Subara Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Baranladion skrev (28 minutter siden): At Frp de siste årene har fått økt oppslutning, betyr ikke at andelen høyreradikale øker, men heller at innvandringspolitikken har slått litt feil pga dårlig integrering, så således naturlig at et innvandringskritisk parti høster flere stemmer. Det virker som en del Frp-ere godtar innvandrere hvis de integrerer seg i form av assimilering. Da begynner kravet å nærme seg identitetsskifte, som både er en umulighet og en dårlig deal. Det er bare å snu på det. Hvor enkelt ville det være feks. å bli indisk etter å ha emigrert til India, og hvor mange ville egentlig ha ønsket det? Jeg synes det får holde å lære norsk og gå på jobben. 4 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): "Begge sider"? Dei er alle på same sida. 🤣 Grunnen til at dei er fiender er av meir primitive orsaker, men politisk er dei i grunn kloner av kvarandre. Sian og islamister er vel ikke på samme side, eller har jeg misforstått noe nå? Denne lille diskusjonen startet vel med at det var så farlig med det ytterliggående høyre (sian, nazister) og at det var mye skumlere enn islamister? Jeg mener begge sider er likke farlige, uavhenige av hvilken farge de fortetrekker på den politiske skalaen. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Just now, Baranladion said: Sian og islamister er vel ikke på samme side, eller har jeg misforstått noe nå? Denne lille diskusjonen startet vel med at det var så farlig med det ytterliggående høyre (sian, nazister) og at det var mye skumlere enn islamister? Jeg mener begge sider er likke farlige, uavhenige av hvilken farge de fortetrekker på den politiske skalaen. SIAN ynskje holde Norge "rent". Islamister ynskje holde si verda "ren" dei også. Begge meine dei blir invadert av ei skitten fremmedkultur. Det som skilje dei er kva kultur dei tilhøyre, og dermed ser på som den skitne fremmedkulturen. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Subara skrev (8 minutter siden): Det virker som en del Frp-ere godtar innvandrere hvis de integrerer seg i form av assimilering. Da begynner kravet å nærme seg identitetsskifte, som både er en umulighet og en dårlig deal. Det er bare å snu på det. Hvor enkelt ville det være feks. å bli indisk etter å ha emigrert til India, og hvor mange ville egentlig ha ønsket det? Jeg synes det får holde å lære norsk og gå på jobben. Er det ikke nettopp det Frp ønsker å sette krav til da? Lære norsk og skaffe seg en jobb? I tillegg tror jeg de fleste muslimer også ønsker å sette seg mer inn i norsk kultur, de går med nisseluer, gir gaver til venner osv, og sier sikkert ikke nei til en god porsjon fårikål hvis noen inviterer dem. Utfordringen blir når man tar imot for mange, uten å ha en klar og tydelig plan på hvordan man skal få de integrert, da blir det større uliker, "ghettoer" (imangel på ett bedre ord) og en enda mer polarisert situasjon. Selvom Frp kanskje får rasist stempelet på seg fordi de har en mer restriktiv innvandringspolitikk, så tror jeg faktisk at å være litt strenge her, kan være det beste, for alle, ink de som kommer hit fra andre verdensdeler Endret 6. oktober 2020 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Situasjonen med integrasjon er toveis - me er ikkje akkurat inviterende når me offentlig henge ut immigranter som utroverdig, skitne, osv. Dette i tillegg til at dei gjerne har ankommet eit land uten noko support system bak seg, som gjere at dei ikkje har andre enn dei rundt seg som tale same tunge. Dette blir gjort verre når me tillater tvert ut hat-grupper som SIAN å eksistere. Dei fleste av problemene med dagens immigrasjonspolitikk er ikkje immigrantene, men eit manglende støttesystem for å tillate ein god deltakelse, i tillegg til ei norsk befolkning som egentlig er direkte fiendtlig mot dei. 3 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Ja, men samtidig så må man huske at fremmedfrykt er veldig menneskelig. Det er nok vanskelig for nordmenn å forstå, at folk som blir reddet fra krigsherjede land, ikke lærer seg språket, ikke vil ha jobb og driver rundt i gjenger og vil forsøke å påtvinge landet de kommer til med sin kultur.( dette er ikke slik det er, men sånn mange oppfatter innvandringne). Det er derfor så viktig å ha en god integreringspolitikk, som setter krav til de som kommer, og som har ett system til å følge de opp. Tar man inn for mange, så går ikke det. Å skulle få hele norges befolkning til å alltid være snille mot de nyankomne tror jeg er en umulig oppgave, rett og slett fordi det alltid vil eksistere en skepsis ovenfor mennesker som ser annerledes ut, og om har en annen kultur. 1 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Baranladion skrev (28 minutter siden): begge sider er like farlige NEI! De er ikke det! Det er bevist i tråden, flere ganger til og med! Slutt med denne propagandaen din! 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 RaptorStrike skrev (2 minutter siden): NEI! De er ikke det! Det er bevist i tråden, flere ganger til og med! Slutt med denne propagandaen din! Hvilken propaganda mener du jeg driver med? Ekstremistiske islamister, og ekstremistiske høyrekstreme er like farlige 2 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Baranladion skrev (22 minutter siden): Hvilken propaganda mener du jeg driver med? Ekstremistiske islamister, og ekstremistiske høyrekstreme er like farlige Det fremstod som du kastet venstreekstremisme inn i bunken fordi det har vært så jævlig mange som har gjort det i denne tråden, så den beklager jeg og legger meg flat. Det er bare så viktig at feilaktig propaganda ikke får stå ubesvart, for fascistene lever jo av nettopp dette - ikke det at du er fascist altså! 🙂 Det blir som når Donalden sa «there are some very bad people on both sides», for å skape en illusjon om at ekstremvenstre er like utbredt som ekstremhøyre. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Baranladion skrev (22 minutter siden): Hvilken propaganda mener du jeg driver med? Ekstremistiske islamister, og ekstremistiske høyrekstreme er like farlige Gruppene du nevner representerer ikke "begge sider" for de fleste av oss. Du kan ikke si at disse "foretrekker forskjellige farger på den politiske skalaen". 3 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) frohmage skrev (4 minutter siden): Gruppene du nevner representerer ikke "begge sider" for de fleste av oss. Du kan ikke si at disse "foretrekker forskjellige farger på den politiske skalaen". Nei,mulig jeg har bommet litt, men det handler i stor grad også om at enkelte mener sian er farlig, jeg mener de ikke er mer eller mindre farlige enn deres motpart, som da er muslimene. De ekstremistiske elementene på begge disse sider, er like farlige. Tråden handler om sian og voldelige motdemonstranter, ikke høyre mot venstre, eller høyre mot enda mer høyre. Endret 6. oktober 2020 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 RaptorStrike skrev (8 minutter siden): Det fremstod som du kastet venstreekstremisme inn i bunken fordi det har vært så jævlig mange som har gjort det i denne tråden, så den beklager jeg og legger meg flat. Det er bare så viktig at feilaktig propaganda ikke får stå ubesvart, for fascistene lever jo av nettopp dette - ikke det at du er fascist altså! 🙂 Det blir som når Donalden sa «there are some very bad people on both sides», for å skape en illusjon om at ekstremvenstre er like utbredt som ekstremhøyre. Det går bra, blir alltid litt opphetet stemning i disse trådene, det er underholdende. Jeg er hverken fascist eller antifascist, jeg vil heller være han som står i midten og sier "ta deg sammen a". 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) SIANs motpart er ikkje muslimene. Deiras motpart er nermare islamister. Med mindre du meine "fiende" med motpart - eg forstår det som "lik men på andre sida av bordet". Endret 6. oktober 2020 av Drunkenvalley 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Ja, fiende blir vel riktigere å bruke, takk for korreksjonen. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Med det sagt er SIAN ein rasistisk hat-gruppe som ser på alle tekn på islam som innvadering av fremmedkultur. Det er ikkje muslimer dei hate. Eller islamister. Dei hate utlendinger - spesielt eit utval av etniske grupper i varierende grad assosiert med islam. Problemet med SIAN er at det fundamentalt ikkje kan akseptere kompromiss. Det dei søker er i praksis ein utryddelse av alle tekn til "islam" i Norge. Ikkje berre religionen, men alt som får dei til å tenka på religionen. Det er ei fundamentalt rasistisk gruppe som aldri vil akseptere anna enn kvite, "kristlige" nordmenn og kanskje nokre andre arbitrære etniske grupper dei liker. SIAN kan ikkje skilja ein første-generasjons immigrant frå Irak som har importert heile religionen og kulturen sin frå ein nordmann som kun deler hudfarge med overnevnte immigranten. Endret 6. oktober 2020 av Drunkenvalley 3 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Jepp, men de er bitte bitte små, og det er nok ytterst få som i det hele tatt ønsker å stille seg bak det de står for, jeg tror også veldig mange mennesker ikke er interessert i å prate eller være venner med folk som sympatiserer med de. Slike grupper, blir aldri store, det er for snevert og ekstremt, akkurat på lik linje som ekstremistisk islam ( her til lands) Det er også viktig å skille mellom de som har samme ekstreme tankesett som sian, og den vanlige mann i gata som er skeptisk til islam, religionskritiske burde flere vært, det er en uting at dette i det hele tatt skal være greit å foreslå regler basert på religiøse skrifter i ett moderne og sekulært samfunn. Å velge å ikke spise svin, eller å gå i kirka burde være greit, og noe folk må få gjøre hvis de ønsker det, det skader ingen. 1 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Baranladion skrev (35 minutter siden): Jepp, men de er bitte bitte små, og det er nok ytterst få som i det hele tatt ønsker å stille seg bak det de står for, De har over 10K følgere på FB-siden sin. Og det er nok store mørketall da folk ikke ønsker å avsløre sitt menneskesyn for arbeidsgiver, kolleger osv. 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Drunkenvalley skrev (2 timer siden): Situasjonen med integrasjon er toveis - me er ikkje akkurat inviterende når me offentlig henge ut immigranter som utroverdig, skitne, osv. Dette i tillegg til at dei gjerne har ankommet eit land uten noko support system bak seg, som gjere at dei ikkje har andre enn dei rundt seg som tale same tunge. Dette blir gjort verre når me tillater tvert ut hat-grupper som SIAN å eksistere. Dei fleste av problemene med dagens immigrasjonspolitikk er ikkje immigrantene, men eit manglende støttesystem for å tillate ein god deltakelse, i tillegg til ei norsk befolkning som egentlig er direkte fiendtlig mot dei. Så hvis den norske befolkning er så slemme mot nyinnflyttede hvordan kan det da ha seg at 17% av Norges befolkning er innvandrere? Er enig at blant asylsøkere så bør systemet bli mye bedre, men arbeidsinnvandrere kan man ikke gjøre så mye med pga avtaler mellom Norge og EU. Endret 6. oktober 2020 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) RaptorStrike skrev (6 timer siden): De har over 10K følgere på FB-siden sin. Og det er nok store mørketall da folk ikke ønsker å avsløre sitt menneskesyn for arbeidsgiver, kolleger osv. Er nok en del følgere som følger for å få med seg klovneriet også. Uansett ikke veldig mange, og det er jo nesten ingen som møter opp når de har sine demoer for å vise støtte, selvom de har hatt enormt mye mediedekning og holdt på en god stund. Dette er ikke en stor og farlig gruppe, og jeg mener vi fortsatt må være like på vakt ovenfor ekstremistiske islamister. Det er ytterst ytterst få som støtter sian, og jeg tror heller ikke de får noen særlig flere dedikerte følgere, som står for tankegodset deres. 10.000 følgere på facebook betyr ikke at man har 10.000 soldater klare for væpnet revolusjon. Til sammenligning så stiller vel rundt 14% av muslimer seg positive til sharia, det er mange flere en 10k personer, at så mange mennesker ønsker å har religiøse lover og regler inn i hverdagen er vel like skummelt som disse klovnene i sian? Skal heller ikke se bortifra at det finnes ganske mange tusener som "støtter" radikale islamister likt disse følgerne støtter sian, uten at jeg sover dårlig av natta av den grunn. Endret 7. oktober 2020 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Drunkenvalley skrev (8 timer siden): Med det sagt er SIAN ein rasistisk hat-gruppe som ser på alle tekn på islam som innvadering av fremmedkultur. Det er ikkje muslimer dei hate. Eller islamister. Dei hate utlendinger - spesielt eit utval av etniske grupper i varierende grad assosiert med islam. Hvis vi skal basere oss på hva SIAN sier offentlig så er de ikke rasister. De sier endog i vedtektene at rasister ikke har adgang til organisasjonen. Ville de internere en blond, blåøyd Nordmann som konverterte til fundamentalistisk islam? Ja, det tror jeg. Vil de internere en araber som har forlatt islam? Nei, etter alt å dømme ikke. Det er ikke rase som er SIANs (offentlige) interesse. De er opptatt av en spesifikk religion, kultur og politisk bevegelse og hevder at denne er farlig for det Norske samfunnet og vil ta i bruk hardhendte midler for å redde oss. Det gjør dem kanskje til «kultur-sjåvinister». Eller «religions-sjåvinister». Eller «hat-gruppe». Eller «tåpelige konspirasjonsteoretikere». Eller «drittsekker». Men ikke rasister. Hva de egentlig mener på bakrommet vet ikke jeg. Kanskje er de rasister også, og bruker religionskritikk som et stråmannsargument. For å hevde det må man enten ha tilgang til inside info eller flagge tydelig at det er spekulasjon. Distinksjonen kan virke pedantisk. Og jeg mener ikke med dette å forsvare SIAN. Det et i mine øyne like forkastelig å hate noen fordi de er kvinne, har mørk hud eller ber til en annen gud. Men ord betyr noe og hvis vi skal kalle alle drittsekker for nazister så mister ordet sin spesifikke betydning. -k Endret 7. oktober 2020 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg