Aproxi Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Hei, nettopp kjøpt en PC på bruktmarkedet. Lastet ned hwmonitor for å sjekke temps, og synes den er varm. Den ligger på rundt 40 grader på idle og hopper veldig mellom 40-50 grader ved stock 4300mhz. Finner dette unormalt. Pumpen er satt på max, og viftene går for fult (mye støy). Jeg har også stresstestet med occt og prime95 og temperatur er på 85-90 grader. Systemet er stabilt. Voltage er på 1.3. Har også prøvd oc på 4.8mhz med 1.3v, men throttler og ligger opp mot 100 grader. Etterhvert crash Hk: Asus rog strix z370 gaming-f Kjøler: Corsair 100i v2 vannkjøling på cpu Har selvfølgelig googlet og prøvd forskjellige ting til ingen nytte. Er kjølingen dårlig? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 (endret) 1.3 volt er ganske høyt. Maks jeg klarte med 9700k og en 240mm kjøler var 1.2 for å holde CPU rett under 80 grader. Prime95 er ikke et realistisk scenario uansett, den kommer aldri til å bli så varm ved gaming. Kan godt hende det hjelper å delidde. Endret 25. august 2020 av Emsal Lenke til kommentar
Aproxi Skrevet 25. august 2020 Forfatter Del Skrevet 25. august 2020 Emsal skrev (50 minutter siden): 1.3 volt er ganske høyt. Maks jeg klarte med 9700k og en 240mm kjøler var 1.2 for å holde CPU rett under 80 grader. Prime95 er ikke et realistisk scenario uansett, den kommer aldri til å bli så varm ved gaming. Kan godt hende det hjelper å delidde. Etter mye leting kom jeg over en post som forklarte hvordan Q-fan i bios kan overstyre pumpe o.l. Jeg gikk derfor inn og deaktiverte den. iCUE tar styringen nå, og jeg ligger nå på 4.9ghz all core med 1.32v stabilt. Temperaturene viser rundt 35 grader idle, 50-60 grader under gaming og 80 grader max under 30 min stress test med occt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå