Gå til innhold

Raffinere gull og sølv, trenger sterke syrer

Juggel

Anbefalte innlegg

Har endel skrapgull- og sølv liggende. For mange år siden drev jeg å smeltet om gull og sølv til mynter og barrer på hobbybasis.

For å få gullet og sølvet helt rent (99%) må det gjennom en prosess som innebærer oppløsning i høyt konsentrerte syrer som bla. salpetersyre og svovelsyre. I 2013 ble i alle fall salpetersyre ulovlig å ha som privatperson. Svovelsyre finnes i diverse avløpsåpnere etc, men på etikken på de sterkeste står det 60-100%. Hva betyr dette? Kan konsentrasjonen av svovelsyre være så sprikende i et produkt? 100% virker rart da det er umulig ha 100% svovelsyre i et avløpsåpnerprodukt. 

Videre lurer jeg på om det finnes noen som helst mulig for meg som hobbyfremstiller av rent sølv og gull kan få en tillatelse til å kjøpe slike produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja uheldigvis. Synd at det er slike begrensninger, men skjønner selvfølgelig at dette kom opp i dagen etter terroren i 2011.

Om det er noen som har mer greie på dette enn meg, vil kokende 60% svovelsyre løse opp sølv? Det foretrukne er selvfølgelig mye høyere konsentrat, men jobben skal jo bli gjort bare at det vil ta litt lengre tid? 

Gull kan jeg glemme da salpetersyre ikke vil være mulig å få tak i for meg. Men sølv skal jeg klare å få rent ved hjelp av svovelsyre, lut, salt og sukker. Så det er svovelsyren det kommer an på. 

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk det er litt rart at de ikke tillater privatpersoner å skaffe seg  lisens. Man kan ha krav om at en oppgir grunn og hvor mye man ønsker å kjøpe. Det kan ikke være snakk om så mange individer per år at det er et problem å holde styr på. Har du sett Cody's lab på youtube? Han og en del andre kanaler er ganske informative.

Lenke til kommentar

Med bakgrunnssjekk og en lisens som blir lagret i et register for privatpersoner burde ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Kunne også hatt begrensinger på hvor mye man fikk kjøpt. Da ville man hatt full kontroll.

Har sjekket ut endel kanaler, men de aller fleste bruker jo syrer som er ulovlige her hjemme. Fant en som brukte avløpsåpner (93% svovelsyre), lut, sukker og salt. Han fikk samme resultat som ved bruk av destillert svovelsyre og fikk frem rent sølv. Det er nok noe slik jeg lå belage meg på. 

Jeg spurte på en lokal rørleggerforretning om hvor mange prosent svovelsyre som var i avløpsåpneren de hadde, men siden det står 60-100% kunne han ikke svare. 

Mistenker at jeg får prøve meg frem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...