Redaksjonen. Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Overtar for Sea King i dag: Nytt redningshelikopter har fått nytt navn Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Flott, velklingende, norskt navn. Erkenorskt. Tenk så mye det sier om Norge? Her elsker vi språket vårt. 1 Lenke til kommentar
WARKRAZZ Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 For et teit navn. Sea King aka Seeking som er et smart ordspill på et Search & Rescue helikopter. SAR Queen viser bare hvor dum og fantasiløs folk er nå for tiden. 4 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Enig. Fjollete navn. 1 Lenke til kommentar
Sten Helge Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Ja hva skal man si. De trodde King betydde konge, som i mann. Så da må det nye bli Queen som i kvinnelig dronning. Søk og rednings- dronninga liksom. Det er i realiteten, som WARKRAZZ sier, et ordspill på seeking. Som i norsk søking. Det er litt som i wtf, er det umulig å i det hele tatt prøve å finne frem de reelle betydningene før feminiseringen? Og nei, Sea Queen er ikke lett å uttale på Norsk. 1 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Hold ut, SAR Qvinnen er på vei! 1 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 (endret) Tsar-kvin? (Kviningen til en tsar) SOR-kopter? (Søk- og redningshelikopter) Dompap? (Noenlunde like farger, og kan dekomponeres til «dum papp», som en beskrivelse av «SAR Queen») Pandion haliaetus? (Fiskeørn) Falkoniform? (Fra Falconiformes, rovfuglordenen) Donalden? (Reddende engel for enhver som ikke tenkte langt nok på forhånd) Mikke Mus? (Eventuelt Sea Mickey. Se nesen til hoplikopteret) Fat American? (Har sett tynnere helikoptre...) Aawww, så søt (AugustaWestland) Veltus/kvelvus (24.11.2017) 101 dalmatinere? Septemberbarnet (01.09.2020) Kaptein Wrangel (fra mytterilederen på U-612 i Das Boot) Kaptein Wrangels 101 søte dalmatinere (for å passe veldig bra til AW101-612). Flying machine (det er jo beskrivende...) Flying Creativity (SAR Queen) Havets dronning Reddende engel Kong SOR Luha (luft + hav) Cringycopter Endret 2. september 2020 av Memento scientiam Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Et godt over gjennomsnitet patetisk navn på det nye redningshelikopteret. Folkesjelen kommer nok opp med noe bedre etter hvert. Vil tro det latterlige "offisielle" navnet ganske fort forsviner ut i tiden, og det med rette. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Driter i navnet. 330 fortjener all verdens respekt! 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 13 hours ago, Rudolf89 said: Cringe Nøyaktig samme som jeg tenkte. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Memento scientiam skrev (2 timer siden): Reddende engel Ja, akkurat: SAW'ing (Search and Withdraw) Angel! Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Det finnes ikke en norrøn gud som reddet andre som var i nød? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 *stønn* Dette er jo så cringe som det kan bli. Kan det komme noen voksne på jobb snart og fikse dette? Værsåsnill? Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Mulig jeg er for gammel og får med meg utviklingen i språket vårt, men hva betyr "cringe". Hvis det er det samme som kleint, hvorfor ikke bare si det på den måten? 1 Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Helikopteret heter da for i svarte Merlin, bruk dette, eller om man absolutt skal finne et særnorsk navn, så fin da et NORSK navn i det minste!! Det finnes et utall fugler eller norrøne guder man kan ta utgangspunkt i! SAR Queen er så flaut, uoppfinsomt og fjollete at det er fasinerende. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Å gå fra Sea King (ordspill på seeking) til Quin SAR er litt av en nedtur. Istedenfor å komme med et godt navn mistenker jeg at "likestillingsrådet" har hatt vetorett i valg av navn. Quin SAR er slettes ikke et navn som flyter på samme måte som Sea King. Kleint er den rette betegnelsen på navneforslaget. Blir Quin SAR valgt tipper jeg at det på folkemunne blir kalt SAR-dronningen, noe som lyder mye bedre. Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg for min del fortsetter å kalle det AW101-612. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 2 hours ago, 4ZOOWZKB said: Mulig jeg er for gammel og får med meg utviklingen i språket vårt, men hva betyr "cringe". Hvis det er det samme som kleint, hvorfor ikke bare si det på den måten? Cringe er det man gjør mår man for eksempel ser noe skikkelig pinlig og blir flau på andres vegne. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 Xantippe skrev (2 timer siden): Å gå fra Sea King (ordspill på seeking) til Quin SAR er litt av en nedtur. Enig. Eg synes også at det er uheldig å bruke eit akronym som eigennavn, særleg i kombinasjon med eit anna ord. Vil det bety at "SAR Queen" er den forkorta versjonen av det ekte navnet som er "Search and Rescue Queen"? Og at akronymet SARQ også kan brukast? Eg er også av den oppfatting at redningstenesten burde hatt eit innarbeida navn som er uavhengig av det eksakte utstyret som blir brukt. Kunne ein ikkje berre latt neste generasjon helikopter arva navnet Sea King? Redningshelikoptera kjem heilt sikkert til å bli omtalt som Sea King i lang tid uansett av gamal vane. Ein kunne godt berre brukt "redningshelikopter" som benevning sjølv om det er litt vell mange stavingar til at det ruller lett av tunga. Ei ambulanse er ei ambulanse uavhengig av om bilmodellen er ein Sprinter eller ein Amarok, og heilt uavhengig av kva helseforetak som eig bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå