Gå til innhold

Minneprodusenter etterforskes

Anbefalte innlegg

Det er nok snakk om betydelige summer her ja. Kan tenke meg at disse selskapene omsetter for en god del kroner til sammen.

Det er som regel ikke straffene i USA som er for strenge, men de er for dårlige i Norge.

Ja, jeg er mildt sagt rystet over enkelte domsavgjørelser her til lands. Spesielt i volds og voldtektssaker. Men skulle vi hatt de samme lange straffene her til lands hadde jo budsjettene til fengselsvesenet gått til himmels. Dessuten er det vel nok av folk med "peiling" som mener at lengre fengselsstaffer har en negativ effekt med tanke på å "helbrede" kriminelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ikke ut som du vet nok om Rambus eller hva som faktisk skjedde ettersom du uttaler deg slik. I tillegg til deg jeg skrev over kan du ta en titt på innlegget mitt nederst på siden i tråden jeg linker til under. Les og lær før du dømmer!

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166529

Du kan ha din vinkling av saken i fred for meg. Og jeg har så absolutt ikke dømt firmaet nedenom og hjem. Den prosessen er det helt andre som har stått for. Ikke minst dem selv.

Det er ihvertfall usmaklig når et firma går til land med kontroversiell rettsopfattning for å skaffe presidens for behandlingen av sin sak videre. Samme hvem det er.

Grådighet på royalitys kan spores helt tilbake til Bibelen. Og har aldri fått pen omtale. :no:

Lenke til kommentar

Her er det mye beskyldninger men ingenting konkret. Har du lyst til å utdype slik at vi kan ha en diskusjon?

Må ikke snakke om Rambus, for det er deprimerende saker. En ødlagt produsent som notorisk i lang tid har basert sin intekt fra kvervulering.

Ødelagt? Rambus lever i beste velgående. Produsent? Nei, de lager ingen fysiske produkter. De er en bedrift av 150 forskere, som står bak mange av dagens standarder når det gjelder chipset og minneinterface.

Og jeg har så absolutt ikke dømt firmaet nedenom og hjem. Den prosessen er det helt andre som har stått for. Ikke minst dem selv.

Jeg er fullstendig klar over at Rambus har vært upopulære blant hardware entusiaster for 2-3 år siden. Men jeg har knapt ennå støtt borti noen som utdyper hvorfor de "hater" dem på dette forumet. Kan det være fordi folk ikke vet rett og slett? Derfor ønsker jeg at du sier hvorfor de "dømmer seg selv nedenom og hjem" for å sitere deg korrekt...

Det er ihvertfall usmaklig når et firma går til land med kontroversiell rettsopfattning for å skaffe presidens for behandlingen av sin sak videre. Samme hvem det er.

Dette høres ut som er henvisning til en spesifikk sak. Fortell meg om dette tilfellet, så kan vi få litt fakta på bordet.

Grådighet på royalitys kan spores helt tilbake til Bibelen. Og har aldri fått pen omtale.

Royalties er noe som er utbredt i alle industrier. Meningen er at utvikleren skal kunne tjene inn det det faktisk kostet å utvikle produktet, i tillegg til å få et overskudd dersom det selger bra. Er du mot royalties, eller hva prøver du å si? Alle standarder kan ikke være gratis, hvis noen utvikler noe, og markedet vil ha det, er det helt naturlig at utvikleren ønsker å tjene på det. I tilfellet Rambus har de ikke egne fabrikker, og inntjening vil da selvsagt være basert på royalties som kompensasjon så lenge markedet vil ha produktene. Man kunne da heller ikke forvente at de jobber gratis. Medisiner, cd'er, dvd'er er også eksempler på ting der deler av prisen går tilbake til de som utviklet produktet.

Lenke til kommentar

Ser at vi beveger oss litt off-topic her ja... Temaet var jo en sak mot minneprodusenter som har opptrådt ulovlig. Grunnen til at Rambus kom på banen er at disse produsentenes sin desperate økonomiske situasjon er selvforskyldt, da de ville utkonkurrere RDRAM ved å selge SDRAM/DDR langt under produksjonspris (prisdumping). Kanskje vi kan prøve å pense dette på riktig spor igjen?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det er som regel ikke straffene i USA som er for strenge, men de er for dårlige i Norge.

Ja, jeg er mildt sagt rystet over enkelte domsavgjørelser her til lands. Spesielt i volds og voldtektssaker. Men skulle vi hatt de samme lange straffene her til lands hadde jo budsjettene til fengselsvesenet gått til himmels. Dessuten er det vel nok av folk med "peiling" som mener at lengre fengselsstaffer har en negativ effekt med tanke på å "helbrede" kriminelle.

Engelskmennene hadde det greit en gang i tiden da de sendte bort kriminelle til Australia....

Anyway.... poenget med strenge straffer er å skremme folk fra å gjøre kriminelle handlinger, ikke å "helbrede" de som allerede er kriminelle. Det vil naturlig nok ikke bli mindre kriminalitet om man f.eks. halverer lengden på alle fengselsstraffer som er gitt. Husker dette sitatet svært godt: "It's worth serving 18 months for $10 000 000"

Man kan godt begynne å snakke om bedre oppfølging av de som er vanekriminelle, holde førstegangssonere unna de hardbarkede kriminelle osv, men det har fint lite med lengden på straffen å gjøre. Hvis man hadde måttet sitte 10 år hvis jeg hadde slått ned en fremmed person på gata tror jeg mengden blind vold hadde gått kraftig ned.

Leste senest i går en artikkel i VG der en 17 år gammel gutt sammen med en vennegjeng hadde, i følge rettetn, svinebanket en 13-åring (som forøvrig ikke var noe problembarn, bare et tilfeldig utvalgt offer). Han var slått ned 10-13 ganger, skallet 5-8 ganger og "kneet" 2-3 ganger. Denne gjengen hadde "terrorisert" et samfunn på Sunnmøre i lengere tid ved å gå rundt å banke opp uskyldige. Den ene som ble tiltalt fikk 120 timers samfunnsstraff. Jeg ble så sint da jeg leste det at jeg holdt på å sprekke. Det er snakk om 15 dagers jobbing for samfunnet etter å ha laget et ****** for en 13-åring i lang tid. Perosnlig mener jeg at 7-10 år for en slik sak burde vært en selvfølge. Vold er noe samfunnet bør si klart i fra om at er totalt uakseptabelt, og velger man å gå til slike skritt må man ta konsekvensen.

Lenke til kommentar
Engelskmennene hadde det greit en gang i tiden da de sendte bort kriminelle til Australia....

Stakkars urbefolkning...

Hvis man hadde måttet sitte 10 år hvis jeg hadde slått ned en fremmed person på gata tror jeg mengden blind vold hadde gått kraftig ned.

Helt enig! Vold og spesielt blind vold må slås kraftig ned på! Gjelder også voldtekt og annet seksuelt misbruk.

Perosnlig mener jeg at 7-10 år for en slik sak burde vært en selvfølge. Vold er noe samfunnet bør si klart i fra om at er totalt uakseptabelt, og velger man å gå til slike skritt må man ta konsekvensen.

Ikke helt enig. Ikke for å motsi megselv, men 7-10 er for drøyt, men at det gis fengselsstraff i tillegg til samsunstjeneste burde være en selvfølge. Når det er snakk om 17-åringer mener jeg dette ikke bør inngå i samme rettspraksis som hvis det gjalt f.eks. en på 30. Klart at man som 17-åring er utvilket nok til å forstå at man ikke skal slå, er det utrolig å se hvordan gamle klassekamerater (to av dem dømt for vold) forandret seg fra de var 17 til de nå er 21. Hadde de gått i fengsel i årevis for sine handlinger hadde ikke samfunnet hatt store nytten av dem. Hvem vet hvordan de hadde vært når de endelig slapp ut.

Kanskje litt off-topic her nå men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...