Rozna Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Hei, dere! Jeg skal for første gang bygge min egen stasjonær pc. Jeg har sett en del videoer men jeg er ikke helt selvsikker på deler enda. Målet mitt er å bygge en ganske liten og kompakt Mini ATX budsjett gaming pc. Jeg har noen deler som jeg kan tro vil passe sammen, men veldig usikker. Er det noen her som har erfaring med deler og diverse? Er dette riktige deler? Er den god nok? Jeg setter pris på alle svarene! Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Gå for Ryzen 3600 istedenfor. Du kaster penger ut av vinduet om du kjøper det skjermkortet. Du får det samme kort på finn til 800 kroner. Nå kommer NVIDIA med nye skjermkort om noen få uker, om du må ha en PC før den tid så anbefaler jeg deg å finne et 1060 6GB eller 1070 kort på finn.no. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Jeg regner med du har valgt SSD-disken som datadisk mens du skal ha M2-disken som systemdisk. 500GB er kanskje litt lite å ha som datadisk men jeg er litt usikker på hvor mye data du har liggende. 1 Lenke til kommentar
Rozna Skrevet 25. august 2020 Forfatter Del Skrevet 25. august 2020 3 hours ago, CetOr said: Gå for Ryzen 3600 istedenfor. Du kaster penger ut av vinduet om du kjøper det skjermkortet. Du får det samme kort på finn til 800 kroner. Nå kommer NVIDIA med nye skjermkort om noen få uker, om du må ha en PC før den tid så anbefaler jeg deg å finne et 1060 6GB eller 1070 kort på finn.no. Takk for svar! Jeg skal ta å se rundt etter andre skjermkort. Grunnet til valget var nok at jeg hadde hørt gode ting om det av diverse videoer, ikke spesifikt RX 570 men samme produsent tenker jeg. Da blir det GPU jakt på finn? Lenke til kommentar
Rozna Skrevet 25. august 2020 Forfatter Del Skrevet 25. august 2020 2 hours ago, ilpostino said: Jeg regner med du har valgt SSD-disken som datadisk mens du skal ha M2-disken som systemdisk. 500GB er kanskje litt lite å ha som datadisk men jeg er litt usikker på hvor mye data du har liggende. Takk for svar! Ja var det jeg tenkte. Tenker å oppgradere eller kjøpe 1-2 til etterhvert. Men dette er nok enn så lenge håper jeg? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 Rozna skrev (1 time siden): Men dette er nok enn så lenge håper jeg? Du vet bedre enn meg hva du har av datamengde. Både spill og video kan fort ta en del plass men jeg er usikker på hva du bruker av dette. Jeg har omtrent 5TB i Plex-serveren min og følgelig litt annet krav enn det du har. 1 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 (endret) Siden budsjettet er lavt ville jeg anbefalt å kuttet SSD i starten og heller lagt pengene i bedre skjermkort eller cpu. En ekstra SSD kan du kjøpe senere, du fyller ikke 1tb fra dag en uansett. Kabinettet kommer med en 120mm vifte så der kan du spare 150 til. Med ca 1050kr ekstra er du få kroner fra disse to: https://www.komplett.no/product/1149793/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/asus-geforce-gtx-1660-super-dual-evo-oc-demo https://www.komplett.no/product/1136463/demovarer/datautstyr/demo-annet-i-datautstyr/amd-ryzen-5-3600-prosessor-demo Ofte mye å spare i demokassa til komplett, så se om de har andre ting du kan bytte ut. PS- Du bør spørre komplett om hovedkortet har bios som er klart for 3000-serien til amd. Endret 25. august 2020 av Nwader 3 Lenke til kommentar
Rozna Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 On 8/25/2020 at 2:12 PM, Nwader said: Siden budsjettet er lavt ville jeg anbefalt å kuttet SSD i starten og heller lagt pengene i bedre skjermkort eller cpu. En ekstra SSD kan du kjøpe senere, du fyller ikke 1tb fra dag en uansett. Kabinettet kommer med en 120mm vifte så der kan du spare 150 til. Med ca 1050kr ekstra er du få kroner fra disse to: https://www.komplett.no/product/1149793/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/asus-geforce-gtx-1660-super-dual-evo-oc-demo https://www.komplett.no/product/1136463/demovarer/datautstyr/demo-annet-i-datautstyr/amd-ryzen-5-3600-prosessor-demo Ofte mye å spare i demokassa til komplett, så se om de har andre ting du kan bytte ut. PS- Du bør spørre komplett om hovedkortet har bios som er klart for 3000-serien til amd. Takk for tipset! Jeg gikk faktisk for den første linken du sendte! Jeg får delene senest på fredagen så det blir morro å se alt komme sammen! Lenke til kommentar
Rozna Skrevet 29. august 2020 Forfatter Del Skrevet 29. august 2020 Jeg ville bare oppdatere alle med at jeg gikk for et oppsett med disse delene: Case: Fractal Design 1100 Micro TowerMotherboard: B450M DS3H GigabyteCPU: AMD Ryzen 5 3600GPU: GTX 1660 Super Dual Evo OC 6GBPSU: CoolerMaster 500W RAM: G.Skill Ripjaws 16GB DDR4Minne: Corsair MP510 480 GB M.2 og Adata SU800 512GB Utenom at det ble litt tight med GPUen så fikk alt plass og definitivt glad med builden! Tusen takk til alle som svarte og ga tips! Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Hadde vært billigere og bedre med en sånn en https://www.prisjakt.no/product.php?p=4906050 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Emsal skrev (5 minutter siden): Hadde vært billigere og bedre med en sånn en https://www.prisjakt.no/product.php?p=4906050 Den har jo ganske mye lavere hastighet på les og skriv så det er ikek et bedre valv selv om den er billigere. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 12 minutes ago, ilpostino said: Den har jo ganske mye lavere hastighet på les og skriv så det er ikek et bedre valv selv om den er billigere. Ikke noe han hadde merket noe særlig til. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Emsal skrev (1 minutt siden): Ikke noe han hadde merket noe særlig til. Han hadde merket det ganske godt. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 1 minute ago, ilpostino said: Han hadde merket det ganske godt. Den har til og med dårligere 4k @ qd=1, noe OSet bruker flittig. Hvor mener du han hadde fått bedre hastighet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå