BIG1 Skrevet 26. august 2020 Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Hei. Har et lite kretskort (tach module) fra båt som forsterker signalet fra turtallsgiveren og sender det videre til instrumentpanelet. Vedlagt er bilde. Noen som kan lage noe lignende? Den sorte tingen i hpnden falt av på Q1 og Q2. Endret 26. august 2020 av BIG1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2020 Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 Det er en NPN-transistor https://www.onsemi.com/pub/Collateral/MPSA05-D.PDF Burde være kurant å oppdrive og lodde på. Skal ikke være alt for vanskelig å lodde selv om du vil investere i utstyr. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. august 2020 Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Ettersom det er i båt, så er det altså "pottet" for å være vanntett, det ser ut som du har forsøkt å fjerne dette mekanisk. Det er et forholdsvis enkelt kort, så burde ikke være veldig vanskelig å få laget et nytt, men dersom resten virker er vel det enkleste og billigste å lodde på to nye transistorer. MPS står for "Motorola ... ett eller annet (low power, plastic case?)" eller noe sånt, det er nok en helt generell NPN transistor, men du kan søke på A06 eller MPSA06 transistorer, så finner du sikkert specs på den, så du kan finne en som ligner, trolig maks 80 volt, standard BJT osv ... fåes "overalt". EDIT: Gavekort har allerede funnet specs for deg ser det ut som -! Endret 26. august 2020 av 0laf Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 26. august 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 Takk for svar. Litt usikker om resten fungerer etter denne operasjonen eller hvordan man funksjonstester den for å se om signalforsterkeren fungerer. Kanskje bedre å lage et helt nytt? Skal få den nye potte tett og:) Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. august 2020 Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 Resten er bare et par motstander og dioder, de er enkle å teste med et multimeter, det er transistorene som forsterker signalet uansett. Du kan jo forholdsvis enkelt tegne dette opp på et papirark, kjøpe noen jalla protoboards, delene du trenger, og en billig loddebolt, å lage nytt, dersom det er det du ønsker. Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 26. august 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. august 2020 Får håpe begge transistorene var av samme type da... Takk for tips, får søke i vei å finne de delene jeg skal ha! Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 27. august 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2020 Greier dere å se hva som er koblet til hva? Eller må jeg skrape litt mer? Den gule er til turtelleren, og da antar jeg at de sorte MOSFET på Q1 og Q2 skal på den kretsen. Sort er jording. Blå er 12V inn. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 27. august 2020 Rapporter Del Skrevet 27. august 2020 BIG1 skrev (55 minutter siden): Greier dere å se hva som er koblet til hva? Eller må jeg skrape litt mer? Den gule er til turtelleren, og da antar jeg at de sorte MOSFET på Q1 og Q2 skal på den kretsen. Sort er jording. Blå er 12V inn. Dersom to transistorer har ramlet løs under slik "skraping", så er svaret NEI. Ikke skrap noe mer. Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 27. august 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2020 Tenkte å lage et nytt uansett... evnt få noen til å lage. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. august 2020 Rapporter Del Skrevet 27. august 2020 Finner du ut av alt av komponenter og pcb-spor mellom dem kan pcbway.com sikkert ordne nytt kort til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå