Gå til innhold

I dag er det forbudt – men redningsrom kan være et av de viktigste tiltakene for å øke sikkerheten ved tunnelbrann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vurdert om teknologien er på plass og sikker nok? 

Ein ting er at folk vil oppsøke redningsrom som er skilta som evakueringsalternativ. Men vil redningsrommet være tryggare enn å prøve å ta seg ut av tunnelen? Kor lenge vil det være trygt å være i evakueringsrommet? Er det plass til alle? Og kva vil denne ordninga kreve av vedlikehald? 

Kva skjer om ein får ein kraftig brann som: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Brunostbrannen. Fire dagar er lenge å vente i ein bunker, og kva om det er ein buss i tunnelen slik at det ikkje er plass til alle i redningsrommet? 

Eg er 100% for å betre sikkerheita i tunnelane, men eg sitt med inntrykket av at denne løysinga er på linje med å utstyre rutefly med fallskjermar. I utgangspunktet høyres det ut som ein god idé, men kostnaden blir høg (særleg kontroll og vedlikehold), høg brukarvennlegheit er heilt avgjerande, og det er berre i bestemte situasjonar at fallskjermen vil være mulig å bruke. 

Inntil ein har ein betre plan for den praktiske innføringa av evakueringsrom så bør fokuset være på det enkle og det grunnleggande. Bygg toløpstunnelar med rømming til det andre tunnelløpet, sikre tunnelane med sprinkling og ikkje berre vifter, og forsøk å styre røyken enten ved å lede røyken gjennom himling i eigne sjakter over vegbana eller ved å sette inn brannhemmande portar/gardiner (med rømmingsdør på sidene) slik at røyken kan holdast tilbake lenge nok til å gjere sjølvredding mulig. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

En kan vel like så godt bare begynne å bygge med to løp først som sist. Da får en kapasitet og redningsrom i ett. 

Lenke til kommentar

I artikkelen fremsettes følgende påstand:

"Selv om norsk tunneler er svært trafikksikre, skjer det ulykker."

På hvilket grunnlag kan man påstå dette? Sist jeg leste status for sikkerhet i norske tunneler, fikk Norge relativt dårlig score på tunnelsikkerheten, og på Europaveiene ble det krav om utbedringer. Dette er det riktignok laget planer for å få utbedret, men hvor langt vi er kommet i det arbeidet, har jeg ikke sett tall på.

Ser forøvrig at Vålerengatunnelen er under utbedring nå, og den utgjør jo endel av E6 gjennom Oslo, så denne er vel endel av de tunnelene som ble krevd utbedret for å få tilfredsstillende sikkerhet.

Lenke til kommentar

Redningsrom høres potensielt skummelt ut.

Man vet ikke hvor mange som kan befinne seg i tunellen, og i fare ved en brann eller annen fare.

Det kan bli som i gamle dager da det ikke var nok livbåtplasserer til alle, tragiske sener....

Hvor skal grensen gå for hva som er tilstrekkelig?

Og når kan kostnaden nærme seg et ekstra løp...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...