Gå til innhold

Skal kjøpe ny prosessor

StianGH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bytt ut celeron greiene din med AMD....hehe.... Intel i hele tatt...

Socket A og AMD er best!  ;)

Ganske enig med deg!!!! har bare hatt AMD cpu-er i mitt liv og eg tenker ikkje i heile tatt på og bytte... :w00t::w00t:

Er det bare useriøse tullinger her ? Gi noen argumenter da, du kan ikke bare si at "AMD er best, for det har jeg". Du forvirrer bare gutten enda mer! Gi han litt kjøtt å gå på!

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjerneføde! Gi meg litt kjøtt! Nå!

Nei da. Med all mulig respect til deg, Jarbra, det virker som om du ser på meg som en nybegynner (la oss ikke starte en krangel nå :D )! Jeg tror jeg fremdeles holder med nytt HK og Barton. Men, let's put this ezy!

Hvis du var meg (noe som ville vært helt VILLT!) ville du da:

1 kjøpt et nytt HK (Abit v2.0), Barton og kjøler, så leid en fyr til å sette sammen alt, eller, lese litt rundt og finne ut hvilke ledninger som skal hvor, så klokke alt til en ganske akseptapel spill PC,

eller enkelt og greit

2 kjøpt en ny P4 2.4-2.8 med ganske bra ytelse, så klokket den til den er akuratt nok stabil og kraftig nok til å bli kalt en akseptabel CPU.

WOOT! Mye å tenke over!

Hvilket av disse valgene ville gitt mest FPS (Frames per Second) i et FPS (First Person Shooter)?

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Stian GH IKKE KJØP nytt hovedkort!

selv om AMd løsningen muligens er den beste, er det teknisk vanskeligere når man skal bytte hovedkort.. (ender ofte i re-installasjon av windows)

seriøst folkens dere ser vel at det er lurest at Stian bare skifter cpu. kjøp en av Pentium 4 prosessorene som er foreslått... ikke begi deg ut på et teknologisk eventyr, du virker ikke som personen som burde det ;)

Lenke til kommentar

Ein ting... hvis du kjøper Amd XP2500+ vær jæv... forsiktig når du skal montere kjøleren!!! det er fort gjort og knuse kjernen og det får du ikkje igjen på garantien.

Hysj da, det er ikke så ille!

Den tåler kanskje ikke så veldig mye, men det gjør generelt ikke elektronikk.

Dette med at AMD prosessorer tåler mye mindre enn Intel sine er ett rykte omtrent som dette med varmen. (Det var kanskje sant for noen år siden, men det har forandret seg nå..)

EDIT: hvordan minne har du StianGH?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Kort og godt:

Kjøper du en Intel prosessor, så kan du beholde kortet ditt. Bytter bare ut Celeronen med P4'en, monterer kjøleren som fulgte med P4'n - og fyrer opp. (evnt. selge Celeronen din).

Hvis du skal gå for AMD;

Da må du bytte ut hovedkortet ditt, selge Celeronen kanskje (?), selge hovedkortet ditt. Deretter må du installere nytt hovedkort (AMD), inn med ny AMD- prosessor, kjøpe deg en ny kjøler som du må montere på AMD- prosessoren din, og garantert installere Windows på nytt igjen.

Altså; Velger du P4 2,6 eller 2,8 GHz, får du minst bry, og du får en steikegod maskin, som er like lett å klokke som AMD- alternativet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Kort og godt:

Kjøper du en Intel prosessor, så kan du beholde kortet ditt. Bytter bare ut Celeronen med P4'en, monterer kjøleren som fulgte med P4'n - og fyrer opp. (evnt. selge Celeronen din).

Hvis du skal gå for AMD;

Da må du bytte ut hovedkortet ditt, selge Celeronen kanskje (?), selge hovedkortet ditt. Deretter må du installere nytt hovedkort (AMD), inn med ny AMD- prosessor, kjøpe deg en ny kjøler som du må montere på AMD- prosessoren din, og garantert installere Windows på nytt igjen.

Altså; Velger du P4 2,6 eller 2,8 GHz, får du minst bry, og du får en steikegod maskin, som er like lett å klokke som AMD- alternativet.

:yes: Gå for en ny p4 og klokk den

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er P4 med 533Mhz FSB du snakker om...

Disse går vel ikke så langt... Og de yter "ganske" dårlig uansett. (i forhold til P4C i hvertfall) Og det hk er vel heller ikke det som klokker best akkurat...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er P4 med 533Mhz FSB du snakker om...

Disse går vel ikke så langt... Og de yter "ganske" dårlig uansett. (i forhold til P4C i hvertfall) Og det hk er vel heller ikke det som klokker best akkurat...

Neida, en p4 med 800fsb og en på 533 er det ikke så mye forskjell mellom, på samme klokkefrikvens. Eg tror det er ca10-20% ytelse økning.

Men eg er ikke helt sikker om det stemmer, men ja 800fsb klokker bedre.

Lenke til kommentar

Stian, du sa i det første innlegget ditt at du ikke hadde mye penger å bruke på dette, hvor mye har du?

Hva slags spill er det du ønsker å spille på denne PC'en din?

Etter å ha lest innleggene dine, sitter jeg igjen med en følelse av at du kanskje ikke har veldig lang erfaring med å bygge ferdige systemer.

Det virker også veldig lett å "overtale" deg til å droppe alt du har nå og begynne på nytt, med de utgiftene og det arbeidet det innebærer.

Det er Celeronen og skjermkortet ditt som kommer til å volde deg mest "problemer" med å spille de "krevende spillene" du nevnte.

Det hovedkortet du har nå er greit nok til det bruket du har nevnt så langt. Ikke gjør noe mer med dette nå til du er villig til å spytte mer penger inn i en oppgradering.

Du trenger ikke å tenke på å bytte hovedkortet ditt enda. Vent til neste generasjons kort kommer om noen måneder. La oss se hva DoomIII og HL2 med andre spill kommer til å kreve av hardwaren vår før du bytter ut hovedkortet ditt!

Jeg deler samme syn som Henrik2k, Kjetil Lura, Rayline TWB, Knut Oddsen, Falcon med flere sier;

Basert på dine egne uttalelser om hva du ønsker, har tilgjengelig av penger og den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest noen av dine poster, vil du ha mer frames og gjøre det enkelt for deg selv og samtidig ikke bruke mer kroner enn strengt tatt nødvendig;

Bytt ut Celeron'en med en Pentium 4 ala dette, eller har du mer kroner å bruke, prøv denne. Vil du gå helt til topps ytelsesmessig og om du har pengene, prøv denne

Uansett hvilken prosessor du velger av disse, så skulle du ha nok ytelse sammen med det FX 5600 kortet ditt til å kjøre så godt som hvilket som helst spill du måtte ønske. Jeg har hatt gleden av å kjøre en mengde med spill på en Intel P4 2.26GHz PC533 plattform sammen med et Ti 4600 kort og ikke hatt nevneverdige problemer med å oppnå bra framerates på de fleste spillene, selvfølgelig uten AA eller AF og all eyecandyen påskrudd da!

Selvfølgelig ville det vært ok å gått opp et nivå til minimum I865 eller tilsvarende nForce2-oppsett for AMD, men poenget nå er at du ikke hadde mye penger og da er ikke dette skrittet nødvendig å ta enda.

Den eneste flaskehalsen du da vil ha igjen ved å pensjonere den Celeronen for en raskere P4 prosessor, vil da være skjermkortet ditt. Men det kan vente til senere når du har fått spart opp litt mer penger... :ermm:

Så, mitt råd er enkelt, kjøp deg en raskere P4 prosessor, så rask som pengene dine strekker til ettersom du helst ikke ville klokke noe...

Mvh,

Ice T

Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar Ice T :cool: !

Så vil jeg bare uttale meg klart; jeg har ikke NOEN erfaring (hvis vi glemmer setting inn harddisk, PCI, AGP, bytting på ledninger) om det som er INNE i kabinettet, men det som "vises på skjermen", det er an annen sjanger, ikke sant?

Nå har jeg bladd opp i Clas Ohlson katalågen og funnet 2 prosessorer:

Intel Pentinum 4, 2.6Ghz, 800Mhz FSB, Socket 478 vifte med følger.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

AMD XP 2500+, 333Mhz FSB, Socket A viftes medflg. ikke, men de har en passende til 279Kr.

Så var det 2 hovedkort (sikkert ikke noe):

QDI 41865. 800\533\400Mhz FSB, Socket 478, Støtter Intel P4 og Celeron, ATA 33\66\100

-----------------------------------------------------------------------------------------------

QDI KuDoz 200\233\333Mhz FSB, Socket A, Støtter altso AMD, ATA 33\66\100\133

Ja, det var det. Ice T, kunne du gitt meg navnet på de prosessorene, slik at jeg kan søke på Google, Alltheweb...? (Jeg kommer ikke inn på sidene.)

Det virker som om det blir P4. Da er vi (kansje) på en måte ferdig med "1. Runde".

Nå må jeg finne ut hvilken, om det så bare er 3 stk., kan det bli litt hard?

Tusen takk for alle svar :love::cool:

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...