Gå til innhold

Jernbane i Nord-Norge kan bli valgkamp­tema. Bør den bli elektrisk eller gå på hydrogen?


Anbefalte innlegg

Sitat

Norge burde bygget ut skikkelige transportveier. Og vi burde gjort det for lenge siden

Håpløst at dette ikke er på stell for mange 10 år siden. men Norge har prioritert å bygge ut olja istedet. jeg tenker fint man kunne bygd ut begge. Mener sånn vagt at det bruktes 200 milliard i året på dette. samt en tale Jens hadde hvor han sa at vi ikke kunne bygge vei når vi investerte i olje.

dobbel vei i i sør mellom storbyer opp til steinkjær og god 90 sone videre. samt jernbanen. den må selvfølgelig gå på ren og fin strøm :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (21 timer siden):

Vi har sett nå hvor mange reiser som ikke er nødvendige. Flytrafikken er redusert 70% og verden fungerer omtrent som før.

Nei, verden fungerer faktisk ikke omtrent som før. Kanskje jobbmessig for de som har mulighet for det, men det er mange grunner til å reise som ikke er mulig å erstatte digitalt. Grunnen til at så få reiser nå er at viruset fortsatt er aktivt, og folk er ekstra forsiktige.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Nei, verden fungerer faktisk ikke omtrent som før. Kanskje jobbmessig for de som har mulighet for det, men det er mange grunner til å reise som ikke er mulig å erstatte digitalt. Grunnen til at så få reiser nå er at viruset fortsatt er aktivt, og folk er ekstra forsiktige.

Er det matmangel i butikkene? Har du strøm, har du vann i krana virker radio og TV. Har du Internett? Får du penger inn på konto? 

Koronaviruset kunne gitt slike problemer og andre virus har potensiale til det. At de må være litt ferre passasjerer i kollektivtrafikken og at noen må jobbe hjemmefra er ikke dramatisk. Det må vi tåle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Simen1 skrev (5 timer siden):

MDG er veldig for nordnorgebanen og mot bedre E6. Hva tror de blir først elektrifisert? Bilparken eller banenettverket i Nord-Norge (inkl Nordlandsbanen og Ofotbanen)?

Egentlig et uviktig spørsmål, da begge må elektrifiseres. Men det er selvsagt lettere når det er andre (bilistene) og ikke Staten via subsidier som må betale.

Dessuten er det vel mer tungtransporten som er vesentlig her. Og selv med elektrifiserte vogntog, vil jeg tro det raskere kunne kommet en elektrifisert jernbane i nord, selv med forlengelse, enn autonome vogntog på våre nordnorske veier.

Dog kun om det endelig er vilje til å satse. Vi er allerede minst 50 år på overtid. Selv i min ungdomstid kom det over en tiårsperiode en "nordnorgepakke" som kompensasjon for en ny utsettelse av banen. Det er vel snart 30 år siden den ble avsluttet.

Endret av Snowleopard
Ufullstendig setning og skriveleif
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (10 minutter siden):

Området nord for Fauske er såpass utfordende at man budre bygge begge deler samtidlig.

Bare hvis det er noe å spare på å bygge begge deler samtidig. Hvis ikke så er det bedre å beholde fleksibiliteten i tid, for når det klaffer med f.eks elektrifisering av Nordlandsbanen, belastningen på anleggsnæringen* osv

* Så vi slipper situasjoner der entreprenørene i Nord-Norge ikke har kapasitet til å bygge begge deler samtidig så vi må leie inn spanjoler til å bygge f.eks jernbane mens våre entreprenører bygger vei, også kommer neste 10-årsperiode uten arbeid til de samme nordnorske entreprenørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...