Gå til innhold

program for viftehastighet?

krister461

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt et program som kunne styre cpu-vifte-hastigheten...

Viften er en vulcano 9...den har en funksjon som gjør at den kan styre viftehastigheten selv...dette gjør at når cpu'en går på idle, så er viften nesten lydløs...men, når den brukes litt, og tempen stiger over 45', så går viften på 4800rpm, og da blir man nesten døv!;)

alternativt kan jeg låse hastigheten på 4000 rpm...da bråker den litt hele tiden, og cpu-tempen blir på 51' på load, og det er passelig for min del...

men, det hadde vært ønskelig om viften hadde gått på 4000 rpm bare under load, og ellers gått på lavere hastigheter...for å klare dette trenger jeg et program som enten tar total kontroll over viften, eller i det minste kan sette en maks-hastighet på viften, så kan den selv styre seg nedover når det er mulig...

viften sitter på en xp2500@2,3ghz, med et abit nf7s hovedkort...

vennlig hilsen

krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den har en kontroller ja...men, bare en liten hvit knott som er inni maskinen...uansett er det litt tungvint å be min mor og min bror om å stille viften manuelt etter hva slags arbeid de driver med...

..så drømmen var å få maskinen til å fikse dette av seg selv...

vh

krister

Lenke til kommentar

Det skal jo gå fint det vel.Hvis du finner en temp som du mener er idle så kan du få vifta til å holde den tempen uansett.Altså øke hastigheten hvis du spiller og gå rolig når du skriver i Hwforumet.

Er ikke helt sikker på vilken viftestyring som gjør dette men det finnes helt garantert! Spør de på Microplex forxempel.

Noen som vet om noen?

Shorty

Lenke til kommentar

jeg har smurt på et fint lag med artic silver 5...så jeg har en fin temp...men jeg fikk jo litt stigning når jeg overklokket maskinen...

jeg har testet speedfan, men der kunne jeg bare stille en minimum-hastighet på viften...ingen maks...

det kan godt hende microplex har en viftestyring som baserer seg på temp...(det får jeg heller sjekke oppi om jeg blir lei lyden:)...

men jeg hadde egentlig håpet å finne et prog som kunne løse problemet...slik som jeg har på min bærbare(i8kfangui)...

vh

krister

Lenke til kommentar

jeg har samme vifte, prosessor(samme klokke frekvens og) og samme hovedkort. for meg so funker det fett å sette vifte-hastigheten til omtrent 3000 rpm (det sjekker du i Winbond Hardware doctor). da er den ganske "stille" men den kjøler rimelig bra au!

Lenke til kommentar

du har helt rett...speedfan kan masse funksjoner for å justere vifter, både max, min og etter temp...

dessverre ville det bare kontrollere kabinett-viften min, og ikke cpu-viften...

men, når jeg ligger viften på 3200 rpm, så holder cpu'en seg under 57'...så det får jeg heller leve med...

vh

krister

Lenke til kommentar
På speed fan kan du stille både max og min hast. på viftene.

Trykk på configure, speeds og så trykker du på speed 01-02 så kan du justere

hast. i prosent. Max/min. Huk ut for auto fan speed så er det gjort. :roll:

Hvordan kan jeg vite hvilken vifte som er cpu osv.?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hva slags temp får du på full load hvis du kjører vifta på laveste hastighet?

jeg har volcano 9 kjører alltid 1300 rpm og har max 61 c på full load...

tempen er litt høy men stillheten er verdt det :)

Er det meg du spør?

På 4800 ligger load på 51', på 3200 kommer load rundt 61', så det er der jeg ligger nu...

vh

krister

Lenke til kommentar

Det sitter et Nforce2 chipset på det Abit kortet som du sikkert vet. Har du testet Nvida system utility ?

NVIDIA® System Utility is the ultimate utility for accessing, monitoring, and adjusting your system components, including temperature and voltages with clear, user-friendly control panels. Overclock your system for highest performance or underclock it for near silent operation. All changes are performed within the Microsoft® Windows® interface – enabling full functionality without the need to make changes in the BIOS and reboot your system.

Last ned fra www.nvidia.com :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...