Gå til innhold

Ladestasjoner har ikke egne energimålere. Nå kan det komme krav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppetid er absolutt det viktigste. Hjelper lite at laderne kan fortelle nøyaktig hvor mye strøm som leveres, når laderen er nede. I den perioden er det altså 0 kWh, og det trenger vi ikke en måler for å fortelle oss.

Tror og det er viktig at et nytt krav skal gjelde nye ladere i første omgang, og så gi et greit tidsrom  for å få inn nøyaktige målere på eksisterende stolper.

Ellers så frykter jeg at vi heller får flere ladere med tape over, kjetting og hengelås og plakat med  teksten"Permanent ute av drift" på. Og dette vil i første omgang gjelde ute i distriktene, med ujevnt og generelt lavt besøk, men som er spesielt viktig for kortrekkeviddebilene på langtur.

Og mange av disse laderne er de med ChaDeMo-kontakt. Det kan bety enda raskere død for den ladestandarden i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Justervesenet ser vel sitt snitt til å ta en stort bit av kaka, med oppbremsing av utbygginga som resultat. Butikkvekter må kontrolleres og eventuelt kalibreres annenhvert år om jeg husker rett. Det er unødvendig ofte for en energimåler. Kanskje det holder med målerdirektivet + stikkprøver + kalibrering hvert 10. år for å skape nok troverdighet, for en billigere penge.

Er delvis enig i at det ikke bør ha tilbakevirkende kraft. Dvs. det burde kun gjelde nye stasjoner, men når det har gått f.eks 5 eller 10 år så er det på tide å gjøre det tilbakevirkende så de eldste hurtigladerne enten må oppgraderes eller fases ut. Det kan ikke være sånn at de som var tidlig ute med å bygge ladenettverk skal kunne snike seg unna troverdig måling til evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (55 minutter siden):

Så nå risikerer vi å betale mer for lading for å unngå at vi betaler for mye for lading? ?

Høres gunstig ut for de som lager måleinstrumenter og de som skal foreta målingene.

 

Godt poeng. Er vel akkurat det som kan skje.

Burde jo ikke være verre enn at folk sammenligner kWh tallet på pumpa med kWh tallet i bilen. 

Er det for stort avvik gir en beskjed. 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (14 timer siden):

Burde jo ikke være verre enn at folk sammenligner kWh tallet på pumpa med kWh tallet i bilen. 

Ja, det burde være nøyaktig nok. Prisen for hurtiglading varierer uansett veldig mye med temperatur, operatør etc. Noen prosent feil på energimålingen spiller liten rolle.

Produktet "hurtiglading"  handler ikke bare om energi. Det viktigste er å i det hele tatt ha en lader tilgjengelig. Jeg har høy betalingsvilje når det gjelder å unngå venting f.eks. Kunne glatt betalt dobbel pris om jeg slipper å vente. For meg er hurtiglading noe jeg benytter typisk på en helgetur eller ferie der jeg uansett skal bruke masse penger unødig på whatever. Syns ikke jeg kan klage på prisnøyaktigheten på hurtiglading samtidig som jeg kjøper lokalt øl til 60,- kr flaska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Og nå en lov der man kun kan ta betalt etter hvor mye strøm som faktisk er levert. I dag får man jo egentlig aldri så mye man betaler for med minuttpris.

Egentlig burde man ikke tillatt biler å lade til 100% med ned mot 1 kW på slutten, på hurtigladere. De burde sette en nedre grense på 10 kW eller noe sånt, særlig hvis det ikke finnes ledige ladestolper på samme sted. Er bilen designet med veldig liten buffer i topp så får man bare tåle at den siste prosenten bare er tilgjengelig via AC-lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...