Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe: ny dreneringsslange og tette for mus

Anbefalte innlegg

Vi har en varmepumpe der det plutselig begynte å dryppe vann innendørs, fra innedelen ?
Det viste seg at dreneringsslangen (ute) var tett og slapp derfor ikke ut vannet videre, dermed rant det tilbake til innedelen. Det var også brudd på den, så da koblet vi den fra og nå fungerer alt bra igjen!

Kondensvannet renner nå ut fra den lille "tappen" på veggen (se bilde nedenfor) men på sikt trenger vi en ny slange (den måler ca. 15mm innvendig diameter og er ca. 2,3m lang) hvor hen får man kjøpt slike slanger? Har så langt ikke funnet noe passende på nettsidene til byggvarebutikker -er dette spesialdeler som må kjøpes fra varmepumpeforhandlere?20200805-175052_IMG_1194.thumb.jpg.1e16518eaffab2282d32536af03a49fe.jpg

Videre er vi plaget med mus som jeg ser til og med har spist seg gjennom metalltape (fra Clas Ohlson) og til isolasjonen rundt en av rørene til utedelen. Jeg ser også at området der rørene/ledningen går inn til utedelen har en ganske stor åpning. Jeg har ikke selv montert varmepumpa og antok at det manglet et deksel der, men importøren forteller meg at den er slik, men at andre forhandlere muligens har noe som kan dekke over. Jeg er som sagt bekymret for mus, og her kan de sikkert også bite av elektriske ledninger.

20200806-200613_IMG_1259.thumb.jpg.3fed1293904bd2d375ce233c1926e3cb.jpg

20200805-175633_IMG_1208.thumb.jpg.1803045f5e8beebb452db7ab3e4621f9.jpg

Deler av rørene mellom inne- og utedelen er montert inni en plastkanal som vist i det første bildet, men ikke hele veien.
Utedelen er montert med tak over seg, så den tar for den verste snøen/regnet, men hva anbefaler dere jeg gjør for å forhindre at mus fortsetter å kunne gnage istykker rørene/slangen/ledningene, både der disse er eksponert, inni plastkanalen og i åpningen for disse i utedelen?
Og hvor hen får man kjøpt slike løsninger (Oslo/Akershus-området eller evt. nettbutikk)?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant! Men jeg ble litt i tvil da det står nederst nevnte nettside: "WARNING: Cancer and Reproductive Harm - www.P65Warnings.ca.gov. State of California Proposition 65."

Er det slik man som regel løser problemet med mus ved varmepumper, eller finnes det andre løsninger (f.eks. varmeisolerende materialer rundt rørene/ledningene som musene holder seg unna)?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Hehehe.....  interessant lesing.
Tenkte kanskje det var noe slik. Blir vel omtrent som fortellingen om han som ropte "ulv" litt for mange ganger til slutt.

Får man tak i slik tape noe sted i Norge? Er blitt så vanskelig å bestille fra utlandet nå -selv de billigste tingene skal nå fortolles har jeg forstått, med tilhørende fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar

Ja...... i prinsippet.

Jeg bestilte nylig noe fra eBay der norsk moms var inkludert i kjøpsprisen, men allikevel fikk jeg krav på postkontoret om å betale avgifter (moms/fortollingsgebyr) for å få utlevert pakken.
Jeg måtte da gjøre dette, så gå inn på tollvesenets nettsider for å søke om refusjon og dokumentere at jeg allerede hadde betalt avgiftene. Etter en stund fikk jeg tilbake det jeg hadde betalt ekstra i moms, men fortollingsavgiften refunderte de ikke (ca. 150,- tror jeg det pleier å være).

Heldigvis var selger veldig grei og betalte meg tilbake de kr. 150,- men det ble altså massevis av arbeid for meg. Og selger hadde ikke forstått/tatt seg bryet med å sette seg inn i hvordan få til dette.

Den riktige måten (iflg. Postens kundesenter som jeg kontaktet samt denne eBay nettsiden for selgere) er at eBay har en egen moms-avtale og selger skal da skrive et "VOEC" nummer på utsiden av pakken som indikerer dette. Jeg har lite tro på at de fleste kinesiske småselgere har satt seg inn i dette og man kan dermed påregne seg å måtte betale moms to ganger. Det kan ofte være snakk om noen ubetydlige kronestykker, men det verste er å måtte betale fortollingsgebyret hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...