Gå til innhold

Fylkesråd sprekker på grunn av E18-utbyggingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig har jeg ikke inntrykk av at det er selve E18 som er flaskehalsen heller, men at første kryss etter hver avkjøring ikke klarer å ta unna slik at det danner seg køer langt tilbake på E18 i høyre felt og så danner det seg stående bølger i venstre felt når folk tar igjen denne køen og skifter felt i siste liten.

Her hvor jeg bor har de nettopp oppgradert E134 fra bred 2-felts med rumlefelt til smal 4-felts med midtdeler, men ikke gjort noe med rundkjøringene som alltid har vært flaskehalsene. Det gjør at man kommer seg fortere mellom rundkjøringene, men får mer kø foran rundkjøringene og bruker like mye tid totalt på strekningen som før. Og faren for kjedekollisjoner øker fordi det blir mer bråstopp ved rundkjøringene.

Lenke til kommentar

Ny E18 er jo vel så mye lokalveiløsninger som selve E18, inne i samme prosjekt ligger vel tunnel til Gjønnes og en ny avkjøring til Fornebu. Forhåpentligvis forsvinner et par av/på kjøringer fordi de slåes sammen og leder til et mer robust lokalveisystem oppe E18 der den legge i tunnel.

Lenke til kommentar

ER det noen som har tegning av hvordan E18 vestover blir ihht dette vedtaket?

En venn hevder det som er vedtatt nå er 3 felt i hver retning (som idag) og hvor 1 felt er reservert kollektivtrafikk i begge retninger.

Det vil jo gi absolutt ingen bedring ift mindre kø.  Tvert om blir det mer kø i ettermiddagsrushet vestover for det å gjøre om ett av eksisterende 3 felt vestover til kollektivfelt har allerede blitt prøvet og var ganske katastrofalt

https://www.budstikka.no/nyheter/na-er-kollektivfeltet-pa-e-18-fjernet/111287!/

Sitat

Køene ble lengre, forurensningen økte og rushtiden ble vesentlig utvidet. Og det ble langt mer belastning på lokalveiene, med dårligere trafikksikkerhet både for gående og syklende – og nesten ingen gevinst for bussene heller.

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
koots skrev (11 timer siden):

Det er to vanlige felt + kollektiv i hver retning som er vedtatt ja. Prosjektet innebærer også mye forbedrede lokalveier, bedre og mer solide avkjøringer, samt ny lokalvei der E18 legges i tunnel

Haha, er det muuuulig ???!!!    E18 "utbygging"=nedbygging av E18 ?

"Bærumsdiagonalen" opp til Gjønnes - hallo, det er jo allerede kø fra der tunnelen kommer opp og videre vestover - løser absolutt ingenting.

Nå blir det altså noen raurige år med bygging/innsnevringer og deretter mye ekstra bompenger for en E18 med _lavere kapasitet_ og _mer kø_ enn dagens E18 ???

MDG burde jo jublet for at E18 får mindre kapasitet.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (9 timer siden):

Haha, er det muuuulig ???!!!    E18 "utbygging"=nedbygging av E18 ?

"Bærumsdiagonalen" opp til Gjønnes - hallo, det er jo allerede kø fra der tunnelen kommer opp og videre vestover - løser absolutt ingenting.

Nå blir det altså noen raurige år med bygging/innsnevringer og deretter mye ekstra bompenger for en E18 med _lavere kapasitet_ og _mer kø_ enn dagens E18 ???

MDG burde jo jublet for at E18 får mindre kapasitet.

Mistenker at mye av køen på Fv160 (Bærumsveien) er nettopp fordi det ikke finnes noen god kobling mellom E18 og stedene oppi der, med mindre man kjører helt til Sandvika, gjennom nye E16-tunnelen og så kjører motsatt retning på Fv160.

E18 er ikke et rent kapasitetsprosjekt, det er i større grad et prosjekt for fremkommelighet ved færre og bedre av-/påkjøringer til et mye mer robust lokalveisystem, og det er et prosjekt for lokalmiljøet ved at E18 legges i tunnel flere steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (4 timer siden):

Mistenker at mye av køen på Fv160 (Bærumsveien) er nettopp fordi det ikke finnes noen god kobling mellom E18 og stedene oppi der, med mindre man kjører helt til Sandvika, gjennom nye E16-tunnelen og så kjører motsatt retning på Fv160.

E18 er ikke et rent kapasitetsprosjekt, det er i større grad et prosjekt for fremkommelighet ved færre og bedre av-/påkjøringer til et mye mer robust lokalveisystem, og det er et prosjekt for lokalmiljøet ved at E18 legges i tunnel flere steder.

Det er nok mye spekulasjon i hvilken grad lokalveier vil avlaste E18.  Generelt når veier får oppjustert standard og separat gang/sykkelfelt så vil veien få redusert fart og fartsdumper pga lokal lobbyisme (Jfr Heggedal, forstå det den som kan... med separasjon av myke og harde trafikanter burde hastigheten heller kunne økes på veien..).  Min påstand er at tilgjengelig veisystem allerede er sprengt - inkl lokalveier.  Å lage en snarvei mellom Lysaker og Gjønnes kunne vært rasjonelt dersom det ikke var kø videre vestover. Men det har det vært lenge og nye utbygginger på Rud, Rykkinn, Kolsås og Bærums Verk gjør neppe situasjonen bedre.

Etter Sandvika vil det også bli vesentlig mer kø pga nye boliger på Billingstad, i Asker sentrum og stort sett alle områdene vest for Asker.  Det er også mye lokal lobbyisme for å sperre Fekjan (lokalvei Billingstad-Holmen) med rushtidsbommer slik at det blir mye ekstra trafikk som rutes til E18.  Dette vil forplante køen videre bakover mot Lysaker som altså med dette vedtaket får dårligere kapasitet.

Det er ikke logisk å redusere kapasiteten på E18 og vil skape dårligere fremkommelighet (min påstand).

En ser jo f.eks. hvordan påkjøringen fra Ring3/Granfosstunnelen egentlig er robust nok som den er idag, ved at folk kunne holdt høyrefeltet til nærmere Sandvika, men alle skal på død og liv legge seg over i de to feltene til venstre nesten med en gang. Dette skaper stopp i trafikken, noe som ble tydeliggjort når høyre felt en periode ble gjort om til kollektivfelt fordi alle da måtte legge seg over med en gang. Køen bygget seg da tilbake fra Lysaker både langs E18 og Ring 3.  

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (51 minutter siden):

En ser jo f.eks. hvordan påkjøringen fra Ring3/Granfosstunnelen egentlig er robust nok som den er idag, ved at folk kunne holdt høyrefeltet til nærmere Sandvika, men alle skal på død og liv legge seg over i de to feltene til venstre nesten med en gang. Dette skaper stopp i trafikken, noe som ble tydeliggjort når høyre felt en periode ble gjort om til kollektivfelt fordi alle da måtte legge seg over med en gang. Køen bygget seg da tilbake fra Lysaker både langs E18 og Ring 3.  

Da kan jeg selv bare holde høyrefeltet helt til Sandvika for å spare tid, dobbelt praktiskt siden jeg kjører inn på nye E16 et lite stykke også.

 

Ellers har du mange gode poeng, og jeg tror nok ikke vi har fått den beste løsningen, men jeg tror at vi får noe bedre i dag, men det er godt mulig jeg tar feil her.

Endret av koots
Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

Da kan jeg selv bare holde høyrefeltet helt til Sandvika for å spare tid, dobbelt praktiskt siden jeg kjører inn på nye E16 et lite stykke også.

 

Ellers har du mange gode poeng, og jeg tror nok ikke vi har fått den beste løsningen, men jeg tror at vi får noe bedre i dag, men det er godt mulig jeg tar feil her.

Well, det er vel faktisk bedre å gjøre ingenting - da sparer samfunnet og bilistene store summer.  Og man slipper byggeperiode med ekstra køer.  Hele poenget med en utbygging av E18 var jo å få minst ett bilfelt til i hver retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...