Redaksjonen. Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Porsche Taycan blir første elbil ut med fiklefri lading hos Ionity Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 (endret) Sitat Så lenge eieren har en Porsche Charging Service-konto og har lagret betalingsopplysninger her, vil all identifikasjon utveksles mellom bil og lader. Sitat Porsche skal også være i samtale med andre ladeoperatører om å få tatt i bruk Plug & Charge hos disse. Rart dette tar så lang tid. Er jo en stund siden ladeopperatørene sa at kysten var klar. Men siden Porsche har testet dette lenge i Tyskland, så ligger det vell i det. Tar tid å garantere at ting fungerer. Endret 25. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Merkelig at dette kun blir gjort med Taycan? Hva hindrer VAG å rulle ut dette på alle bilene sine? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 bshagen skrev (3 minutter siden): Merkelig at dette kun blir gjort med Taycan? Hva hindrer VAG å rulle ut dette på alle bilene sine? Fra artikkelen: "En løsning skal også være på vei for Volkswagen ID.3, men det er ifølge Edison ikke klart når dette kommer på plass. At det kommer til ID.3 betyr antakeligvis at muligheten kommer på andre elbiler bygget på MEB-plattformen, som Skoda Enyaq og Audi Q4 E-Tron." Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 (endret) bshagen skrev (6 minutter siden): Merkelig at dette kun blir gjort med Taycan? Hva hindrer VAG å rulle ut dette på alle bilene sine? Leste du ikke artikkelen? EDIT: Dobbeltpost med Jens som tok innersvingen. Slett moderator om du er innom. Endret 25. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden): Fra artikkelen: Jeg leste dette, men det står ikke noe om hvorfor dette skal være så vanskelig for VAG å rulle ut over hele fjøla med en gang ? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 bshagen skrev (Akkurat nå): Jeg leste dette, men det står ikke noe om hvorfor dette skal være så vanskelig for VAG å rulle ut over hele fjøla med en gang ? Står jo at Porsche har hatt denne muligheten under testing i en lang stund i Tyskland, så det kan nok hende de andre har samme omgang med testing. MEB platformen har jo vært annonsert for ei stund siden at den ville støtte Plug & Charge. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 bshagen skrev (17 minutter siden): Jeg leste dette, men det står ikke noe om hvorfor dette skal være så vanskelig for VAG å rulle ut over hele fjøla med en gang ? Tja, dette er jo i hovedsak software, et felt som VW har litt problemer på for tiden Jeg tipper de fokuserer på å få bilene mest mulig kjørbare i første omgang, så kommer "bells&whistles" som plug&charge litt senere. Tesla gjorde det samme, det var ganske mye som manglet i starten. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Ah endelig følger resten etter. Håper det da gjøres klar for standardisering som kan brukes på kryss og tvers av merker og lade operatører. Kanskje en da gidder å ta de i bruk. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Det er jo helt vanlig å rulle ut nye produkter i små serier før man lanserer over hele fjøla, slik at man kan få testet ut for eventuelle barnesykdommer. VW ID er vel kjørbar og vel så det, slik jeg har forstått det. Forsinkelsene har vel vært knyttet til Headup-displayet med argumented reality, som er noe rimelig nytt i bil. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Hvorfor er det ikke mulig å få det som på en vanlig bensinstasjon, at man putter inn kredittkortet og fyller? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 nor50 skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det ikke mulig å få det som på en vanlig bensinstasjon, at man putter inn kredittkortet og fyller? Å bli trekt 1500 i depositum? Neitakk. Mye bedre å bare plugge inn, det er jo så deilig. Slik Tesla har operert siden 2012. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 nor50 skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det ikke mulig å få det som på en vanlig bensinstasjon, at man putter inn kredittkortet og fyller? Det har med tid å gjøre. Når du slår koden åpner du for belastning noen minutter frem i tid. Nok til å fylle diesel men ikke nok til å hurtiglade bilen. Dessuten er muligens kortleser for dyrt til at det kan installeres på hver lader. Det første problemet kunne man løst med fastpris per kWh og at du valgte hvor mye du ville lade i det du trakk kortet. Ikke like smud som å ta alt via ladekabelen men sikkert bedre enn ørten ladeapper og brikker. 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Kahuna skrev (1 minutt siden): Det har med tid å gjøre. Når du slår koden åpner du for belastning noen minutter frem i tid. Nok til å fylle diesel men ikke nok til å hurtiglade bilen. Dessuten er muligens kortleser for dyrt til at det kan installeres på hver lader. Det første problemet kunne man løst med fastpris per kWh og at du valgte hvor mye du ville lade i det du trakk kortet. Ikke like smud som å ta alt via ladekabelen men sikkert bedre enn ørten ladeapper og brikker. Det ville jo forsåvidt vært greit, om man fikk valg om prosent av SoC i tillegg, slik at den viser at 80 % tilsier x antall kWh til y kostnad. Da kunne man og brukt infoen til å markere på ladestolpe "tidsangivelse", for å fortelle når laderen forventes å bli ledig. Legg til app-løsning for å få beskjed på telefon for når lading straks er ferdig, samt at man "fremtvinger" at kabelen går i ulåst posisjon når ladingen e over, så lenge det er en ladestasjon med integrert kabel. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 10 innlegg er fjernet fra tråden pga OT. Vennligst hold dere til tema. Enhver kommentartråd for en artikkel som omhandler elbiler behøver ikke å bli nok en "Tesla tråd". Hvis denne kranglingen gjenopptas igjen og igjen, så vanker det advarsler. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Tja, dette er jo i hovedsak software Hva hindre EU f.eks å kreve at dette skal være på alle nye elbiler innen "2025" og samt kreve at ladetilbyderne å åpne opp for det samme? Løsningen er jo ikke noe vanskelig, i bilen har man en profil med bankkort linket opp, og da er man jo bare en handshake fra ladestolpen unna å registrere ladingen direkte mot bankkortet. Burde jo kunne være mulig å kreve dette via politikken nå? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Når autopass fungerer på flyplass parkering og ferjer burde den teknikken vert brukt til el biler også? Den bare knytter passering til lading og sender regning en gang i måneden. Det finnes teknikk som gjenkjenner bilskilt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Porsche-eiere er vel de eneste som har råd til å lade hos Ionity ? Snakk om å prise seg ut av markedet 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Pris på hurtiglading er vel omtrent helt irrelevant for de aller fleste. Skal godt gjøres å bruke mer enn et par tusenlapper i året på det. Taycan-eiere har uansett andre biler de kjører langtur med, tror ikke de fleste bekymrer seg akkurat. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Om det skal være mulig å i det hele tatt komme i nærheten av regjeringens mål om 100 % null-utslippsbiler fra 2025, vil en betydelig andel biler måtte lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige ladepunkt. Mange steder det ikke er mulig, eller i hvertfall svært vanskelig å legge til rette for lading hjemme eller på jobb. Så om prisen ikke betyr noe for de fleste elbil-eiere i dag, vil den gjøre det om få år. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå