Gjest 3818e...b6a Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Hei! Jeg bare lurte på ang. prosjekter/nybygg som selges til fastpris, men med trekning som sitert her: "De 12 boligene med budfrist xx.xx.xxxx klokken XX:XX selges til fastpris. Ved flere kjøpetilbud på samme leilighet levert innen XX.XX.XXXX XX:XX foretas trekning". Er det noen som vet hvordan jussen er ift en slik ordning? Jeg spurte prosjektleder/megler om hvordan trekningen foregår, og om det er en såkalt offentlig/live trekning på det slik at man kan følge med på utfallet.. Her svarte prosjektmegler at det ikke er noe slikt, men at de gjør det på kontoret sitt og legger inn lapp med navn til alle "budgivere" i en bolle og trekker en lapp på en gammeldags måte. Her kan det jo oppstå samarbeid som er uten offentlig innsyn og ingen får egentlig vitne til utfallet her. Er det bare meg, som reagerer på dette. Noen som vet om det er i strid mot noe lov/jus? Meldte meg på 4 leiligheter og ble ikke trukket, det er surt.. Men det er nok bare flaksen som ikke var med meg, men reagerer bare på måten trekningen skjer på. Tusen takk for alle svar og synspunkter Anonymous poster hash: 3818e...b6a Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg sliter med å se at det skal være ulovlig. På generelt basis må man ikke akseptere verken første bud eller høyeste bud. Ser derfor ikke noe problem med at de foretar en trekning, da de kan selge til hvem de vil. Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 (endret) nr1. Det er ikke mer fastpris på bolig enn det er fastpris på vaskemaskin på elkjøp. Utbyggere liker å reklamere med fastpris og uten budrunde. Men jeg har selv kjøpt boliger i to nybygg prosjekt og kjøpt til under "fastprisen". Du legger inn bud som et helt vanlig boligkjøp. nr2. Når en utbygger bruker trekning så leier de inn et advokatfirma som går god for prosessen. (seriøse aktører). Det er helt vanlig at det bare foregår på prosjektleders kontor/ eller advokatkontoret. Det er bare snakk om en komfortabel plass. Det blir ikke live streamet på VGTV som Champions league trekning. Ingenting unormalt med det du beskriver. Det er alltid lurt å være kritisk, men bare fordi du aldri har opplevd/forstår det, så trenger det ikke være ulovlig eller feil. (skriver den siste setningen fordi jeg synes din post er unødvendig aggressiv) Endret 1. september 2020 av sam11net Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Selger/utbygger står fritt* til å velge mellom bud. Dartpil, lapp i hatt, eller hvilket bud bikkja spiser først er alle legitime måter å velge på. Hvis utbygger har bundet seg til en tilfeldighetsmekanisme må vedkommende følge opp dette, men det får i praksis ingen betydning hvis det brytes fordi en mulighet til å vinne ikke er nok til å oppnå en beskyttet rettslig posisjon. * Med unntak av diskriminering, alvorligere lovbrudd ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå