Gå til innhold

Model 3 topper listene over "complaint sales ratio" med 0,7 av 10000 biler


hekomo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,7 klager per 10 000 biler i løpet av et kvartal? Må det havne i rettssystemet for å regnes som en klage i denne statistikken?. Min Model 3 ble utlevert med 3 kvalitetsmangler som jeg anmerket umiddelbart. Kort tid etter utlevering dukket det opp 4 til. Enda én feil dukket opp som etterfølge av ting de har prøvd å fikse. Dermed 8 kvalitetsting jeg har klaget på i løpet av et kvartal. Alt er "fikset" nå, to-tre ting  litt sleipt og den siste er egentlig litt for dårlig om jeg skal være ærlig, men som Tesla sier: "within specification". 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (9 timer siden):

0,7 klager per 10 000 biler i løpet av et kvartal? Må det havne i rettssystemet for å regnes som en klage i denne statistikken?. Min Model 3 ble utlevert med 3 kvalitetsmangler som jeg anmerket umiddelbart. Kort tid etter utlevering dukket det opp 4 til. Enda én feil dukket opp som etterfølge av ting de har prøvd å fikse. Dermed 8 kvalitetsting jeg har klaget på i løpet av et kvartal. Alt er "fikset" nå, to-tre ting  litt sleipt og den siste er egentlig litt for dårlig om jeg skal være ærlig, men som Tesla sier: "within specification". 

Jesus. Du skjønner vel at du som enkeltperson ikke er et representativt utvalg? At selv om du har hatt problemer så betyr ikke det at alle andre har det? Jeg har hatt flere Teslaer, og har ikke hatt en opplevelse som det du beskriver. Uansett har ikke dette noe med saken å gjøre.

Poenget med artikkelen er altså at kvaliteten på bilene produsert i Kina tydeligvis er bedre enn i USA, og at dette lover godt for fabrikken i Tyskland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent anekdotisk så stiller jeg også sterk tvil rundt så lave tall. Jeg har flere kjenninger med Model 3 som har levert den inn med kvalitetsproblemer, til og med på truck.

Jeg er i full tro om at Tesla ikke ligger langt over snittet på kvalitetsproblemer, og Tesla skal ha skryt for å anerkjenne problemer... Men under snittet? Nope! Aldri!

Av og til så må man bruke Ockhams barberkniv og heller stille spørsmål til metodene kvalitetsproblemer blir rapportert. Jeg tror ikke Elon har tryllet frem en magisk fabrikk som fikser en fin miks av end of line kvalitetssikring samt fundamentale designproblemer. Dere skal jobbe hardt for å overbevise meg der.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Når jeg ser hva folk klager på, og mener skal gå på garanti, så skjønner jeg at Tesla må gjøre seg litt vanskelige. 

Det er en taktikk som alle bilmerker kjører, de opptrer avvisende, slik at de blir kvitt noen av sakene uten å måtte bruke ressurser på å behandle alle snåle mennesker.

 

DB5A24ED-7F74-4D11-BF54-21A13E03888B.jpeg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Når jeg ser hva folk klager på, og mener skal gå på garanti, så skjønner jeg at Tesla må gjøre seg litt vanskelige. 

Det er en taktikk som alle bilmerker kjører, de opptrer avvisende, slik at de blir kvitt noen av sakene uten å måtte bruke ressurser på å behandle alle snåle mennesker.

 

DB5A24ED-7F74-4D11-BF54-21A13E03888B.jpeg

Hadde samme på min, plutselig gikk vindu helt opp når døren var åpen og man slapp håndtaket, da slo vindu i listen og lagde like merker.

Bestilte time i app og to uker etter hadde tesla byttet chromelist og regulator til vindusheis

Lenke til kommentar
1 minute ago, KriZZ said:

Hadde samme på min, plutselig gikk vindu helt opp når døren var åpen og man slapp håndtaket, da slo vindu i listen og lagde like merker.

Bestilte time i app og to uker etter hadde tesla byttet chromelist og regulator til vindusheis

Når fikk du din?

Fikk min september 19, og dørene lager helt annen lyd en en kompis sin som ble levert Juni 2019. Så mellom der har de gjort noe lurt med dørene iallefall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Når fikk du din?

Fikk min september 19, og dørene lager helt annen lyd en en kompis sin som ble levert Juni 2019. Så mellom der har de gjort noe lurt med dørene iallefall.

Mars 2019 fikk jeg min

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Okei da lager kansje ikke dine dører noe lyd når du åpner dem? Alle mine sier "swosj" når ruta taes ned.

Litt usikker og ikke tenkt over dette.

I hvertfall identisk på begge de to vi har og en er fra mars 2019 og den andre fra juni 2019

Lenke til kommentar
Just now, KriZZ said:

Litt usikker og ikke tenkt over dette.

I hvertfall identisk på begge de to vi har og en er fra mars 2019 og den andre fra juni 2019

Da lager den nok ikke lyd, for veldig mange som tar i mine dørhandtak reagerer på den merkelige lyden.

Skulle litt ønske at Tesla delte sin changelog fra produksjonen så man kunne se hva som er forskjell. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, hekomo said:

Jesus. Du skjønner vel at du som enkeltperson ikke er et representativt utvalg? At selv om du har hatt problemer så betyr ikke det at alle andre har det? 

Poenget var å sette de håpløse tallene i artikkelen i et perspektiv. Hvis det virkelig har blitt så fint som det står der så ville min bil være 1 "drittbil" blant over 100 000 komplett feilfrie biler med 0 feil. Dette finner jeg heller  tvilsomt, derav innlegget mitt. Kvalitetsforbedringer er alltid velkomne.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Rent anekdotisk så stiller jeg også sterk tvil rundt så lave tall. Jeg har flere kjenninger med Model 3 som har levert den inn med kvalitetsproblemer, til og med på truck.

Jeg er i full tro om at Tesla ikke ligger langt over snittet på kvalitetsproblemer, og Tesla skal ha skryt for å anerkjenne problemer... Men under snittet? Nope! Aldri!

Av og til så må man bruke Ockhams barberkniv og heller stille spørsmål til metodene kvalitetsproblemer blir rapportert. Jeg tror ikke Elon har tryllet frem en magisk fabrikk som fikser en fin miks av end of line kvalitetssikring samt fundamentale designproblemer. Dere skal jobbe hardt for å overbevise meg der.

Igjen, dette er tall fra Kina. Det er for biler produsert i fabrikken i Shanghai.

Fundamentale designproblemer?

Lenke til kommentar
E.C. skrev (24 minutter siden):

Poenget var å sette de håpløse tallene i artikkelen i et perspektiv. Hvis det virkelig har blitt så fint som det står der så ville min bil være 1 "drittbil" blant over 100 000 komplett feilfrie biler med 0 feil. Dette finner jeg heller  tvilsomt, derav innlegget mitt. Kvalitetsforbedringer er alltid velkomne.

Du setter tall fra Kina i perspektiv med en historie fra Norge?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (25 minutter siden):

Igjen, dette er tall fra Kina. Det er for biler produsert i fabrikken i Shanghai.

Fundamentale designproblemer?

Jeg er bare skeptisk til at Tesla har gått fra dårligere enn gjennomsnittet, til soleklar ledelse fordi de har fått seg en tilsynelatende magisk fabrikk i Kina. Det er mye lettere å konkludere med at Tesla, som alle andre bilprodusenter, fikser tall, eller at rapporteringen ikke har vært korrekt. Jeg håper du har forståelse for min skepsis.

Det er fundamentale problemer med enkelte biler som ikke kan fikses med end of line testing, slik som biler som spiser 12 volt batterier og glasstak som sprekker. Jeg vil understreke at dette ikke er vanlige problemer, men at det er problemer som bør være reflektert i en pålitelighetsrapport. Kanskje de har klart å fikse disse problemene, men igjen så er det lite godvilje hos meg som får meg til å tro at dette er noe annet enn ønsketenkning. Panelgaps og lakkskraper har kanskje blitt bedre, og det kan nok gi betydelig færre klager.

Bottom line så prøver jeg å si at vi bør vente og se, og ikke lage et luftslott basert på én rapport. Hadde vi hatt en statistisk og vitenskaplig tilnærming til dette så hadde det hatt null verdi på egenhånd.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
26 minutes ago, hekomo said:

Du setter tall fra Kina i perspektiv med en historie fra Norge?

Hvorfor skulle jeg ikke det? Tesla er en global merkevare og bør da ha en felles kvalitetsstandard, uansett hvor enhetene er produsert. Jeg går gjerne med på at kvaliteten kan ha blitt bedre i Kina, men under 1 feil per 10 000 biler virker å være litt for godt til å være sant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Jeg er bare skeptisk til at Tesla har gått fra dårligere enn gjennomsnittet, til soleklar ledelse fordi de har fått seg en tilsynelatende magisk fabrikk i Kina. Det er mye lettere å konkludere med at Tesla, som alle andre bilprodusenter, fikser tall, eller at rapporteringen ikke har vært korrekt. Jeg håper du har forståelse for min skepsis.

Det er fundamentale problemer med enkelte biler som ikke kan fikses med end of line testing, slik som biler som spiser 12 volt batterier og glasstak som sprekker. Jeg vil understreke at dette ikke er vanlige problemer, men at det er problemer som bør være reflektert i en pålitelighetsrapport. Kanskje de har klart å fikse disse problemene, men igjen så er det lite godvilje hos meg som får meg til å tro at dette er noe annet enn ønsketenkning. Panelgaps og lakkskraper har kanskje blitt bedre, og det kan nok gi betydelig færre klager.

Bottom line så prøver jeg å si at vi bør vente og se, og ikke lage et luftslott basert på én rapport. Hadde vi hatt en statistisk og vitenskaplig tilnærming til dette så hadde det hatt null verdi på egenhånd.

Jeg ser ingen grunn til at f.eks. bedre kvalifisert/erfarent personell i Kina ikke skal kunne produsere bedre biler enn i USA. Fabrikken i Kina er også lagt opp på en helt ny måte etter at de lærte mye av hvordan ting ble gjort i Fremont-fabrikken. Fremont-fabrikken er en ombygget fossilbil-fabrikk, mens Shanghai-fabrikken er bygget opp fra bunnen og optimalisert til Teslas formål.

12-voltsbatterier? Der skjønner jeg ikke hva du snakker om, dessverre.

Ja, vi må vente og så. Og det var også det jeg skrev, at Electrek ikke nødvendigvis er en pålitelig kilde, men at dette kan love godt for fabrikken i Tyskland. Musk har jo også sagt at lakkeringen i Tyskland vil bli mye bedre, for eksempel, så det er merkelig å anta at nye og bedre tilrettelagte fabrikker ikke kan gi bedre resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...