Redaksjonen. Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Ny forskning: Dette skjer når en elbil begynner å brenne i en tunnel Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Trestein skrev (10 minutter siden): Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. Har hørt et par tilfeller av elbil som har begynt å brenne etter utforkjøring, ihvertfall et av tilfella var tesla. Da er det kjedelig hvis man sitter fastklemt Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Litt av problemet er vannmengdene som går med. Det mest effektive hadde vært å sette opp et slags basseng rundt bilen og fylt det med vann, slik at batteriet fikk avkjølt seg. Eller en eller annen smart idé med et flyttbart vanntrau en kan dytte bilen opp i. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Trestein skrev (27 minutter siden): Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. Ja, for dette var et nikkel-mangan-kobolt-batteri? 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) 40 minutes ago, Trestein said: Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. Det er et li-ion batteri. Den vanligste typen, altså NMC. Tesla bruker NCA, men stort sett alle andre bruker NMC. Tredje mest vanlige er LFP, men det er stort sett kinesiske biler. Endret 31. august 2020 av Espen Hugaas Andersen 9 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 27 minutes ago, Bjarte_1 said: Har hørt et par tilfeller av elbil som har begynt å brenne etter utforkjøring, ihvertfall et av tilfella var tesla. Da er det kjedelig hvis man sitter fastklemt Det er vel kjedelig uansett hvilken bil man har. 5 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 43 minutes ago, Trestein said: Fatter ikke hvorfor de testet på et batteri som ikke er særlig relevant. De burde brukt et litium batteri. NÅ diskvalifiserte du deg fra å kommentere i alle fremtidige elbilartikler. 8 Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Det er vel kjedelig uansett hvilken bil man har. Ja det er det men siden 60 tallet har det vært endel utforkjøringer med fossil iler uten å begynne å brenne, da kom det fort når elbil er såpass nytt fenomen. Men jeg sier ikke at det er et problem med elbiler, for det vet man ikke enda Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Lynxman skrev (7 minutter siden): NÅ diskvalifiserte du deg fra å kommentere i alle fremtidige elbilartikler. Ja trodde det var et prius batteri Er ikke veldig opptatt av elbilbatterier. Elbiler har eksistert i 150år. Helt ok. Fordelen er at de kan kjøre på mange ulike energikilder. Kull tungolje trevirke gass, hydrogen, atomkraft osv Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Trestein skrev (17 minutter siden): Ja trodde det var et prius batteri Er ikke veldig opptatt av elbilbatterier. Elbiler har eksistert i 150år. Helt ok. Fordelen er at de kan kjøre på mange ulike energikilder. Kull tungolje trevirke gass, hydrogen, atomkraft osv Janei dieselbiler, glødemotorer gå på mye rart av planteoljer også, deriblant frityrolje. Og det var bedrifter som ønsket å lage biodrivstoff til disse bilene, men Stoltenberg lovet dem å avgiftsbelegge det ganske så kraftig, derved ble planene skrotet 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Bjarte_1 skrev (4 minutter siden): Janei dieselbiler, glødemotorer gå på mye rart av planteoljer også, deriblant frityrolje. Og det var bedrifter som ønsket å lage biodrivstoff til disse bilene, men Stoltenberg lovet dem å avgiftsbelegge det ganske så kraftig, derved ble planene skrotet Poenget er at de ikke går på kull direkte ikke atomkraft osv kun kjemisk energi kilder som genererer varme. For nasjoner som må importere kostbare rafinerte petroleumsprodukter er elektrisk å foretrekke om de blir billige nok 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) 43 minutes ago, Bjarte_1 said: Ja det er det men siden 60 tallet har det vært endel utforkjøringer med fossil iler uten å begynne å brenne, da kom det fort når elbil er såpass nytt fenomen. Men jeg sier ikke at det er et problem med elbiler, for det vet man ikke enda Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert. Da snakker vi om krefter som nesten alltid vil få bilen erklært totalvrak. Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil. Endret 31. august 2020 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden): Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert. Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil. Elbiler var lenge forbudt ombord på ferger, pga brannfare. Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Fossilbiler tar oftere fyr enn elbiler. Det vet vi allerede. Og det skal ganske mye til for at batteriet i en elbil tar fyr i en utforkjøring. Normalt sett krever det at batteripakken blir deformert. Det krever egentlig mindre for at det starter en brann i 12V systemet, og det er tilnærmet helt identisk som på en fossilbil. Tror det var selve batterigass osv, at det var selve batteriet ikke 12voltsystemet Lenke til kommentar
Bjarte_1 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Bjarte_1 skrev (3 minutter siden): Tror det var selve batterigass osv, at det var selve batteriet ikke 12voltsystemet Og ikke spør meg om hvilke gass og det er bare et par slike utforsaker Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Bjarte_1 skrev (6 minutter siden): Elbiler var lenge forbudt ombord på ferger, pga brannfare. Tøysekoppen. 7 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) 7 minutes ago, Bjarte_1 said: Tror det var selve batterigass osv, at det var selve batteriet ikke 12voltsystemet Battericellene er forseglet, så det slippes normalt sett ikke ut gass. Det slippes kun ut gass om battericellene begynner å brenne. Og for å begynne å brenne kreves det normalt sett en av tre ting: 1. Ekstern termisk påvirkning, altså at noe varmer opp cellen til godt over 100C. 2. Ekstern mekanisk påkjenning, altså å deformere cellen. 3. Kortslutning. Her vil det vanligste være en intern kortslutning, ettersom cellene er gjerne sikret rett på utgangen. Endret 31. august 2020 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 9 minutes ago, Bjarte_1 said: Elbiler var lenge forbudt ombord på ferger, pga brannfare. De pleide å brenne hekser også. 9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå