oophus Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): Sikkert en bra storfamiliebil, men akkurat denne skulle jeg heller sett i PHEV-utgave enn som ren batterivariant. Form og størrelse tilsier jo ganske høyt forbruk: 355 km WLTP med 100 kWh. Dvs. ganske begrenset når storfamilien skal dra med seg campingvogna på bilferie. Ladinga på 110 kW må også sees i sammenheng med forbruket. Det tilsvarer for eksempel 50 kW med en bil som bruker 161 Wh/km. Slike familiefraktere brukes jo også mye i hverdagen så elektrisk rekkevidde på en PHEV-variant burde være godt over 50 km WLTP. Fint å se at du indirekte innrømmer at FCEV/H2-PHEV har et marked. Kutt dette batteriet i 5-6, og sleng inn 4-5kg med hydrogen og 30kW FC istedenfor så ville dette vært en flott bil, som hadde taklet lengre turer utmerket - med henger. Sånn ellers rundt diskusjonen så er jeg enig i at man burde komme til en normal standard plassering slik at ladeplassene kan bli mer effektive i måten man markerer parkering på. Nå er det jo greit virrvarr av ulike biler som må stå litt sidelengst, på skrå og i alle retninger. Kunne egentlig droppet parkeringsmarkeringene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Ikke vri det ut av kontekst for å ødelegge denne diskusjonen også med hydrogen-propagandaen. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Simen1 skrev (36 minutter siden): Ikke vri det ut av kontekst for å ødelegge denne diskusjonen også med hydrogen-propagandaen. Innunder min kommentar, så sier jeg meg også enig med deg. En hel-elektrisk kassebil høres ikke ut som et godt produkt, og alt jeg sier er at du kunne erstattet et ord med et annet, så ville man fått en hel-elektrisk kassebil med null utslipp som hadde fungert, fremfor å ta et steg tilbake og innføre diesel igjen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2020 Del Skrevet 27. august 2020 Spoiler Starter med 100% SoC, kjører ned til 20% (hurtiglader), lader til 80% og kjører ned til 20% (neste hurtiglader eller destinasjon). Antar WLTP forbruk og at batterikapasiteten er oppgitt som netto, altså utnyttbar energi. Gjennomsnittlig hastighet settes til 100 km/t og gjennomsnittlig ladeeffekt antas å være 80% av maksimal ladeeffekt. Alt avrundes til hele tall. Jeg bruker min standard regnemetode for kjøremønster ved norsk langkjøring (se spoiler), anvendt på Mercedes-Benz EQV: Hjemmefra til første hurtiglader: 284 km på 2 timer og 50 minutter Hurtigladepause: 41 minutter Fra hurtiglader til neste hurtiglader eller destinasjon: 213 km på 2 timer og 8 minutter En dagsetappe på 1000 km vil ta 12 timer og 18 minutter, og innebære 4 ladepauser med en samlet ladetid på 2 timer og 18 minutter (19% av total reisetid) Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 (endret) On 8/26/2020 at 12:20 AM, Gavekort said: 2015 C-klasse hadde 11 recalls gjennom sine år, det er hva jeg kaller en bommert. Bekreftes her: https://www.whatcar.com/news/2020-what-car-reliability-survey-executive-cars/n20054 Plass 19 av 19 i 'executive class', plass 1 i samme klasse? ? Endret 4. september 2020 av trikola 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. september 2020 Del Skrevet 4. september 2020 6 hours ago, trikola said: Bekreftes her: https://www.whatcar.com/news/2020-what-car-reliability-survey-executive-cars/n20054 Plass 19 av 19 i 'executive class', plass 1 i samme klasse? ? Og når vi er inne på de 'skikkelige bilprodusenter' : https://motor.no/co2-utslipp-diesel-elbil/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå