Simen1 Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Til sammenligning: En solcelle på størrelse med et knappenålshode gir ut mer enn dobbelt så mye effekt som der der. Øker man solcella til den størrelsen der, ca 2x4 cm får man over 1800 ganger mer effekt. Da holder det med mindre enn 1 minutt sollys per dag for å kunne lade f.eks et helt vanlig batteri med like mye energi. Alternativt 1 time med svak innendørs belysning (150 lux), eller mørketidsskumring, for å kunne lade like mye energi hver dag. Hvor på planeten er det mindre tilgjengelig lys enn det der og samtidig behov for så langvarig ekstremt lav effekt? Må jo bare elske Dave Jones for å buste ymse bullshit-greier. Herlig fyr! 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 (endret) 6RCURCGB skrev (1 time siden): snip Ja, var litt av poenget. Energitettheten i disse batteriene ville vært enormt ræva, men det er som oftest slike ting nyhetene rundt batteriene dreier seg rundt. "Se, 1,000Wh/kg!" mens batteriene holder 10 sykluser som man ikke nevner så høyt. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0925963517307495#:~:text=The battery power density of,due to cell thickness decreasing Litt mer om dem. 10 milliwatt per liter ville gjort behovet for 100kW til å ta plassen til 10,000 kubikkmeter. Endret 28. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 2 minutes ago, Simen1 said: Må jo bare elske Dave Jones for å buste ymse bullshit-greier. Herlig fyr! Enig, det er god underholdning ? Rart å tenke på de svindlerene som har greid å reise millioner på kickstarter for så å "forsvinne", sannsynligvis på en laang hurratur. Her er en av mine "favoritt" batterioppfinnelser: https://www.batteroo.com/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 oophus3do skrev (3 minutter siden): 10 milliwatt per liter ville gjort en 100kWh pakke til å ta plassen til 10,000 kubikkmeter. Nå roter du med benevninger igjen.. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 2 minutes ago, oophus3do said: 10 milliwatt per liter ville gjort en 100kWh pakke til å ta plassen til 10,000 kubikkmeter. Men det ville jo revolusjonert elektriske biler da. Eneste ulempen er at de måtte bli havgående... Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 6RCURCGB skrev (Akkurat nå): Men det ville jo revolusjonert elektriske biler da. Eneste ulempen er at de måtte bli havgående... Kan ha tog bak bilene da, med flere hengere etterhverandre med dem. ^^ De kan til og med gå i arv, hehe. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Simen1 skrev (3 minutter siden): Nå roter du med benevninger igjen.. Ja, ser det nå. Blir mer riktig å si man skal ha 100kW effekt ut, så blir dem så store. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Jepp. Vi kan også regne på gravimetrisk tetthet. En sånn chip (formatet) som i videoen veier ca 1-2 gram. For å få 100 kW kontinuerlig effekt trenger man 10 millioner stk, altså 10-20 tonn. Bruker man batteri/superkondensator som buffer og klarer seg med 10 kW kontinuerlig så er det fortsatt 1-2 tonn bare i chip-er. Kretskort, sammenkobling, kjøling, innpakking etc kommer selvsagt i tillegg. Og bufferen. Og alt annet. 1 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. august 2020 Del Skrevet 29. august 2020 oophus3do skrev (2 timer siden): Jeg har allerede sagt hvor du kan lese mer om dette. I Kina så rapporterer OEMs månedlig om slikt. Søk opp Moneyball på Twitter, så finner du månedlige rapporter. Rekorden i august var altså 191Wh/kg på pakkenivå. Produsert av en eller annen Baic-ski JV batteri produsent. Ikke værst. Bare en 300 kg ekstra for en OK batteribil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 oophus3do skrev (21 timer siden): Jeg har allerede sagt hvor du kan lese mer om dette. I Kina så rapporterer OEMs månedlig om slikt. Søk opp Moneyball på Twitter, så finner du månedlige rapporter. Rekorden i august var altså 191Wh/kg på pakkenivå. Produsert av en eller annen Baic-ski JV batteri produsent. For to år siden laget tyskerne en slik pakke https://pushevs.com/2018/09/05/lion-smart-shows-off-a-bmw-i3-with-a-100-kwh-battery/ Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Gibblay skrev (15 minutter siden): Ingen av disse har funnet veien til biler enda, såvidt jeg kan se. Jo! Alle batterier som havner i biler der nede må rapporteres inn. Søk opp Moneyball på Twitter så finner du månedlige rapporter om slikt, og i hvilke biler som har/får hva. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Ca. 150 (!) innlegg har blitt skjult som følge av off topic og tull, som bl.a. diskusjon om Tesla. Denne artikkeltråden tar for seg Toyotas fluorbaserte batterier med en rekkevidde på 100 mil. Moderering skal ikke diskuteres i tråden. Kommentarer/spørsmål kan rettes til meg på PM eller i kategorien for tilbakemeldinger. Bruk gjerne rapporteringsfunksjonen dersom jeg har oversett innlegg. Tråden åpnes igjen etter storopprydning med en forventning om at dere holder dere on topic videre. Advarsler og konsekvenser kan forekomme hvis dette bedrer seg. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Simen1 skrev (På 25.8.2020 den 12.30): Hvis produksjonskapasiteten av batterier blir en begrensende faktor i framtida, eller veldig prisdrivende, så kan det motvirkes på en rekke måter: Øke tilgangen: - Øke levetiden på bilene Redusere batteribehovet per bil: - Gjøre bilene mer energieffektive - Mindre "straff" for å velge bil med rekkeviddeforlenger, men her må man sikre at ikke rekkeviddeforlengeren misbrukes (brukes mer enn nødvendig) - Gjøre at elbilbatteriet kan brukes som husbatteri, slik at man ikke trenger begge deler. Helt einig i argumenter, men tillater meg å korte ned for å presisere litt. Levetid : Kan muligens komme innkapslede bremser når autonome - flåtebiler kommer. Storordre fra en kunde, teknikk er jo «baicikk», og vil forandre markeder og løysinger. Mer energieffektive: Ja, krav til felger og dekk (ikke alt dette tullet som i dag kjøpes), eller værtfall krav til å informere om ulemper. Rekkeviddeforlenger: Fritak som for ren batteribil ved rekkeviddeforlenger på max 10 kW om man har over 20 kWt batteri kan jo lovfestes for en 10 års periode. Husbatteri : Varmtvanstank mot varmepumpe kommer jo før, men ja til lys og sirkulasjon, og som «SUV» / verktøybil. Er vel komt, men hus må jo tilpasses. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå