Gå til innhold

Moralkontroll i Oslos innvandrergater

Anbefalte innlegg

10 år gammel artikkel, så jeg regner med den ikke er relevant i dag. Eller hva tenker dere? :) 

Men nyere kronikker jeg har lest tyder ikke på det. Skal se om jeg finner flere i arkivet senere.

Moralkontroll i Oslos innvandrergater

Alle MÅ ta seg tid til å lese hele, men jeg siterer den beste først fra en desillusjonert antirasist.

Sitat

Mistet illusjonene

En stylet BMW med dunkende stereobass ruller langsomt opp på siden av Michael Hartmann. Vinduet på førersiden glir ned. To unge pakistanske menn lener seg mot ham og roper: «Jævla homo! Mora di er ei hore!»

Bergenseren er bare et kvartal unna sitt eget hjem og kjenner raseriet koke. Enda en skyllebøtte fra fremmede som er provosert av at han er den han er.

Han flyttet til Grønland nettopp for å oppleve det kulturelle mangfoldet og den åpne storbyen. Etter fem år er den glødende antirasisten desillusjonert. Han er blitt redd for å bli banket opp og merker at noen helst vil ha ham ut av strøket. Hjemme i leiligheten et steinkast unna Oslos største moské spør han seg om dette er takken for at han alltid har engasjert seg på innvandrernes side.

— Jeg kom hit veldig naiv. Nå føler jeg at jeg går flere tiår tilbake i tid når jeg forlater denne leiligheten. Etter at resten av Norges befolkning gradvis har akseptert homofile, kommer en minoritet, som selv krever å bli forstått og godtatt, og viser en slik forakt.

Sitat

Grønland er mer muslimsk enn Marokko, sier Fatima Tetouani.

Sitat

I høst skapte det skarpe reaksjoner da et homofilt par som gikk hånd i hånd over Grønland, ble sparket etter og skjelt ut. Mannen som trakasserte dem, meldte at de befant seg i en muslimsk bydel hvor «den slags» er uønsket.

Sitat

Kanskje er det noen som gjør disse tingene. Men det er enkeltpersoner. Det blir helt feil å dømme alle innvandrere når noen gjør noe dumt, sier han, mens Rahim Hamid nikker.

— I min butikk er absolutt alle velkommen. Også de som velger å være homofile.

En som føler seg lite velkommen og styrer unna Grønland, er «Hassan Ahmed». Han bor sammen med en norsk mann.

At han er homofil, har spredd seg raskt i det somaliske miljøet. Helt ukjente menn har omringet ham og ropt «jævla homo» og «Gud forbanne deg». Han måtte gi opp kveldsjobben midt på Grønland fordi han daglig ble fotfulgt til bussen.

— Det er veldig trist. Slikt skulle ikke skje i Oslo i 2010. Mange som bor her, burde gått på skole eller jobbet. De trenger kunnskap både om homofili og det norske samfunnet. Men de blir ikke integrert, sier han, og understreker at hetsen i like stor grad rammer kvinner med norske kjærester.

— Jeg har flere venninner som ikke våger gå hit med korte skjørt. De er veldig redde og tør ikke snakke i avisen.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bodde rett ved Grønland i noen år og kjenner meg ikke igjen i det der, Grønland er jo en bydel hvor det bor veldig mange forskjellige typer mennesker. Opplever det som en veldig tolerant del av byen siden det bor mange unge mennesker der.

Dritt kan skje overalt. Kjenner et homofilt par som bor på Grønland nå forøvrig, de har aldri opplevd noe der, men de fikk en øl helt over hodet og «jævla homser» kommentarer etter seg i hjembygda. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Bodde rett ved Grønland i noen år og kjenner meg ikke igjen i det der, Grønland er jo en bydel hvor det bor veldig mange forskjellige typer mennesker. Opplever det som en veldig tolerant del av byen siden det bor mange unge mennesker der.

Dritt kan skje overalt. Kjenner et homofilt par som bor på Grønland nå forøvrig, de har aldri opplevd noe der, men de fikk en øl helt over hodet og «jævla homser» kommentarer etter seg i hjembygda. 

Når bodde du på Grønland da? Kanskje det har bedret seg de siste ti årene?

Hvordan du opplever Grønland kan jo også være annerledes enn hvordan andre opplever det. Selv går jeg alene i Oslo om natten uten problem, men liker ikke om kjæresten min gjør det.

Har vært en del på Grønland og ikke opplevd noe utpreget negativt selv, men har registrert et økende gjengmiljø ved t-bane nedgangen mot Hausmannsgate hvor man ikke akkurat får vennlige blikk.

EDIT: Anekdotisk, så ikke vektlegg det ikke tungt, men kom på at jeg måtte faktisk småløpe litt når jeg gikk gjennom Grønland/Vaterland på 17. mai. Jeg og kjæresten min var plutselig omringet av en gjeng som nærmet seg oss med rask fart. Vel mulig de ikke ville oss noe vondt, men det føltes ikke trygt. 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Har vært en del på Grønland og ikke opplevd noe utpreget negativt selv, men har registrert et økende gjengmiljø ved t-bane nedgangen mot Hausmannsgate hvor man ikke akkurat får vennlige blikk.

Det kan man alltid si om alle steder. Det er derfor jeg henviser til statistikk og ikke magefølelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (10 minutter siden):

Hva sier du da til brukeren ism som mener statistikk bare er tall og mer eller mindre uinteressant? :) 

Forskjell på statistikk over hvor det er størst sjanse for å bli overfalt (hvis jeg tolker Gavekort rett) og statistikk som misbrukes for å si at innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. 

Igjen viser du et forenklet syn på ting og at enten er det sort elle hvitt. Ingen nyanser. 

Zzzz 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Forskjell på statistikk over hvor det er størst sjanse for å bli overfalt (hvis jeg tolker Gavekort rett) og statistikk som misbrukes for å si at innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. 

Jøss.

Hva er det du sier her egentlig? Hvilken statistikk er det som misbrukes og av hvem?

Jeg har vel aldri sagt at innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. 

Er det mulig? 

Sitat

Igjen viser du et forenklet syn på ting og at enten er det sort elle hvitt. Ingen nyanser. 

Om noen er unyansert her er det jo du. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (12 minutter siden):

Jøss.

Hva er det du sier her egentlig? Hvilken statistikk er det som misbrukes og av hvem?

Jeg har vel aldri sagt at innvandrere er kriminelle fordi de er innvandrere. 

Er det mulig? 

Om noen er unyansert her er det jo du. 

Hva var det du refererte til når du nevnte statistikk da? Godt mulig jeg misforsto, beklager det i så fall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...