Redaksjonen. Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Her måles vinden for å bygge verdens lengste bruspenn Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Noen som vet hvor dette er? Stod ikke så godt beskrevet... Er det mellom Sula og Barstadvik eller mellom Sula og Brandal/Hareid? Det første virket mest sannsynlig, men fint om noen kan avklare. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 (endret) "Nesten dobbelt så langt som verdens lengste" Egentlig galskap, bare for at vi her på Søre Sunnmøre skal spare 20 min. for å kjøre E39 mot Ålesund. På meg virker det som Vegvesenet, Vegdirektoratet og fagfolkene som skal gjennomføre fjordkryssingene på E39 låser seg i løsninger det går prestisje i. Tror neppe det går å beregne seg til kreftene i orkaner av typen "Nyttårsorkanen" i 1992, hvor måleren på Svinøya egentlig ikke fikk målt vindstyrken da skalaen stoppet på dobbel orkan, rundt 60 m/s. Dønningene inn Breisundet er av en slik karakter at flytende støttepunkt nærmest er umulig, og det samme kan vi si om "Rørbro". Konseptet med rørbro har jeg ikke fått klarhet i, men tror en tenker seg et rør hele veien over en fjor. Tror neppe befolkningen på Sunnmøre vil være prøvekaniner for denne type løsninger. Har tro på rørbro på 600m som del av en flytebro. Da blir det som å kjøre gjennom lasterommet på et skip. En flytebro lengre inne i fjorden, hvor ikke dønningene skaper problemer, kan spare samfunnet for mange 10-tals milliarder. Likevel er ikke denne løsningen vurdert. En flytebro har små risikoutfordringer og kan brukes av både syklende og gående. Flytebroer kan også gi arbeid til skipsverftene, da det er snakk om å bygge moduler på 200 m som fraktes til lokaliteten for montering. Endret 23. august 2020 av aanundo 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Vil lidarmålingeNe unne brukes til å forbedr modellene der en simulerer? Dette må i så fall være verdifullt å ta med seg videre inn i flysimulatorer og ved bygging av høyhus? Eller? Når det gjelder kryssingen så er dette en bagatell. Vi har noen plattformbein i Nordsjøen som viser hva vi kan bruke av betongfundament midtfjords om nødvendig. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 JØI skrev (22 minutter siden): Når det gjelder kryssingen så er dette en bagatell. Vi har noen plattformbein i Nordsjøen som viser hva vi kan bruke av betongfundament midtfjords om nødvendig. En lite gjennomtenkt kommentar, når en kaller denne type kryssinger av fjorder for "Bagatell". Hvilke av de bunnfaste konstruksjonene i Nordsjøen går ned til 500 m? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 aanundo skrev (51 minutter siden): En lite gjennomtenkt kommentar, når en kaller denne type kryssinger av fjorder for "Bagatell". Hvilke av de bunnfaste konstruksjonene i Nordsjøen går ned til 500 m? 303 meter for Troll, det er bare å skru opp ett hakk. Det var et vakkert skue å se den bli bygget. https://no.wikipedia.org/wiki/Troll_A Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 (endret) 6 hours ago, MrAHB said: Noen som vet hvor dette er? https://www.vegvesen.no/Europaveg/e39sulafjorden/_attachment/1111612?_ts=1518bb03a28&download=true&fast_title=Illustrasjonskart+E39+Sulafjorden%2C+fjordkrysning.pdf Endret 23. august 2020 av J-Å Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Før broen er bygget kan vi vel ha autonome elektriske bilferger med høy frekvens for en brøkdel av prisen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå