Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Atib Azzad said:

Sant?
Men vinklingen er jo ofte like urimelig som konge-eksempelet mitt var ment å illustrere, hvor man fks. velger seg ut et aspekt ved sharia som virker særlig drakonisk, og trekker slutningen at muslimer dermed ønsker å steine folk, e.l.
Akkurat hva sharia innebærer er jo også fluktuerende etter tid og tolkning, theconversation har en kjapp og informativ artikkel om dette.

Ja for all del, blir like unyansert som å si at alle kristne vil brenne homofile eller at alle innvandringskritikere er kolonitids-rasister. Etter min mening så har vi noen ganske betydelige problemer med innvandringspolitikken, og jeg tror de problemene kommer til å bli større, men det er ikke Islam spesifikt som er kjernen i dette problemet. De diskusjonene jeg har hatt i mitt eget liv med muslimer, selv noen som må regnes for å være ganske konservative, har stort sett vært høflig og saklig selv om jeg ikke legger noen fingre i mellom om hva jeg mener om skrullete spøkelseshistorier fra bronsealderen.

Men hvorfor folk fokuserer sånn på Islam i det her kan vel ha noe med at det er vel ingen tvil om at vi som samfunn ikke har kommet like langt med sekulariseringen av den som vi har med for eksempel kristendommen. Selvsagt går ikke alle muslimer berserk over ting som denne saken, selv ikke flertallet, kanskje til og med et ekstremt mindretall. Men vi kommer jo ikke rundt at det fortsatt er noen. Det er mer enn du finner blant andre grupper vi allerede har lagt ned samfunnsarbeid på å jenke ned litt. Kanskje en smertefull prosess, men nokså nødvendig. Ikke minst for de innvandrerne som kommer hit for å spesifikt leve i et sekulært samfunn, de tar presedens for meg over de som vil leve i klankultur og kulter.

Så igjen, personlig ser jeg ikke på Islam som noen stor trussel mot vårt samfunn. Er mange andre tangentielle problemer relatert til innvandring og integrering som er mye viktigere å ta fatt i. Men jeg synes også det er helt kurant å fortsette å utøve det arbeidet vi gjorde mot kristendommens kvelertak på samfunnet i sin tid, både med informasjon, opplysning, diskusjon, og ja... humor og vitsing også. Å sette ned foten på det som ikke passer, oppmuntre det som gjør det. Alt det er legitimt etter mitt syn.

På tide med den første lesbiske imamen, liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, hekomo said:

Amir er tydeligvis litt av en tulling. Det er ikke noe SWAT-team men bilene politiet alltid bruker under demonstrasjoner. Og det viser seg jo at politiet gjorde gode vurderinger, for de hadde nok mannskaper til å stort sett ha kontroll.

Amir har sett litt for mange amerikanskje Hollywood-filmer, tror jeg.

Og igjen ser vi holdningen. "Er du ikke med oss er du mot oss". Siden politiet går mot motdemonstrantene så er de noen anti-islamske rasister som støtter SIAN helt og fullt ut. Tydeligvis... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Elle lot være å eskalere situasjonen videre? 

Politiets ansvar er å svare på eskalering, med langt mer autoritet, slik at de voldelige slutter.
Bruker du vold mot politiet, så fortjener du vold tilbake.
Til hvilken grad politiet uansvarlig bruker makten sin (som i USA) er verdt å diskutere.
I Norge har jeg stor tillit til politiet, og syns de gjorde en god jobb i Oslo.
Å slå hardt ned på vold er til alles beste.
Oppførselen til motdemonstrantene i går var motbydelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er illustrerende for hvor dyktig politi vi har i norge, de ungår å bli nyttige idioter for eksremister, og lykkes i å de-eskalere situasjonen, uten unødig maktbruk.
Fatter ikke at noen er misfornøyd med dette.

Ja, disse demonstrasjonene har jo gått helt fantastisk bra, må en innrømme. 
Stein i hodet og spark i hodet? Pfft, det er da ingenting. Her er alt bare fryd og gammen. Tjohei!

Se bildene fra SIAN-standen i Bergen - og den politiske volden fra  motdemonstrantene | Lykten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (6 minutter siden):

Politiets ansvar er å svare på eskalering, med langt mer autoritet, slik at de voldelige slutter.
Bruker du vold mot politiet, så fortjener du vold tilbake.
Til hvilken grad politiet uansvarlig bruker makten sin (som i USA) er verdt å diskutere.
I Norge har jeg stor tillit til politiet, og syns de gjorde en god jobb i Oslo.
Å slå hardt ned på vold er til alles beste.
Oppførselen til motdemonstrantene i går var motbydelig.

Nå snakker du om hvordan man resonnerer i krig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 minutter siden):

Ja, disse demonstrasjonene har jo gått helt fantastisk bra, må en innrømme. 
Stein i hodet og spark i hodet? Pfft, det er da ingenting. Her er alt bare fryd og gammen. Tjohei!

Se bildene fra SIAN-standen i Bergen - og den politiske volden fra  motdemonstrantene | Lykten

Jeg skulle likt å se politiet arrestere dem som kaster ting, bruke sivilpoliti evt, vil anta at mengden blir forbanna da, så vil nok trengs tåregass for å beskytte politi.
Utrolig hva feige folk er villig til å gjøre i en stor nok folkemengde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, geirfugl said:

*snip*

Ja, bare for å foreslå noe annet, enn det vi tidligere har vært inne på, hovedsakelig her, og i den tråden der noen retorisk valgte å omtale voldtekten av to gutter for en berikelse;
Tror jeg noe av grunnen til at SIAN treffer et særlig ømt punkt her, er fordi det allerede er lett å føle på en slags.. skam, eller utilstrekkelighet i forbindelse med å reise fra sitt opprinnelige land, land man gjerne kjærlig omtaler som moderland, eller faderland etc. og har lett for å utvikle en stolthet over, til et nytt land, et land som ikke er ditt, et land som har hjulpet deg, der hvor ditt eget land ikke kunne.
Det er ikke meningen å skrive en hel avhandling om dette, poenget er at det er ganske vanlig å ha noen uoppgjorte følelser rundt dette å måtte flykte og ta imot hjelp som man i praksis egentlig aldri kan betale tilbake.
Det er lett å finne seg i en stilling uten stolthet, og deretter enda lettere å nedvurdere sin egenverdi, og overvurdere hvor uønsket du er i landet som har gitt deg opphold.
Her er det også fort gjort å slite med følelsen av u-ønskethet, i kombinasjon med maktesløshet over situasjonen som førte til at en måtte flytte, og i frustrasjon utvikle nag til både landet man reiste fra, og landet man kom til.
(Slike følelser kan skade en selv, eller skade utover, fks. barn som ser sin far slite med skam og utilstrekkelighet, og bærer med seg en videre variant av tankeproblemet.)

Så når SIAN dukker opp og indirekte sier at muslimer må gi opp sin kultur, eller deporteres, er det kanskje lett å glemme at dette kun dreier seg om en liten gruppe idioter, og overvurdere kritikken som en usagt utbredt mening osv. Også er det en hel rekke ubehandlede følelser som eksploderer, og sinnet er et faktum.

Et annet aspekt som er mer direkte knyttet til SIAN, er at dersom man ønsker å kritisere Islam, så bør man vite hva man snakker om, jeg synes ikke det er rart at folk lar seg provosere over den arrogansen som kreves for å stå å påstå så mye hatefult, med så liten innsikt i hva de snakker om.
En ganske tydelig og ironisk parallel til disse klovnene, er disse andre ekstremistene som står rundt midtøsten, og maler banale og ensartede fortellinger om hvordan vesten ditt, vesten datt, for å rettferdiggjøre dette fiendebildet de synes er så viktig å projisere.

For å kommentere litt mer direkte på innlegget ditt, synes jeg det er vanskelig å kreve at tankegodset i en tro må endres i en eller annen retning -etter press utenfra, og samtidig ivareta religionsfrihet.
Jeg tror det må komme innenfra for å fungere, det gikk jo nokså greit med det som tidligere var statskirken, men jeg vil tro det var en del rundt i det såkalte ganske land, som satt med en litt dårlig smak i munnen, når man presenterte at deres tolkning av bibelen hadde fornyet seg, fordi samfunnet ellers hadde blitt mer tolerant.

Så selv om det kanskje ikke kommer en lesbisk imam med det første, finnes det flere grupperinger som jobber for å fremme et inkluderende og trygt miljø for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, og/eller andre ikke-kjønnsnormative med muslimsk bakgrunn.
Fks. salamnorge, i norge.
#ingenerfødtharam

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 minutter siden):

Har denne blitt linket her? Veldig godt skrevet. Burde leses av sånne som han Amir som ble vist til tidligere i tråden. Noen som kjenner han og kan linke? 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/RRPqeO/hvorfor-tillater-politiet-sian-aa-spre-et-hatefullt-budskap-la-meg-for

Veldig bra skrevet. Reflektert og klok politimester.

Det er for meg helt uforståelig hvis de pøblene som går til angrep på politiet faktisk tror at politiet beskytter SIAN fordi politiet er enige med SIAN.  

 

Det virker som at mye kan løses hvis pøblene virkelig forstår at politiet er der for å beskytte ytringsfriheten og at politiet ikke på noen måte støtter budskapet til SIAN. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Veldig bra skrevet. Reflektert og klok politimester.

Det er for meg helt uforståelig hvis de pøblene som går til angrep på politiet faktisk tror at politiet beskytter SIAN fordi politiet er enige med SIAN.  

 

Det virker som at mye kan løses hvis pøblene virkelig forstår at politiet er der for å beskytte ytringsfriheten og at politiet ikke på noen måte støtter budskapet til SIAN. 

Ja, slik som noen uttaler seg i etterkant så er det åpenbart noen misforståelser her. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Ja, slik som noen uttaler seg i etterkant så er det åpenbart noen misforståelser her. 

Endte grunnen til at jeg kunne forklare angrepene mot politiet var at det var pøbler som egentlig ga blanke i SIAN, men som kun var ute for å lage bråk. 

Hvis noen av pøblene tror politiet støtter budskapet til SIAN og beskytter dem på bakgrunn av det, kan jeg se for meg det som et motiv til denne ellers så meningsløse volden mot politibilene.

Føler vi lever i et rimelig opplyst samfunn hvor dette burde være almenne kunnskap. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Litt tilbake til ytringene fra Bergen som er tittelen på tråden.
Alle disse utsagnene er ytringer som faller inn under religionskritikk og ingen av dem er rasistiske og ingen behøver å være korrekte eller feil:

Quote

Muhammed er en falsk profet
Jesus er en falsk profet
Odin er en falsk profet
Det flyvende spagetti monsteret er en falsk profet

At man blander religion inn i lovverket er absurd. Selvsagt skal folk få tro på hva man vil, men at man har gruppetilhørighet med noen som tror på bestemte fantasifigurer skal ikke gi deg noe særbehandling i forhold til andre grupper gir ingen mening.

Alle disse utropene er like mye/lite rasistiske eller hatefulle. De er alle nedlatende omtaler basert på en gruppetilhørlighet.

Quote

Jævla muslim
Jævla kristenfanatiker
Jævla pastafarian
Jævla vantro
Jævla ateist
Jævla nerd
Jævla vålerengapatriot

Alle disse gruppene, og selvsagt masse andre grupper som berører ens identitet i like stor/liten grad, burde være like signifikante i henhold til lovverket.

Det å omtale alle som er kritiske til islam og andre religioner som rasister er blitt helt vanlig. Man burde omtale alle som tror på ørkenfantasifigurer på samme måte: islamister, kristeneksremister, osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (På 27.8.2020 den 23.13):

Igjen tillegger du meg en påstand jeg ikke har kommet med. Henvis gjerne til hvor jeg har kalt noen som helst rasister.

Det er fullt mulig å kritisere innvandring uten å bli kalt rasist, men for å unngå å bli kalt rasist bør man faktisk kritisere innvandringen. Det du uttaler er en etnisk definisjon på hvem som med rette kan kalle seg norsk, og har absolutt intet med innvandringsdebatten.

Jeg mener også at de som følger norsk lov bør straffes for det, men igjen unnlater du å svare på spørsmålet mitt: mener du at ikke-etnisk norske og utenlandske kriminelle behandles bedre i Norge enn det etnisk norske gjør?

Nei, sosialister tyr ikke til rasisme når de er tomme for argumenter. De tyr til det når personer som kommer med rasistiske utsagn sauser sammen fakta sammen med lugubre holdninger i et elendig forsøk på å legitimere holdningene sine.

Og hvilke problemer Oslo reelt sett har tipper jeg at jeg ser bedre enn deg. De fleste som har en mening om Oslo på nett bor ikke engang her.

Du tuller nå? Hva med såkalte flotte ungdommer med innvandrer bakgrunn, tyr ikke de til vold? Det har vi sett på nyhetene, så det kommer du deg ikke unna. Mener du at SIAN ikke skal ha ytringsfrihet? Du mener at sosialister skal få gjøre som de vil og si at alt er rasisme. Men nå må folk våkne og se hva som skjer. Jeg er ikke tilhenger av SIAN, og ser ikke at det multikulturelle samfunn er en suksess. Mange vil ikke integrere seg og legger sin hat på vårt demokrati. Og hvorfor går de til angrep på politiet? Synes du det er helt ok? 

Lenke til kommentar
ummagumma skrev (26 minutter siden):

Litt tilbake til ytringene fra Bergen som er tittelen på tråden.
Alle disse utsagnene er ytringer som faller inn under religionskritikk og ingen av dem er rasistiske og ingen behøver å være korrekte eller feil:

At man blander religion inn i lovverket er absurd. Selvsagt skal folk få tro på hva man vil, men at man har gruppetilhørighet med noen som tror på bestemte fantasifigurer skal ikke gi deg noe særbehandling i forhold til andre grupper gir ingen mening.

Alle disse utropene er like mye/lite rasistiske eller hatefulle. De er alle nedlatende omtaler basert på en gruppetilhørlighet.

Alle disse gruppene, og selvsagt masse andre grupper som berører ens identitet i like stor/liten grad, burde være like signifikante i henhold til lovverket.

Det å omtale alle som er kritiske til islam og andre religioner som rasister er blitt helt vanlig. Man burde omtale alle som tror på ørkenfantasifigurer på samme måte: islamister, kristeneksremister, osv.

 

Enig i mange av punktene. Man skal kunne si at gudene er falske uten å måtte risikere å bli utsatt for vold.

Jeg anser dog ikke det SIAN driver med som religionskritikk. Med tanke på at nåværende SIAN leder er dømt for hatefulle ytringer ved å påstå at alle muslimer voldtar. SIAN ønsker å deportere muslimer. SIAN ønsker å fjerne Islam fra Norge.

 

Jeg har vanskeligheter med å kunne definere dette, når det kommer fra SIAN, som noe annet enn ren provokasjon. 

Det er SIAN sin fulle rett til å provosere, men å kalle det religionskritikk er jeg ikke med på. 

Det er uansett bare min mening. 

For pr definisjon og på papiret er det religionskritikk. Man kan ikke ta hensyn til hvem som sier det eller historikken til den som sier det er, men jeg synes det danner et bakteppe for de reaksjonene som oppstår. At de blir ikke nødvendigvis angrepet av enkeltpersoner pga sin religionskritikk, de blir angrepet fordi de er provoserende "mobbere", i mangel på bedre ord. 

Igjen er dette kun min mening og hvordan jeg ser på det. Det kan til og med tolkes som at jeg bagatelliser vold og ikke bryr meg om ytringsfriheten til SIAN. Noe som ikke stemmer.

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
25 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Om noen skulle være i tvil om hva lags signaler det sender å brenne koranen.

 

Bibelen har blitt brent av bl.a. Otto Jespersen uten at det ble opptøyer. Kristendommen har vært utsatt for kritikk og krenkelser i mange år. Fortsatt er det hatfulle ytringer i mot kristendommer i black metal tekster osv. uten at det blir stort ut av det. Venstresiden har tidligere ledet an mye av religionskritikken, eller hatet som det nå omtales som. F.eks. etter at Life of Brian ble først forbudt på slutten av 70-tallet laget Gateavisa en dobbeltside sprellemann av en naken jesus på korset hvor både pikken hans og bena hans sprellet når man dro i snoren. Korset var merket med paragraf 142, dvs blasfemiparagrafen som skulle brytes. Så brenning av hellige, eller hedniske tekster avhengig av hvem som ser, er ikke nytt i Norge.

Eller mener du med kommentaren din at din ørkenfantasifigur er mye viktigere enn andres ørkenfantasifigur? Det ville jo være rasistisk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ummagumma skrev (12 minutter siden):

 

Bibelen har blitt brent av bl.a. Otto Jespersen uten at det ble opptøyer. Kristendommen har vært utsatt for kritikk og krenkelser i mange år. Fortsatt er det hatfulle ytringer i mot kristendommer i black metal tekster osv. uten at det blir stort ut av det. Venstresiden har tidligere ledet an mye av religionskritikken, eller hatet som det nå omtales som. F.eks. etter at Life of Brian ble først forbudt på slutten av 70-tallet laget Gateavisa en dobbeltside sprellemann av en naken jesus på korset hvor både pikken hans og bena hans sprellet når man dro i snoren. Korset var merket med paragraf 142, dvs blasfemiparagrafen som skulle brytes. Så brenning av hellige, eller hedniske tekster avhengig av hvem som ser, er ikke nytt i Norge.

Eller mener du med kommentaren din at din ørkenfantasifigur er mye viktigere enn andres ørkenfantasifigur? Det ville jo være rasistisk.

 

Det er som Didrik Soderling i human-etisk forbund, pysa tørr bare å sparke mot kristendommen og de skumle wannabe nazistene. Det er trygt, risikerer ingenting samt man får en klapp på skuldra fra venstresiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (5 minutter siden):

Det er som Didrik Soderling i human-etisk forbund, pysa tørr bare å sparke mot kristendommen og de skumle wannabe nazistene. Det er trygt, risikerer ingenting samt man får en klapp på skuldra fra venstresiden.

https://human.no/kategorier/politikk-og-debatt/etikk-og-menneskesyn/religionskritikk/islamkritikk/

Eksempler på Human-Etisk Forbunds kritikk av islam

Human-Etisk Forbund de siste ti årene kritisert mange ting som på ulikt vis har med konservativ islam og/eller islamisme å gjøre.

Her er noen eksempler:

  • 2019: Vi arrangerte et stort møte i Oslo, i samarbeid med Ateistene, med eks-muslimene og islamkritikerne Maryam Namazie (UK), Sarah Haider (USA) og Shabana Rehman fra organisasjonen Født fri. Tema var religionskritikk og islam.
  • 2019: Pressesjef Jens Brun-Pedersen protesterte mot en muslimsk «magisk bønnestund» i en Oslo-barnehage. 
  • 2019: Vi ba Utenriksdepartementet protestere overfor Pakistan mot den religiøst motiverte forfølgelsen av menneskerettighetsaktivisten, humanisten og fredsforkjemperen Gulalai Ismail. 
  • 2018: Human-Etisk Forbund erklærte at Saudi-Arabia er «verdens verste land for ikke-religiøse». 
  • 2019: Human-Etisk Forbund krevde full stans i alt salg av krigsmateriell til det islamistiske diktaturet i Saudi-Arabia:
  • 2018: Vi gikk igjen ut og støttet lovforbud mot omskjæring av gutter – en skikk som praktiseres av muslimer og jøder. 
  • 2017: Vi sluttet oss til en demonstrasjon utenfor Pakistans ambassade etter fengslingen av tre religionskritiske bloggere i landet.
  • 2017: Vi kritiserte Islamsk Råd Norge for å tilsette en kvinne med niqab. 
  • 2017: Vi kritiserte at en mann hadde blitt tiltalt for brudd på blasfemiforbudet i Danmark for å ha brent Koranen.
  • 2017: Landsmøtet protesterte mot undertrykkelse av sekulære bloggere i land dominert av islam.
  • 2017: Vi understreket at det er viktig med religionskritikk, som en respons til en undersøkelse som viste at 41 prosent av norske muslimer mente blasfemi burde være forbudt.
  • 2015: Vi protesterte mot at den islamistiske predikanten Kamal El-Mekki skulle få holde foredrag på en videregående skole i Oslo.
  • 2015: Human-Etisk Forbunds styreleder Tom Hedalen uttalte at «Radikal islam er en trussel mot humanistiske verdier».
Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dagbladet skriver om hun som ble angrepet av mobben. Må ha vært en skremmende opplevelse. Bra folk grep inn.

Charlotte (33) angrepet: - De ville ta meg

 

Sitat

 

Charlotte (33) forteller at hun konfronterte motdemonstranter da hun så dem kaste gjenstander etter politihester ved Oslo domkirke. - Da kom de løpende mot meg, sier hun.

Charlotte forteller at ting deretter skjedde raskt. Hun skal ha blitt dyttet opp mot et av Espresso House sine butikkvinduer ved Kirkeristen, og flere skal ha samlet seg rundt henne.

- Flere personer gikk løs på meg, mange tilsynelatende unge. Det oppsto totalt kaos, en ti minutters kamp, sier hun.

Ifølge 33-åringen, som beskriver seg selv som en liten og skjør person, skal også mange ha kommet mellom henne og motparten for å forsvare henne, blant dem flere vektere.

- Jeg ble heldigvis ikke skadd, men hadde ikke folk stått opp og hjulpet meg, tør jeg ikke tenkte på hva som kunne skjedd, sier hun.

 

 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stenges for opprydding....

Ting kan ta tid så tråden åpnes (kanskje) i morgen.

Moderatorer er og skal være nøytrale ved moderering, ingen vits å bruke rapporteringspanel for å fremme sine egne meninger. Punktum.

God natt :)

 

Jarmo skrev (2 timer siden):

Stenges for opprydding....

Ting kan ta tid så tråden åpnes (kanskje) i morgen.

Moderatorer er og skal være nøytrale ved moderering, ingen vits å bruke rapporteringspanel for å fremme sine egne meninger. Punktum.

God natt :)

Edit: selvfølgelig er egne meninger helt ok innenfor ytringsfrihet i forumet, bare den ikke misbrukes til personlige diskusjoner så..

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...