Gå til innhold

Måne, stjerner og nordlys?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inn på denne forumssiden "Nyttårs aften - Bilder" og sett hva som er mulig å ta bilder av når det er raketter som suser over himmelen. Men da lurer jeg på hvordan man tar bilder av andre nattlige himmellegemer?? Månen, stjerner, nordlys, og annet som måtte forville seg inn i mitt fokus...

Hvilke innstillinger bør man f.eks bruke med et Canon A80...

Om noen har noen bilder de kan vise fram og med spesifikasjon på hvilke innstillinger og kamera de har brukt så er jeg evig takknemlig....

Har forsåvidt en million dårlige bilder av månen og slikt som var fantastisk når jeg så det, men ikke så veldig bra etter at jeg har prøvd å ta bilde med mitt vanlige analoge kompakt-kamera.. så nå er denne tiden over - aldri et slikt bilde igjen!!

gleder meg til å høre fra dere!! :green:

-Baseyub-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld månen, er det lurt å bruka kort lukkartid. Hugs at månen faktisk er opplyst av direkte sollys, og er difor ganske lyssterk. Dessutan rører han seg ganske fort, så lang eksponering vil rett og slett gi eit uskarpt bilete. Eg tok nokre greie bilete like før måneformørkinga i haust, med lukkar 1/500 s og blendar 5,1, ISO 100. (Bileta ligg diverre ikkje på nett.) Sidan månen vil utgjera ein temmeleg liten del av biletet, kan du ikkje stola på automatikken i kameraet. (Så sant du ikkje har veldig sterk zoom, då.)

Du kan få stilige stjernebilete ved å ha kameraet på stativ og eksponera i nokre timar :) Då ser du lysspora etter stjernene som går over himmelen. (Dette eignar seg vel gjerne best med gamle, heilmanuelle kamera.) Dersom du vil ha "vanlege" stjerner, har du same problemet som med månen: Dei står ikkje i ro. Eg er ikkje sikker på kor kort lukkartid du må ha for at stjernene skal verta heilt skarpe.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt noen, de finner du på www.manskow.net /kameratest . Jeg har riktignok 10 x optisk zoom på mitt, men har jo de samme utfordringene mht. eksponeringen. Måten jeg løste det på var å velge spot-måling av lys i stedet for den flerpunktsmålingen som er standardvalg. Da ble kun den intense månen målt, og kameraet ble ikke lurt av resten av motivet som var stummende mørkt. I tillegg forsøkte jeg meg frem med ekspoeringskompensering på +/- 2. Jeg benyttet selvsagt stativ, og i tilleg selvutløser for å unngå bevegelser ved manuell tagning. Ble ganske fornøyd, egentlig. Det er jo tross alt ikke noe teleskop heller....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Takk for titten Trond/Manskow!!

Jeg gleder meg til å sette i gang med å ta bilder... jeg likte spesielt makrobildene dine... det bladet med vanndråper på er utrolig fint!!

Ganske: Jeg skal teste dette ut så snart jeg får kameraet mitt!! :thumbs:

Flere som har tips for fortografering i vanskelig lys??

Kom med det!! :w00t:

- Baseyub-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har "prøvd" meg litt på fotografering av Månen med mitt Olympus C-750

Er første gangen jeg forsøker meg på noe sånt...

Disse ble tatt på dagen, er ikke helt fornøyd fornøyd med noen av de.... litt mye støy.

Tatt med 10X Optisk Zoom, stativ, Modusen er A\S\M med shutter prioity på 1\500, ISO 50 (virket som det ble best), resten er innstilt på standard. Var kaldt og jævlig så det ble ikke mye forsøking.

http://home.broadpark.no/~kamaurda/moon.JPG

Dette er da tatt med 10X optisk samt 4x digital, ble helt jævlig....

http://home.broadpark.no/~kamaurda/moon1.JPG

Så noen tips for Månefotografering på dagstid?

Disse derimot, tatt for ca 10 minutter siden, ble betydlig bedre, Samme innstilinger som over.

10X optisk Zoom

http://home.broadpark.no/~kamaurda/Moon2.JPG

Her er det tatt med 10x Optisk Zoom, samt 4x Digital Zoom

http://home.broadpark.no/~kamaurda/Moon3.JPG

Lenke til kommentar

Har selv eksperimentert litt med bilder av månen og slikt.

Selv mangler jeg stativ, så de bildene jeg har tatt (og viser under) er tatt håndholdt, kl 4 på dagen med mitt Olympus C-750 med CLA-4 og TCON-17 med et polariseringsfilter mellom CLA-4 og TCON-17

Begge bildene er tatt med 17X optisk zoom (646mm)

www.dethzaint.myip.org/P1281548.JPG er tatt med f.3,7, ISO-50, 1/400sek lukkertid.

www.dethzaint.myip.org/P1281549.JPG er tatt med f.3,7, ISO-50, 1/250sek lukkertid.

Synes det ble bra for å være håndholdt. ... men må skaffe meg stativ snart :)

NB!!! Viktig å ikke bare ta 1 eller 2 bilder, men ta så mange at du nesten MÅ ha noen bra (ja, det er kaldt som f.... for tiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...