Gå til innhold

Aibel-sjefen advarer: – Norges olje-erfaring blir stadig mindre viktig. Nå er det havvind-erfaring som gjelder [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Så spørsmålet er om vi skal prøve å ta posisjoner nå, eller vente og håpe. Da blir markedet modent og vanskeligere å komme inn på, advarer Andersen."

Ja, mye ligger egentlig i hendene på myndighetene. Det er staten som er den store kapitalisten i Norge, og vi burde tenke på samme måte nå som den gang besteforeldrene våre brukte statlig kapital og startet vannkraftutbyggingen. Det ble en suksess, og vi har fått pengemaskinen Statkraft.

Det er etter min mening Arbeiderpartiet som skal ha størst ære for at Staten opprettet Statoil, og trolig var det også rett å delprivatisere Statoil.

Satsingen på olje og gass har skaffet oss en formue på 10 000 mrd., men burde vi ikke takke og bukke for pengene. Kanskje burde vi ha litt dårlig samvittighet også, da vi i dag vet at det er olje og gass som skaper global oppvarming.

Jeg hører til de som er skeptisk til dagens regjering, som vil holde på med olje og gass lenge, lenge, lenge, lenge.

Kanskje MDG sin politikk er rett medisin i dagens situasjon. De vil skaffe landet 100 TWh fornybar energi fra havet innen 2030. Urealistisk, men de viser vilje til omstilling, og styrker vi ordningen med "Grønne sertifikater" kan det være en realitet innen 2050.

En slik politikk vil skape industri innen flytende energiterminaler.

For egen del tror jeg vi kan få fart på denne industriutviklingen ved å tenke samarbeid med oppdrett, og kanskje en vindturbin på havmerder av typen Nordlaks bygger er starten på noe helt nytt.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...