Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, debattklovn said:

Hans politiske meninger er irrelevant i denne sammenheng. Han fikk juling mens det var fullt av politimannskaper på stedet. 
Det er ikke akseptabelt. 
 

Riktig. Jeg synes det er bra politiet var der (stort sett gjør de en god jobb), men her var de for passive innledningsvis.

Dumt at man skal måtte ha politi på slike markeringer i grunn, de har sikkert andre ting de kunne brukt tiden på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (7 timer siden):

Politiets hovedansvar er å 

Politiet klarte ikke å 
a) Forhindre straffbare handlinger der de var tilstede
b) Beskytte borgerne
c) Beskytte ytringsfriheten til SIAN som holdt lovlig demonstasjon

Ingen forventer at politiet er alle steder samtidig og klarer å forhindre absolutt all vold og mord. 
Men politiet klarte ikke forhindre kroppsskade og straffbare handlinger der de var tilstede og forberedt i stort antall. 
Politiet må kunne forventes å bruke sunn fornuft og estimere at sjansen for vold på arrangementet var ganske stor. 
Og likevel klarte de ikke forhindre dette. Dette er kritikkverdig.

Jada, det er fint det, men som jeg skrev: "Man kan ikke derfor utlede at politiet ikke har ivaretatt oppgavene sine, bare fordi det fortsatt skjer lovbrudd der ute."

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Du er klar over at politiet har voldsmonopol i samfunnet, ikke sant? Ja, det er faktisk greit at politiet bruker vold for å hindre vold.

Men det du skriver har ikke noe med det du siterte av det jeg skrev å gjøre. Jeg påpekte den forholdsvis milde effekten av tåregass, og sa ikke noe om at vold "stort sett er greit" og alt det andre usaklige greiene du var uærlig nok til å prøve å tillegge meg. Hva med å prøve å diskutere saken fremfor å ty til tåpelige personangrep? Er det fordi du ikke har noe annet å komme med?

Ja du kan tenke skadeomfanget om 14 åringen hadde fått denge laust på 3 politifolk i full rustning.. Klart dei måtte hindre denne volden ved å sprute tåregass i fjeset på ungen.

Ja mange former for vold, kan tilsynelatende være milde. Om det gjelder eit slag, dask, steinkast eller litt gass.  Det einaste eg påpeikte var at du tydde til formildende retorikk, når vold blei begått av ei side, kontra den andre. Det må du tåle, uten å hyle og skrike som eit voldtektsoffer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 timer siden):

Det eneste jeg ser for meg som alternativ var at politiet måtte ha stått i ring rundt rasisten. Det kunne (burde?) politiet ha vurdert. 

Da må politiet for eksempel få nok ressurser til å kunne gjøre det også. Man kan ikke kreve alt av politiet men ikke følge opp med midler som lar dem gjøre det i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 minutter siden):

Ja du kan tenke skadeomfanget om 14 åringen hadde fått denge laust på 3 politifolk i full rustning.. Klart dei måtte hindre denne volden ved å sprute tåregass i fjeset på ungen.

Ja mange former for vold, kan tilsynelatende være milde. Om det gjelder eit slag, dask, steinkast eller litt gass.  Det einaste eg påpeikte var at du tydde til formildende retorikk, når vold blei begått av ei side, kontra den andre. Det må du tåle, uten å hyle og skrike som eit voldtektsoffer.

Hvilken 14-åring? Du tenker på videoen som viser en person som påstås å være 14, men som mange sier er over 20? Det ryktes også at hun kastet stein mot politiet i forkant.

De brukte tåregass fordi hun forstyrret arbeidet deres. De hadde behov for å holde kontroll på området på grunn av voldelige demonstranter, og hun påkalte unødig oppmerksomheten deres ved å komme nærmere og nærmere og ignorere pålegg om å fjerne seg. De prøvde på flere andre måter å få henne unna uten at hun ga seg, og de måtte derfor ta i bruk mer makt. En kjapp dusj med tåregass ute i friluft er i verste fall litt ubehagelig, og kvinnen var jo også i gang igjen etter få sekunder.

Det siste avsnittet ditt er bare usakligheter og personfokus igjen. Hva med å prøve litt saklighet og saksfokus for en gangs skyld?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, hekomo said:

Jada, det er fint det, men som jeg skrev: "Man kan ikke derfor utlede at politiet ikke har ivaretatt oppgavene sine, bare fordi det fortsatt skjer lovbrudd der ute."

Er ikke helt enig. Dette er ikke "der ute". 
Dette er på en kontroversiell demonstrasjon med amper stemning, som Politiet har visst om i lang tid. 
En bør kunne forvente at politiet klarer å beskytte en kontroversiell taler mot vold i det minste mens demonstrasjonen pågår. 

Thorsen ble dyttet bakover og falt i bakken, med harde steinplater på Festplassen som underlag. 
Han kunne lett ha blitt drept av denne angriperen om bakhodet gikk i bakken først. 

Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd i en mørk bakgate klokken 03.30? 
Stort sett, nei. 
Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd på en kontroversiell demonstrasjon der de vet faren for vold er høy?
Ja, i stor grad.

Quote

Dumt at man skal måtte ha politi på slike markeringer i grunn, de har sikkert andre ting de kunne brukt tiden på.

Helt enig. Det er veldig dumt, faktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Er ikke helt enig. Dette er ikke "der ute". 
Dette er på en kontroversiell demonstrasjon med amper stemning, som Politiet har visst om i lang tid. 
En bør kunne forvente at politiet klarer å beskytte en kontroversiell taler mot vold i det minste mens demonstrasjonen pågår. 

Thorsen ble dyttet bakover og falt i bakken, med harde steinplater på Festplassen som underlag. 
Han kunne lett ha blitt drept av denne angriperen om bakhodet gikk i bakken først. 

Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd i en mørk bakgate klokken 03.30? 
Stort sett, nei. 
Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd på en kontroversiell demonstrasjon der de vet faren for vold er høy?
Ja, i stor grad.

Helt enig. Det er veldig dumt, faktisk. 

Nei, man kan ikke nødvendgivis forvente det fordi politiet ikke er magiske og kan ikke være over alt, alltid, og de kan ikke forutse enhver situasjon. De har begrenset med ressurser, og det er ikke automatisk straffbart for dem å ikke klare å hindre kriminalitet.

Som jeg påpekte: "Man kan ikke derfor utlede at politiet ikke har ivaretatt oppgavene sine, bare fordi det fortsatt skjer lovbrudd der ute."

Du trenger ikke å henge deg opp i "der ute", for prinsippet er det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Er ikke helt enig. Dette er ikke "der ute". 
Dette er på en kontroversiell demonstrasjon med amper stemning, som Politiet har visst om i lang tid. 
En bør kunne forvente at politiet klarer å beskytte en kontroversiell taler mot vold i det minste mens demonstrasjonen pågår. 

Thorsen ble dyttet bakover og falt i bakken, med harde steinplater på Festplassen som underlag. 
Han kunne lett ha blitt drept av denne angriperen om bakhodet gikk i bakken først. 

Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd i en mørk bakgate klokken 03.30? 
Stort sett, nei. 
Kan man forvente at Politiet hindrer lovbrudd på en kontroversiell demonstrasjon der de vet faren for vold er høy?
Ja, i stor grad.

Helt enig. Det er veldig dumt, faktisk. 

Fortell hva du mener da. Hva burde politiet ha gjort for å forhindre at rasisten slo hodet sitt litt? 

Hvis ikke fremstår det som ren klaging og svartmaling av politiet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, hekomo said:

Nei, man kan ikke nødvendgivis forvente det fordi politiet ikke er magiske og kan ikke være over alt, alltid,

Det er ingen som har sagt at Politiet er magiske.
Politiet var tilstede i stort antall, og de har hatt god tid til å forberede seg.

Quote

og de kan ikke forutse enhver situasjon.

Det er deres jobb å forutsi situasjoner. 
Det trengs ikke mer enn 5 hjerneceller for å ane at faren for vold er stor når stemningen er så dårlig og aggressiv som den var. 
I tillegg har vold brutt ut på mange av SIANs demonstrasjoner takket være "motdemonstranter", dette burde Politiet selvsagt visst siden de hadde god tid til å forberede seg på demonstrasjonen. 

Quote

og det er ikke automatisk straffbart for dem å ikke klare å hindre kriminalitet.

Politiet trenger ikke gjøre noe straffbart for at man går til sak mot dem. 
 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som har sagt at Politiet er magiske.
Politiet var tilstede i stort antall, og de har hatt god tid til å forberede seg.

Det er deres jobb å forutsi situasjoner. 
Det trengs ikke mer enn 5 hjerneceller for å ane at faren for vold er stor når stemningen er så dårlig og aggressiv som den var. 
I tillegg har vold brutt ut på mange av SIANs demonstrasjoner takket være "motdemonstranter", dette burde Politiet selvsagt visst siden de hadde god tid til å forberede seg på demonstrasjonen. 

 

Men hva skulle de ha gjort da? Gravd seg ned med et MG42(gummikuler selvsagt, må ikke glemme det) og meiet ned motdemonstrantene slik SIAN foreslo politiet skulle gjøre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Jepp, det er bare klaging og svartmaling, det er derfor en jusprofessor også mener han kan gå til sak mot Politiet... 

Er jusprofessoren hemmelig medlem i SIAN også, kanskje? 

Ja. En jusprofessor. Er vel den eneste personen i hele Norge med juridisk bakgrunn som har påstått noe så tilbakestående. 

Jeg ville ikke bli overrasket hvis han også mente at muslimene som banket Manshaus burde etterforskes for overdreven voldsbruk , bare sånn for ordens skyld. Selvsagt. Rett skal være rett. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (24 minutter siden):

Sukk. Hadde håpet på å lese et ordentlig svar fra deg på det velformulerte og intelligente innlegget, men i stedet bare "det er for mange ord og setninger" 

Noen ganger håper man for mye. ?

 

Synes jeg svarte kort og konsist og kom raskt til poenget. 

Har generelt ikke tid til å sitte på diskusjonsforum dagen lang og krangle med folk man ikke blir enige med uansett. Jeg har satt i gang en debatt og fått frem poengene mine og er fornøyd med det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Synes jeg svarte kort og konsist og kom raskt til poenget. 

Har generelt ikke tid til å sitte på diskusjonsforum dagen lang og krangle med folk man ikke blir enige med uansett. Jeg har satt i gang en debatt og fått frem poengene mine og er fornøyd med det. :)

Du svarte igrunn ikke på noe av det han skrev. Da er greit å kunne avskrive det som at ikke har tid til å krangle da. Synd! Det kunne vært starten på en interessant diskusjon når det ble gått litt mer i dybden, i stedet for disse overfladiske og forenklede meningene hele tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Hvilken 14-åring? Du tenker på videoen som viser en person som påstås å være 14, men som mange sier er over 20? Det ryktes også at hun kastet stein mot politiet i forkant.

Påstås, ryktes.. Kanskje forholde oss til fakta. At det var ei lita dame/jente i størrelse, mot 3 store politifolk med rustning og våpen?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Psykake said:

Men hva skulle de ha gjort da? 

De skulle ha beskyttet Thorsen bedre. De reagerte for sent, rett og slett, eller var ikke forberedt godt nok. 
På plussiden ser det ut som at Politiet ganske raskt fikk kontroll på situasjonen og fikk stanset slagsmålene relativt hurtig. 
Det er ganske åpenbart at du mener Thorsen er en rasist og bryr deg lite om hans helse. 

Se bildene fra SIAN-standen i Bergen - og den politiske volden fra  motdemonstrantene | Lykten

Men dette er en mann som ikke gjorde noe ulovlig, bare uttrykte sin politiske mening. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...