HØB Skrevet 29. august 2020 Del Skrevet 29. august 2020 Hei familien har akkurat flyttet i nytt hus (leid bolig) og jeg driver å går over for å se etter feil mangler. På det ene soverommet har det hengt ei taklampe. Denne er fjernet og kun "sukkerbiten" henger igjen (på kablen selvfølgelig). Når jeg måler etter strøm i denne får jeg 150v (ca) når bryter er AV og 230 når bryter er PÅ. Kan dette være rett? noen år siden jeg gikk elektro, men når bryter "kutter" så skal veø denne være 0v? FYI: dette er et gammelt hus som fortsatt har skrusikringer mvh Hans Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2020 Del Skrevet 29. august 2020 Du måler ikke strøm. Du måler spenning. Og er det en enpolet bryter kan du få ca. halv spenning. Et multimeter har veldig høy impedans ved spenningsmåling så selv den minste jordlekkasje kan gi spenning selv om bryteren er av. Lenke til kommentar
HØB Skrevet 29. august 2020 Forfatter Del Skrevet 29. august 2020 Takker for svar På en enpolet bryter, skal denne få 0v når bryter er av? til info: har ingen planer om å skru/mekke på dette selv, men skal sende et skriv til bolig eier om ting som må utbedres/fikses. Derfor jeg lurer på om nevnte stikk har en feil med seg slik at dette kommer med i skrivet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2020 Del Skrevet 29. august 2020 (endret) Som sagt, teoretisk skal du ha 0V. Men pga. veldig høy impedans i multimetre så kan du av og til likevel måle spenning. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt. Hvis det hadde vært en lampe tilkoblet så hadde du mest sansynlig målt 0V. Av samme grunn kan noen LED-pærer lyse svakt selv om bryteren er av. Enten pga. en liten jordlekkasje eller kapasitiv kobling over lysbryteren. Endret 29. august 2020 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå