Gå til innhold

Nio vil ha ned prisene på elbiler: Satser på leie av batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dagens marked så vil dette aldri fungere. Men i et marked med standarder som alle produsenter bruker. F.eks moduler på hver 48V der modulene er identiske, så hadde dette vært en bedre idé. Da kunne man i hverdagene byttet til seg bare ei håndful moduler for å kjøre matpakkekjøringen, også mot helgene og feriene, så kjører man på med maks kapasitet bilen støtter. Teknologien følger bare den samme standarden med pakkingen av nyere celler til 48V (eller hva som helst som blir brukt). 9x slike ville vært tilsvarende 400V systemene bilene har idag, så har man den siste "modul-plassen" i pakken for omformere, BMS og slike ting.


Med et marked som idag, der hver bil har hver sin utforming på pakken, og hver sin kjemi, og hver sin festemåte og ulike størrelser i modulene, så blir jo dette bare enda et SuC nettverk som aldri vil overleve når markedet mettes fra alle kanter med åpne standarder. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, tow said:

Så i tillegg til at bilen skal bygges, og betales, skal det sitte en tredjepart på siden og tjene penger på at batteriet leies ut. Hvor var besparelsen igjen?

Det reduserer jo det man må betale med en gang, så på den måten kan det gi mening. Er litt som leasing eller lignende.

Men personlig hadde jeg ikke vært interessert i denne modellen. Hva gjør man hvis selskapet går konkurs og vil ha tilbake batteriet sitt?

En elbil uten batteri er ikke spesielt nyttig.

Lenke til kommentar

Delvis leasing høres ugunstig ut. Kan vel sammenlignes med å leie halve leiligheten og eie den andre halvparten.

Better place viste jo at folk ikke er interesserte i å bytte til et potensielt dårligere batteri enn de hadde i utgangspunktet. Folk ønsker å eie batteri. Batteri og eierskap bør følge hverandre.

Jeg er heller ikke med på tanken om standardiserte moduler siden det legger store design-begrensninger på både form og tekniske spesifikasjoner på batteriene. One size does not fit all.

Automatisert bytte av standardiserte batterimoduler er derimot en god idé for flåteoperatører, nærmere bestemt busser og muligens tungtransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg forstår ikke hvordan det blir billigere å leie enn å eie. Noen må betale for batteriet og denne bilprodusenten driver neppe med veldedighet så på en eller annen måte må de få dekket sine kapitalutgifter.

Det blir ikke billigere totalt sett, det blir billigere med en gang. Det er som å kjøpe en bolig med boliglån. Boliglån er dyrere enn å kjøpe boligen cash, men om man ikke har dekning på konto så er boliglån noe som muliggjør boligkjøp allikevel.

Jeg syns så klart en bedre modell er et vanlig billån, eller leasing av hele bilen, om man ikke har råd til bilen der og da, men batterileie kan også fungere.

Men modellen har også et potensiale for å villede forbrukerne. Det gjør jo at man kan reklamere med lavere priser (og gjemme bort informasjonen om batterileie i en blokk med liten skrift), mens prisene ikke er så lave priser at forbrukeren innser at man ikke kjøper hele bilen. Reklamen for bil A kan f.eks ha en pris på 400.000 i store bokstaver, og så kan reklamen for bil B, som er tilsvarende på alle måter, ha en pris på 300.000 i store bokstaver. Og så får man en fin overraskelse om at det er batterileie, når man tar kontakt med selger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det blir ikke billigere totalt sett, det blir billigere med en gang. Det er som å kjøpe en bolig med boliglån. Boliglån er dyrere enn å kjøpe boligen cash, men om man ikke har dekning på konto så er boliglån noe som muliggjør boligkjøp allikevel.

Jeg tenkte litt for mye på hidden cost men for å selge i Norge må dette komme klart frem. Konseptet er kanskje ikke så dumt allikevel. Hvis NIO ser for seg å prise seg inn i markedet med redusert bilpris og gunstig batterileie kan det være en god avtale fremfor billån eller leasing.

Lenke til kommentar

Er jo litt kult at de kan bytte batteri så raskt da. Tesla hadde jo og planer om batteribytte som dette men skrinla det.

Og nå som man bare må lade i 15-20 minutter så vet jeg ikke om det er så mange fordeler med dette? Vil gjerne beholde mitt batteri i min bil som jeg vet jeg alltid har tatt godt vare på.

Men om det er billigere så er det vel kansje greit.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Vil gjerne beholde mitt batteri i min bil som jeg vet jeg alltid har tatt godt vare på.

Hadde vært litt vondt å svelge dette også. Når man eventuelt kjøper seg ut av en slik leasing-avtale om man vil kjøpe pakken, så må det isåfall være mulig å få innsyn i pakken man kjøper og ender opp med. At man f.eks får beskjed om at man kan kjøpe en pakke med X km produsert på Y dato, samt billigere jo lengre de har gått og eldre de er. 

En ting som er rimelig fantastisk med et slikt system som dette, er at man innfører en måte å balansere og undersøke pakkene på. Dårlige pakker får en enkel rute ut av systemet og hjem for resirkulasjon. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Dette kan kanskje fungere på biler som kun leases, men ville aldri hatt noe sånt på en bil jeg selv eier.

Teoretisk sett så kan pakker ut av en slik stasjon holde mye høyere kvalitet enn generelle pakker i elbilparken. Spørs jo bare hvor langt man strekker det på stasjonene. 

Om man f.eks på forhånd forhåndsbestilte batterybytte, så kunne energien i pakkene bli lagret på en bedre og mer forsvarlig måte der. Pakkene kan også registreres når de kommer inn for når de sist gang gjennomgikk en ordenlig balanseringsrunde. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det ikke. Bilen skal bli 90k billigere så da koster den 355k istedet for 466k. Det er 111k billigere...

 

Uansett, med 1270 pr mnd i leie så har man allerede etter 6 år betalt 91 440 i leie. Etter 7,5 år har man betalt 114 300 i leie.

 

Det blir jo fort dyrere å leie  selv om man tar med ekstra renter. Eneste fordel jeg kan se må være for enkelte taxier eller andre biler som går 24/7. Eller om man ikke stoler på at batteriene fra produsenten holder seg. Men jeg ville vært like redd for produsentrn som batteriene, kjedelug å sitte med en bil uten batteri...

 

Jeg har ikke noe tro på dette konseptet, isåfall burde man kunne leie både bil og batteri, ikke kjøpe halve bilen og leie resten, med en kontrakt det er vanskelig å komme ut av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg har bil fordi det er min eiendom som eg bruker til transport får å slippe å menge meg med andre mennesker på reise. Eie litt ogg lease noe annet? Ikke f. 

Lenke til kommentar

Dette var vel også sånn som Th!nk gjorde i sin tid, der du kjøpte bilen, og betalte vel rundt 1000 i måneden for leie av batteri. Dette inkluderte at alle dårlige celler ble byttet på service uten "ekstra" kostnad. Mener å huske at det var ganske lite populært i lengden. Selv vil jeg heller eie eget batteri, og betale for å bytte dårlige celler når/om den tid kommer.

Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus3do said:

Hadde vært litt vondt å svelge dette også. Når man eventuelt kjøper seg ut av en slik leasing-avtale om man vil kjøpe pakken, så må det isåfall være mulig å få innsyn i pakken man kjøper og ender opp med. At man f.eks får beskjed om at man kan kjøpe en pakke med X km produsert på Y dato, samt billigere jo lengre de har gått og eldre de er. 

En ting som er rimelig fantastisk med et slikt system som dette, er at man innfører en måte å balansere og undersøke pakkene på. Dårlige pakker får en enkel rute ut av systemet og hjem for resirkulasjon. 

Hvis man kjøper bilen og leier batteriet har man vel samme batteriet hele tiden? Eller er man tvunget inn i en bytteløsning hvor batteriene skal gå på rundgang? Eneste fordelen med batteribytte fremfor hurtiglading er jo at slitasjen på batteriet kan reduseres.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Hvis man kjøper bilen og leier batteriet har man vel samme batteriet hele tiden? Eller er man tvunget inn i en bytteløsning hvor batteriene skal gå på rundgang? Eneste fordelen med batteribytte fremfor hurtiglading er jo at slitasjen på batteriet kan reduseres.

Det hadde aldri fungert? Man leier et batteri, leverer den på ei "battery-swap" stasjon og forventer å få den samme batteriet tilbake når man bruker stasjonen igjen noen dager senere? Så ja, det må være slik at batteriene går på rundgang og det er helt tilfeldig hvilket batteri man får. Fordelen er jo at om X år, så kan det hende endel av batteriene på stasjonen er oppgraderte med bedre celler, slik at man får mer energi vs da bilen var ny. 

NIO kan forsåvidt satse hardt på batteri-resirkulering og hvis de får ut >80% av materialene igjen av batteriene sine, så trenger man ikke vente til >70% kapasitet før man starter å henter dem inn igjen. Ofte så vil cellene i et batteri med 70% kapasitet være alt fra 50% til 90% kapasitet per celle (eksempel). Så man kan ta ut de beste, og bygge et nytt batteri med de beste cellene fra mange gamle moduler og batteripakker og putte dem tilbake i systemet  - dette i tillegg til at splitter nye pakker hele tiden mater stasjonene - inkludert forbedringer og bedre pakking innenfor dimensjonene til pakken. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Er jo litt kult at de kan bytte batteri så raskt da. Tesla hadde jo og planer om batteribytte som dette men skrinla det.

De lagde en demonstrasjon av det, fikk milliarder av CARB-kreditter for innsatsen, for så å skrinlegge hele teknologien.

Hensikten var oppnådd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

De lagde en demonstrasjon av det, fikk milliarder av CARB-kreditter for innsatsen, for så å skrinlegge hele teknologien.

Hensikten var oppnådd.

Litt derfor det var viktig for Elon å få TMS over 400 miles også. Lå mer kreditter på lur der. ^^ Ergo er EPA "gamingen" kritikkverdig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...