Gå til innhold

Smarthuset tynges av et kaos av apper. Møt Erik som vil samle alt i én standardløsning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tor Hansen3 skrev (13 minutter siden):

Smarthuset har en stor utfordring. Det finnes ikke en enklere løsning enn den vanlige lysbryteren. Den gjør akkurat det du vil på en superenkel og pålitelig måte. Smarthusløsninger er bare kompliserende.

Lysbryteren er genial. Absolutt. Har mange av de selv. Har også et rom med sensor - lys på dersom noen er i rommet. Ellers av. Vel så genialt det, vil jeg si!

Men lysbryteren hjelper meg ikke med solskjerming, temperaturkontroll, avtrekk/lufting, lade elbil og en haug med andre ting... ?

Smarthus er så mye mye mer enn å slå av og på et lys. Heldigvis. Ja - også er begrepet smarthus helt teit. Smart? Hah. Nei. At noe er automatisert eller styres basert på enkle regler, gjør det vel ikke så smart? Kan vi ikke bare kalle det for "hus"? Okay, "hus med automatikk/automasjon"? Kanskje "regelstyring" er bedre? Jaja ... 

Nei, nå har jeg tenkt meg om: HMK: "Hus Med Komplikasjoner" sånn. Der sitter'n!

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lysbrytere og andre dedikerte knapper på og ved utstyret er undervurdert. Ikke alltid bedre, men undervurdert. Lysbryteren er alltid der når du trenger den, aldri tom for batteri, mistet i do, har aldri knust skjerm, eller nede for telling når mobilnettet eller ruteren hikker. Lysbryteren er også tilgjengelig for barn under mobil-alder og besøkende uten riktig app og innlogging. Ofte er det også raskere og enklere å bruke lysbryteren enn det er for eieren å bla seg fram til riktig app og trykke to-tre ganger for å få slått av eller på lyset. Den har én funksjon og man roter seg aldri bort i andre knapper før trykket er gjennomført. Og det gjelder selvsagt ikke bare lysbrytere.

Men lysbryteren har også sine begrensninger. Den kan ikke fjernstyres, forhåndsprogrammeres eller fungere i system med andre lysbrytere "scenarievalg". De fleste lysbrytere krever også kabling i/på veggen og gjør dermed veggen mindre fleksibel med tanke på ombygginger. Kabling og skjultanlegg koster også mer enn en trådløs bryter + aktuator om man regner med arbeidet.

Det at folk gjerne flasher "smart"løsningen sin ved å bruke 10-20 sekunder på mobilen for å vise fram godsakene i stedet for 2 sekunder på lysbryteren/dimmeren etc er også et tydelig tegn på at vi er inne i en hype-fase nå. Framtidens smarthusløsninger blir nok mer diskrete, enklere, mer intuitive, mer robuste mot nedetid på mobilnett/wifi og får mer kontekst-/steds-bevisste GUI. Hensikten må jo være at det skal bli enklere, ikke mer komplisert.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er ikke noe motsetning mellom smarte lyspærer og fysiske lysbrytere.

Hvis noe gjør smarte lyspærer det enklere å plassere lysbrytere der en faktisk vil ha dem, siden en enkel batteridrevet fjernkontroll som kan klistres på veggen har mye større fleksibilitet enn en tradisjonell lysbryter som må ha ledning og gjerne besøk av elektriker.

Å styre gjennom mobilapp er mer en nice-to-have i noen få situasjoner. Det store en ting som å kunne få dem til å lyse opp samtidig eller litt før en står opp, å sette inn automatisk aktivering eller deaktivering når mobilen er i hus eller ei, å kunne emulere at noen er hjemme ved å sette på lysene i intervaller når en er borte. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Tor Hansen3 said:

Smarthuset har en stor utfordring. Det finnes ikke en enklere løsning enn den vanlige lysbryteren. Den gjør akkurat det du vil på en superenkel og pålitelig måte. Smarthusløsninger er bare kompliserende.

Hos oss går det dager mellom hver gang vi bruker fysiske lysbrytere, eller andre lysbrytere for den saks skyld...

1 hour ago, PingEnt said:

Å styre gjennom mobilapp er mer en nice-to-have i noen få situasjoner. Det store en ting som å kunne få dem til å lyse opp samtidig eller litt før en står opp, å sette inn automatisk aktivering eller deaktivering når mobilen er i hus eller ei, å kunne emulere at noen er hjemme ved å sette på lysene i intervaller når en er borte. 

Ja, det er automatiseringen som gjør det smart, ikke at en må trykke på mobilen for å skru noe....

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr Burns said:

Det som er så fint med standarder er at det er så mange å velge blant ?

https://xkcd.com/927/

Haha, den stripa var det første jeg tenkte på da jeg leste setningen "Møt Erik som vil samle alt i én standardløsning"... ?

Her, for de som ikke orker å klikke på en link:

Standards

Endret av RuneWi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (13 timer siden):

100 % korrekt! Jeg kan forstå at folk monterer diverse smartløsninger på grunn av at de har et reellt behov for det av ulike årsaker, men de som pøser på med smarte lamper, ovner, vifter, kaffekokere, vaskemaskiner, etc. bare fordi det er "smart", er egentlig bare idioter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

100 % korrekt! Jeg kan forstå at folk monterer diverse smartløsninger på grunn av at de har et reellt behov for det av ulike årsaker, men de som pøser på med smarte lamper, ovner, vifter, kaffekokere, vaskemaskiner, etc. bare fordi det er "smart", er egentlig bare idioter.

Så jo større andel av husets smarthet som sitter i elektroniske produkter, desto mindre andel av husets smarthet finnes i beboerens hode. Det gir faktisk matematisk mening ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Overraskende mange her som tror at det er en motsetning mellom lysbryter og "smarthus". Z-Wave, som er en av de ledende standardene på "smarthus", benytter i stor grad eksisterende brytere og fysiske knapper for styring ved siden av app/stemmestyring/regler/whatever. For ZigBee, som er den andre store standarden, og benyttes av bl.a. Philips Hue og IKEA Trådfri, kan du kjøpe fjernkontroller som kan limes på veggen, sånn at du fremdeles har en fysisk knapp å trykke på.

Hjemme har jeg en Philips Hue fjernkontroll like ved dørea inn til stua. Når jeg trykker på den, slås alle de ca. 10 lysene på stua på, og lyset på badet, kjøkkenet og garderoben i hovedetasjen også. Lysstyrken settes individuelt på lampene til det nivået jeg har bestemt skal være "normalscenario". Hvis jeg vil, kan jeg også slå på de samme lysene via en skjerm på kjøkkenet, stemmestyring, eller en mobilapp. -Og jeg bruker hver av disse, etter hva som er enklest for meg akkurat den gangen. (App på telefon minst mulig, naturligvis, ettersom det er opptil flere klikk for å låse opp telefonen, finne riktig app, osv.) Jeg vurderer å sette opp en lux-måler på stua, så jeg kan sette opp automatisk tenning av lysene hvis det blir mørkt, og f.eks. TV står på. (Ønsker ikke å detektere telefoner, bevegelse, e.l.)

-Så smarthus handler ikke om enten-eller, det handler i mye større grad om både-og!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådløst er ikke synonymt med smart. Det må etter min mening være mer "smarhet" enn det for å kunne kalle det smart.

Dimmer vs av/på er heller ikke nok til å kunne kalle noe smart etter min mening.

Med smart tenker jeg at det må være programmerbart, potensielt kunne styre flere ting sammen i et scenarie og ha input fra sensorer, f.eks bevegelsessensorer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Trådløst er ikke synonymt med smart. Det må etter min mening være mer "smarhet" enn det for å kunne kalle det smart.

Jeg trodde smart var synonymt med at det ble styrt via en app. Smart er kanskje blitt det største buzzordet på denne siden av 2000-tallet, uten at hverken mennesker eller ting har blitt nevneverdig smartere av den grunn (etter ordets egentlige betydning). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
56 minutes ago, Simen1 said:

Så jo større andel av husets smarthet som sitter i elektroniske produkter, desto mindre andel av husets smarthet finnes i beboerens hode. Det gir faktisk matematisk mening ;)

Ville kontaktet universitetet du gikk graden din fra om du mener det gir matematisk mening. Godt mulig du har rett på penger tilbake.

EDIT: La for mye av kommentaren du komenterte på ("er egentlig bare idioter.") over i din kommentar og feilleste den som om du mente at "(folk med smarthus) egentlig bare er idioter" ga matematisk mening.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...