Gå til innhold

Hvor stor er risikoen å ta i mot askjergave i liten lokal AS?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg får sannsynligvis 15% av aksjene i bedriften der jeg jobber for bra innsats. restauranten/baren har akkurat startet opp 1 år nå og det virker som at det har et bra framtidt, men med corona er det ikke lett å si. Nå lurer jeg på hva evt. risikoer er når jeg skriver under dokumenter som gir meg de 15%? Hva skjer når det viser seg til å gå konkurs allikevel? Kan dette til å gi meg problemer i personlig økonomien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ico skrev (2 timer siden):

Hva skjer når det viser seg til å gå konkurs allikevel? Kan dette til å gi meg problemer i personlig økonomien?

Aksjonærer er ikke personlig ansvarlig for økonomien til selskapet de eier. Jeg kan ikke se at dette kan gå ut over økonomien din på andre måter enn at aksjene kan bli verdiløse.

Ico skrev (2 timer siden):

Nå lurer jeg på hva evt. risikoer er når jeg skriver under dokumenter som gir meg de 15%?

Jeg antar dette blir betraktet som lønn og må beskattes deretter. Du risikerer vel dermed å betale skatt av nåverdien samtidig som de kan være verdiløse om kort tid. På den andre siden kan de bli verdt masse etter hvert også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, nirolo said:

Aksjonærer er ikke personlig ansvarlig for økonomien til selskapet de eier. Jeg kan ikke se at dette kan gå ut over økonomien din på andre måter enn at aksjene kan bli verdiløse.

Jeg antar dette blir betraktet som lønn og må beskattes deretter. Du risikerer vel dermed å betale skatt av nåverdien samtidig som de kan være verdiløse om kort tid. På den andre siden kan de bli verdt masse etter hvert også.

Hm. Du skattes vel ikke her før du evt. selger aksjene. Men det å eie aksjene kan inngå i en formuebeskatning (som vel da er under 1%, og vel først slår inn når man har formue over så så mye?). Og skulle aksjene bli uten verdi, kan det regnes som et tap som kan trekkes fra skattemessig?

Å eie aksjene kan bety at du blir berettiget til utbytte. Utbytte må det naturligvis skattes av, som for annen inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, nirolo said:

Skal ikke være alt for skråsikker, men det regnes vel som lønn og beskattes av nåverdi. Så får du skatt/fradrag ut i fra endring fra nåverdi når du selger.

Ja, det kan nok stemme - for det skattes vel også når man får kjøpt aksjer i en bedrift man er ansatt i til under markedspris. Men hvis man så blir beskattet her og aksjene mister sin verdi, er det vel mulig at man også får trekt fra dette tapet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, NULL said:

Ja, det kan nok stemme - for det skattes vel også når man får kjøpt aksjer i en bedrift man er ansatt i til under markedspris. Men hvis man så blir beskattet her og aksjene mister sin verdi, er det vel mulig at man også får trekt fra dette tapet da?

 

Erverv av aksjer til underkurs er skattepliktig fordel: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytelser/oversikt-over-lonn-og-andre-ytelser/ansattes-kjop-av-aksjergrunnfondsbevis-til-underkurs/

 

Verdien som legges til grunn ved innberetning av fordelen blir kostprisen på aksjene. Selges de senere for pris under dette får en skattemessig fradrag ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle raske svar! Det viktigste for meg er at hvis det evt. skulle gå konkurs at jeg ikke sitter personlige økonomiske problemer. Jeg skal vel snart ha et møte med regnskapsføreren og da hører jeg sikkert hvordan det blir med skatt, men dette er ingen problem for meg. Jeg betaler gjerne dette for å bli med innen bedriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...