Svein M Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 (endret) Som kjent selges en del nyere Huawei telefoner nå uten Google. Googles Play butikk er byttet ut med Huaweis egen AppGallery-tjeneste. Verken Gmail, Maps, Chrome, YouTube, Google Foto eller liknende er å finne på telefonen. Ei heller Google Play tjenester, hvis funksjoner mange Android-apper benytter seg av. Merk at dette betyr at en ikke får kjørt svært mange av Android app'ene på disse telefonene, også fordi at Google Services mangler på disse mobilene. Så om en har en slik telefon hva er mulighetene, ulempene og erfaringene? Endret 23. august 2020 av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. august 2020 Forfatter Del Skrevet 23. august 2020 https://www.dinside.no/mobil/dette-blir-spennende-huawei/72293041 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. august 2020 Forfatter Del Skrevet 23. august 2020 P40 serien: P40 Lite E P40 Lite P40 P40 Pro P40 Pro+ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. august 2020 Forfatter Del Skrevet 23. august 2020 (endret) I tillegg til Huawei sin egen AppGallery så kan en installere app'er gjennom APK filer. https://www.huaweicentral.com/huawei-introduces-new-solution-to-install-third-party-apps-on-huawei-phones-with-open-source-android/ Endret 23. august 2020 av Svein M Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Det er fortsatt en del apper som ikke kan installeres fordi de krever tilgang til Google Services. Kan nevne f.eks Pokemon Go for de som spiller det. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 5 hours ago, Sharpings said: Det er fortsatt en del apper som ikke kan installeres fordi de krever tilgang til Google Services. Kan nevne f.eks Pokemon Go for de som spiller det. Da er vel Vipps en mye viktigere app å nevne i norge 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Svein M skrev (6 timer siden): Så om en har en slik telefon hva er mulighetene, ulempene og erfaringene? Så hva er problemet? ikke nok lagringsplass for begge? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 Så er det ting man kan lure på. Har Huawei like gode sikkerhetsrutiner når det gjelder å godkjenne og kaste ut apper som Google? OG det å i tillegg bruke andre tredjeparter - er det noe man ville stole på? Tidligere i hvert fall når man har snakket om virus/malware på Android, så har vel undersøkelsene videre linket 98%+ av tilfellene til installasjon av apper utenfor Google Play. Har inntrykket av - i hvert fall slik det var tidligere - at en del av appene som var tilgjengelig via App Gallery nødvendigvis ikke fungerte helt. Å begyne å fikle med en "kamp" der man skal få Google-tjenester til å fungere, helt til Google ellers endrer noe via de offisielle oppdateringene, tenker jeg at jeg ikke helt ville giddet. Så for min egen del framstår i hvert fall Huawei-telefoner som helt uaktuelle p.t. Samtidig må jeg vel si at den realtivt cleane Android-en jeg hadde i starten med P20 Pro har forsvunnet, der Huawei har lagt itl mer og mer som egentlig bare er til irritasjon og som det er temmelig komplisert å bli kvitt/deaktivere. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 NULL skrev (7 minutter siden): Så er det ting man kan lure på. Har Huawei like gode sikkerhetsrutiner når det gjelder å godkjenne og kaste ut apper som Google? OG det å i tillegg bruke andre tredjeparter - er det noe man ville stole på? Tidligere i hvert fall når man har snakket om virus/malware på Android, så har vel undersøkelsene videre linket 98%+ av tilfellene til installasjon av apper utenfor Google Play. Vel huawei er jo mistenkt for spionasje så er ikke rart med tanke på det er god mistanke blir jo som å kjøpe en mobil på ebay eller aliexpress og håpe på det ikke er spyware eller adware, er du skeptisk kjøp et annet merke. Tror selv det er liten risiko for å bli overvåket. Men er neste umulig å bevise. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 34 minutes ago, LMH1 said: Vel huawei er jo mistenkt for spionasje så er ikke rart med tanke på det er god mistanke blir jo som å kjøpe en mobil på ebay eller aliexpress og håpe på det ikke er spyware eller adware, er du skeptisk kjøp et annet merke. Tror selv det er liten risiko for å bli overvåket. Men er neste umulig å bevise. Poenget blir vel at selv om Huawei i seg selv ikke direkte er problemet, klarer de å ha kontroll med det som slipper inn i deres appstore, samt at det å installere apper fra andre tredjeparter kan være med stor risiko. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Huawei P40 Lite smarttelefon 6/128GB Kr. 1890,- på Elkjøp, men er det fortsatt skivebom uten Google? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Ja, det er skivebom. Da er det bedre å kjøpe P30 lite til kr 1990. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Omnithunder skrev (2 minutter siden): Ja, det er skivebom. Da er det bedre å kjøpe P30 lite til kr 1990. Mobbiltelefonen (P40) vurderes som kamera brukt med Gimbal. Har allerede mobil for Googles tjenester. Er kamera på P30 like bra som P40? Benytter apper som Open Camera, FilMic Pro og ZY Play Lenke til kommentar
nagina Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Er det DJI Osmo Mobile2 så anbefaler jeg å sjekke at telefonen ikke er for stor, var nemlig problem med min Zenphone 6. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Kameraet er bedre på P40 lite. Hvis det er det eneste du vurderer etter, så er det bare å kjøpe. Er du interessert i å forbedre lyden, så kan jeg anbefale Boya BY-MM1. Denne får du for ca kr 350 i flere butikker. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Personlig ville jeg ikke vurdert en Androidtelefon uten native Googlestøtte. Greit nok at det finnes omveier, men det finnes også gode alternativer. Synd for Huawei, som har super hardware, men kanskje det kommer løsning med ny politisk ledelse i USA over nyttår? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 nagina skrev (4 timer siden): Er det DJI Osmo Mobile2 så anbefaler jeg å sjekke at telefonen ikke er for stor, var nemlig problem med min Zenphone 6. Grensen er 220 gram mtp Gimbal og P40 Lite ser ut til å være 183 gram..... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Omnithunder skrev (4 timer siden): Kameraet er bedre på P40 lite. Hvis det er det eneste du vurderer etter, så er det bare å kjøpe. Er du interessert i å forbedre lyden, så kan jeg anbefale Boya BY-MM1. Denne får du for ca kr 350 i flere butikker. Ja, den Boya'n har bra lyd 👍 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden): Personlig ville jeg ikke vurdert en Androidtelefon uten native Googlestøtte. Greit nok at det finnes omveier, men det finnes også gode alternativer. Synd for Huawei, som har super hardware, men kanskje det kommer løsning med ny politisk ledelse i USA over nyttår? For oss som har hatt Huawei siden den første ble lansert ser at politikk er svært ødeleggende....... Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 flageborg skrev (På 28.12.2020 den 17.18): Huawei P40 Lite smarttelefon 6/128GB Kr. 1890,- på Elkjøp, men er det fortsatt skivebom uten Google? Skal den brukes som kamera er det mange andre som er bedre, til samme pris. Lite modellene er drit dårlige på kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå