev (På 2.9.2020 den 13.56):

Semantikk...

Skal jeg begynne å kommentere på at ‘hakkespetter’ har feil navn, da de beviselig ikke står med med fysiske verktøy, hverken ‘hakke’ eller ‘spett’?

Om du har vanskeligheter med å forstå/akseptere bruken av ‘hakke’ i stedet for ‘hacke’, tror jeg du bør ta et kurs i virkelighetsfornemmelse, sosial omgjengelighet og kanskje til og med et kurs i abstrakt tenking.

Hudløst ærlig trodde jeg at begrepet ‘å hakke løs på tastaturet’ var ganske innarbeidet.

Men, jeg forstår jeg var helt på bærtur med å bruke ordet hakke. 

Merkelig språkrådet ikke står på døra for å lynsje meg.

Du er tilgitt for denne. Egentlig så skal man ikke bruke hacke men cracke for å knekke koder eller komme seg inn i ett system.

Begrepet hacke kom på 70/80 tallet og ble brukt av programmerere om å lage og forbedre noe, ikke ødelegge. Cracke ble brukt til det å drive med ondsinnet cyber angrep ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...