Luakon Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Hvorfor er det slik at på automatgirkasse er det svingjul som går men ikke lamell(cluchen), mens på manuel går cluchen. Er det slik at automatgirkasse får olje som balanserer konstant? takk for tips Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Tradisjonell automat har ikke clutch på samme måte som manuell. De har en viskosekobling som jeg ikke husker det norske navnet på i farta. Torque converter. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Så oljetrykk brukes for å flytte kraft fra motor til girkasse. Derfor man kan holde igjen en bil med automatgir som er i gir på bremsen uten at det gjør skade på noe. Energien går bare ut i varme. Nyere automatgirkasser er bare elektronisk styrte manuelle kasser, så begynner å bli avleggs med Torque Converter. Endret 26. august 2020 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Man har jo CVT også da. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 De fleste CVTer har også torque converters. Største forskjellen er at man erstatter tannhjulene med stålbelter og koniske rullehjul. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå