Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Folk vil no forhåpentligvis også overkomme rekkevidde-angsten sin i tillegg, som vil gjera sjølv dei "dårlige" elbilene på bruktmarkedet meir attraktive. Mange er framleis for hysteriske over tanken på kort elbil rekkevidde. Nyere biler har ganske bra lang rekkevidde no, men mykje av det er redundant - mange treng ikkje i nærleiken så mykje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (10 minutter siden):

Begynner å komme seg litt, men har man budsjett på f.eks 50 tusen så får man seg en Leaf med dårlig batteri, eller en ganske strøken Ford Mondeo som er mere praktisk på alle måter.  Så enda noen år til man får gode elbiler billig.

Det var da en drøy påstand.

Begge biler er jo verdt 50 000,- om det er prisen. Altså god for det beløp som oppnås.

 

Prisen til en ny batterisykkel som gjør 60 km i 25 km/t uten tak men med sludd, dusjbehov og kleslitasje.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Begynner å komme seg litt, men har man budsjett på f.eks 50 tusen så får man seg en Leaf med dårlig batteri, eller en ganske strøken Ford Mondeo som er mere praktisk på alle måter.  Så enda noen år til man får gode elbiler billig.

Men da har du misforstått mye. Driftskostnadene må med, og elbilen har jo for eksempel langt lavere drivstoffkostnader. En må altså ta med hvor mye en kjører, og gjerne at bil nummer to vil få svært mange av kilometerne sine overført til elbilen. Jeg kjøpte ny elbil som i praksis kostet det samme som en gratis fossilbil. Det som før gikk til drivstoff og stadig dyrere service går nå heller til å finansiere bilen samt betale for litt strøm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bengt Who said:

Men da har du misforstått mye. Driftskostnadene må med, og elbilen har jo for eksempel langt lavere drivstoffkostnader. En må altså ta med hvor mye en kjører, og gjerne at bil nummer to vil få svært mange av kilometerne sine overført til elbilen. Jeg kjøpte ny elbil som i praksis kostet det samme som en gratis fossilbil. Det som før gikk til drivstoff og stadig dyrere service går nå heller til å finansiere bilen samt betale for litt strøm. 

Absolutt, litt derfor jeg har elbil selv.

Men om jeg sto uten bil, og hadde 50 tusen til rådighet så frister det lite å bruke dem på en "oppbrukt" elbil som har 15 mil rekkevidde og utdaterte plugger som vanskeliggjør lading.

Så er enda noen år til gode elbiler blir noe alle har råd til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også er vel ikkje formfaktoren på brukte elbiler så attraktiv no i den prisklassen. Det er jo nesten ekslusivt Leaf og kanskje ein i3, som ikkje er svære biler akkurat.

Men dette er eit tidsspørsmål. Det er mange fine biler med god rekkevidde no. Med mindre det er ein katastrofal problematikk med batteriene er disse bilene veldig fine om ti år også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en regjering som styrte etter kunnskap og ikke ideologi ville dette vært enkelt. Veiavgiftene har gått ned med 25 milliarder siden 2007, så det er utvilsomt et stort handlingsrom til å øke avgiftene på både elbiler og fossilbiler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

2020 skulle være året da elbiler ble konkurransedyktig uten respiratorhjelp. Det har ikke skjedd. Biler som skulle koste 300 tusen, endte opp på 450. Fortsatt, uten avgifter. Når kan elbilen stå på egne føtter?

Er greie nye batteri-biler til 250 000,-, og Du sparer mer en 1 kr kilometer på å kjøpe dei => Er det billig nok ? 

Så hva ville Du gjort når her ikke er nok litt dyrere biler i markedet til +300 000,- tjent litt mer på salget ?

 

Mitt standpunkt er: Kjøper Du bil til mer en 3 månedslønner er det luksusforbruk eller ekstrabehov.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

2020 skulle være året da elbiler ble konkurransedyktig uten respiratorhjelp. Det har ikke skjedd. Biler som skulle koste 300 tusen, endte opp på 450. Fortsatt, uten avgifter. Når kan elbilen stå på egne føtter?

Løsningen er såre enkel! De innfører full moms på elbiler og dobbel moms på prompebiler. Eventuellt bare forbyr nye prompebiler. Vi trenger de ikke lengre uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (24 minutter siden):

Løsningen er såre enkel! De innfører full moms på elbiler og dobbel moms på prompebiler. Eventuellt bare forbyr nye prompebiler. Vi trenger de ikke lengre uansett.

Tror det er nok å heve avgiften på drivstoff for «prompebiler», da det merkes ved daglig kjøring.

Og vanlig MVA får vel «dildobilene» snart..... 

Lenke til kommentar
5 hours ago, FrihetensRegn said:

Den unnskyldningen kjøper jeg ikke. Det er mange gode elbiler på markedet i dag, men de synker raskere i pris og er vanskeligere å få solgt enn dieselbiler.

Det er ingen familiebiler i «billigklassen» med batteridrift. Det er først de siste to årene det har vært nye familiebiler i «billigklassen». Disse er ikke gamle nok enda til å være billige bruktbiler.

To voksne med to barn, skal ha en bil som dekker alle formål. Hvilke alternativer har de til under 150’000 med batteridrift? Kom gjerne med link til Finnannonser..

Først når Kona, Model 3, Niro,++ får fem år på veien, så begynner de å bli alternativer.
 

ps. Ikke har billige familiebiler noe særlig verditap foreløpig heller.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (48 minutter siden):

Er dildoer batteridrevne? Mener du vibrator?

Tja, er bensinbiler prompebiler blir analogien at batteribiler er dildobiler

Skreiv det så Seds-berg skulle forstå det.

 

Men for all del, gå for kablet 220V løysing om mulig, batteri er dyrt.

 

Tror det var Sigmund Freud som kom med teori om småbarns utviklings faser; Oral, Anal (derav «prompebil» fokuset muligens) og Genital. Og «masasjeaparat» var vel også i starten utviklet for å avhjelpe «hysteri» hos rikmansfruer. Helt i starten på elektrifiseringen, og med solid cokainbruk. Sig-mund var også en habil sigarrøker (måtte operere tunge) og dyrket vel frem frie assosiasjoner (etter så eg husker etter 30 år).

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (45 minutter siden):

Det er ingen familiebiler i «billigklassen» med batteridrift. Det er først de siste to årene det har vært nye familiebiler i «billigklassen». Disse er ikke gamle nok enda til å være billige bruktbiler.

To voksne med to barn, skal ha en bil som dekker alle formål. Hvilke alternativer har de til under 150’000 med batteridrift? Kom gjerne med link til Finnannonser..

Først når Kona, Model 3, Niro,++ får fem år på veien, så begynner de å bli alternativer.
 

ps. Ikke har billige familiebiler noe særlig verditap foreløpig heller.

Ikke alle dieselbiler er familiebiler ala stasjonsvogn eller SUV. Mange av dieselbilene på finn er biler i Golf-klassen og der finner man mange elbiler.

Lenke til kommentar
1 minute ago, FrihetensRegn said:

Ikke alle dieselbiler er familiebiler ala stasjonsvogn eller SUV. Mange av dieselbilene på finn er biler i Golf-klassen og der finner man mange elbiler.

Jeg har hatt golf med takboks som familiebil i mange år. Golf er ikke noe særlig mindre enn Kona.

Biler som kun klarer 10-15mil fulladet, er ikke egnet som eneste bil for en familie.

Dessuten er bruktbilsalg en helt idiotisk måte å vurdere hvor populære biler er. Dersom det kjøpes veldig mange dieselbiler, og du tolker det som at diesel er populært, så er en sannheten at det selges veldig mange dieselbiler og at påstanden derfor kan være at diesel er upopulært.

eks. Lamborghini er ekstremt upopulært, ettersom det knapt er solgt noen brukte Lamborghinier i år.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Jeg har hatt golf med takboks som familiebil i mange år. Golf er ikke noe særlig mindre enn Kona.

Biler som kun klarer 10-15mil fulladet, er ikke egnet som eneste bil for en familie.

Dessuten er bruktbilsalg en helt idiotisk måte å vurdere hvor populære biler er. Dersom det kjøpes veldig mange dieselbiler, og du tolker det som at diesel er populært, så er en sannheten at det selges veldig mange dieselbiler og at påstanden derfor kan være at diesel er upopulært.

eks. Lamborghini er ekstremt upopulært, ettersom det knapt er solgt noen brukte Lamborghinier i år.
 

 

e-Golf har over 200 km rekkevidde. Dieselbiler selger bra både som ny og brukt, både som store og småbiler. Det eneste segmentet der dieselbiler ikke har konkurranse er stasjonsvognene. At dieselbiler selger så bra er et tegn på at folk vil ha biler som går 1 000 km og ikke 300 og biler som fyller opp på fem minutter og ikke femti minutter.

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva?

Har du ikke fulgt med i timen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...