Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor dødelig er covid-19?

Vaniman

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
xRun skrev (29 minutter siden):

En ide også kjent under begrepet "Life unworthy of life" eller "useless eaters". En tankegang som har gått igjen i flere ideologier gjennom historien, noen av dem kjent og beryktet av helt spesielle grunner. Slå det opp, og tenk litt lengre. Skamfullt!

At En stat går aktivt inn for å ta livet av sine innbyggere er galskap. Men vii bør vurdere hvor langt vi skal strekke oss for å holde gamle i liv noen måneder til. Det er barn og unge nyetablerte som skal tas var på først. Så ka n ta var på de eldre hvis det er ressurser igjen. Nå har vi gjort det motsatt. Ofret barn og unge for at nesten døde gamle skal leve litt lenger. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gloria skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk en ganske stor forskjell på det å sende svake mennesker til konsentrasjonsleirer, og det å ta ekspertvurderte beslutninger som tjener samfunnet som helhet. Så den type mental gymnastikk kan du dra lenger ut på landet med.

Man skal ikke aktivt sitte å vurdere om eldre og svake i samfunnet er "collateral damage" fordi noen syns det kjipt at man ikke kan drikke på byen til lengre enn kl 00:00. Det må være lov å tenke på andre og akseptere at vi må følge de rådene som har blitt gitt! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
JØI skrev (Akkurat nå):

Igjen, hvordan ville tallene sett ut om vi fjernet vaksinen for influensa?

Igjen, CoVid smitter mye fortere og har en dødelighet som er oppimot 10 ganger høyere en influensa. Influensa ville gjort mye mindre skade med eller uten vaksine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Det er barn og unge nyetablerte som skal tas var på først. 

Nei, alle skal taes vare på LIKT! Vi er ikke i en krigssituasjon, det er ikke for lite mat, vi er ikke ombord Titanic, vi er et land som har råd til å ta vare på alle! Gamle mennesker har like rettigheter som deg og meg. Det er et klinkende faktum som du må innse med en gang ? 

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Flin skrev (5 minutter siden):

Igjen, CoVid smitter mye fortere og har en dødelighet som er oppimot 10 ganger høyere en influensa. Influensa ville gjort mye mindre skade med eller uten vaksine. 

Skal en sammenligne epler mot epler så må begge vurderes i en verden uten vaksiner. Forskjellige sesonger med influensa har uling smittsomme o dødelighet. Mye tyder på at de hissigste influensasesnongene eer på høyde med Covid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (4 minutter siden):

Nei, alle skal taes vare på LIKT! Vi er ikke i en krigssituasjon, det er ikke for lite mat, vi er ikke ombord Titanic, vi er et land som har råd til å ta vare på alle! Gamle mennesker har like rettigheter som deg og meg. Det er et klinkende faktum som du må innse med en gang ? 

Her er jeg prinsipielt uenig med deg. Det er de ungene som skal arve verden, de er de unge som skal løfte verden opp neste hakk. Vi som har passert midten av livet må innse at vi har stadig lavere verdi for hvert år som går. Ja, det er fint å ta vare på de som har it deg en god verden i arv, men en skal ikke ofre sin een fremtid for det. Det er det jeg mener vi gjør nå. Vi ofrer de unge sin fremtid bare for å holde de game i live noen måneder til. Det er elt feil prioritering. Vi har en plikt til å gi de unge de ressursene de tror for å kunne løfte verden. Å ta fra dem ressurser Og muligheter er ikke rett løsning. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Her er jeg prinsipielt uenig med deg. Det er de ungene som skal arve verden, de er de unge som skal løfte verden opp neste hakk. Vi som har passert midten av livet må innse at vi har stadig lavere verdi for hvert år som går. Ja, det er fint å ta vare på de som har it deg en god verden i arv, men en skal ikke ofre sin een fremtid for det. Det er det jeg mener vi gjør nå. Vi ofrer de unge sin fremtid bare for å holde de game i live noen måneder til. Det er elt feil prioritering. Vi har en plikt til å gi de unge de ressursene de tror for å kunne løfte verden. Å ta fra dem ressurser Og muligheter er ikke rett løsning. 

Tiltakene er ikke utelukkende iverksatt for å holde de gamle i live noen måneder til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (23 minutter siden):

Her er jeg prinsipielt uenig med deg. Det er de ungene som skal arve verden, de er de unge som skal løfte verden opp neste hakk. 

Det er ikke opp til deg og meg om de eldre skal få leve eller ikke. Eldre mennesker har menneskerettigheter de også, og det er jævlig de skal "ofres" fordi du ikke gidder å vaske hendene dine før du går på butikken. Måten du tenker på er makaber, den er direkte jævlig, det er det verste jeg har lest her inne på mange år, det gjør vondt at du tenker så lite om de eldre og svake her i samfunnet, de fortjener å leve de også - like mye som deg og meg. Mange av de kjempet for det livet du har i dag. Jeg syns du skulle skamme deg litt :(

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke opp til deg og meg om de eldre skal få leve eller ikke. Eldre mennesker har menneskerettigheter de også, og det er jævlig de skal "ofres" fordi du ikke gidder å vaske hendene dine før du går på butikken. Måten du tenker på er makaber, den er direkte jævlig, det er det verste jeg har lest her inne på mange år, det gjør vondt at du tenker så lite om de eldre og svake her i samfunnet, de fortjener å leve de også - like mye som deg og meg. Mange av de kjempet for det livet du har i dag. Jeg syns du skulle skamme deg litt :(

Fikk du ikke med deg at jeg ønsker permanent at det står spritdispensere over alt og at avstand skal bli en del av kulturen? Jeg r _veldig_ for strenge tiltak for hygiene. Leg og MRK til at jeg inkluderer meg selv som n av gruppene som fint kan ofres om nødvendig. Det er en logisk slutning vi ha om at en har en høy verdi når en er gamme. Jo eldre du er jo mer villig bør du være til å vike plassen for de yngre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
nonlocality skrev (22 minutter siden):

@JØI  Kanskje du kan bli infisert av covid19 og la leger og forskerne studere ditt liv og teste ut ny vaksine osv. Slik at yngre generasjoner kommer til gode. Du som er opptatt av av eldre skal offre seg for yngre generasjoner :D

Har vurdert dette, men det er ingen slik forsking som foregår innen rimelig reiseavstand fra der jeg bor. I tillegg er jeg enda i skjæringspunktet der jeg bidrar mer ved å vær i live enn død. Men hvis neste pandemi kommer med samme tidsrom som Covid kom etter svineinfluensaen så vil jeg være såpass gammel at jeg vil se på det som en plikt å stille opp. 

Lenke til kommentar
Just now, bshagen said:

Man skal ikke aktivt sitte å vurdere om eldre og svake i samfunnet er "collateral damage" fordi noen syns det kjipt at man ikke kan drikke på byen til lengre enn kl 00:00. Det må være lov å tenke på andre og akseptere at vi må følge de rådene som har blitt gitt! 

Det ser ut som om mange ikke helt forstår de vidstrakte konsekvensene ved totalitære tiltak, så da blir det dessverre nødvendig å dra frem de økonomiske konsekvensene (blant annet) ved slike primitive forsøk på å spare liv.

Vet du hvordan vi kan spare enda flere liv? Vi kan stenge ned samfunnet totalt, forby menneskelig kontakt og innføre portforbud hver dag hele døgnet. Da utsletter vi så og si all smittsom sykdom, inkludert influensa, og mange liv er spart! Eller?
Det er sunn fornuft at noe slikt ikke ville fungert i lengden. På samme vis er det sunn fornuft at denne "hold nede"-strategien vi holder på med i dag heller ikke er noen langsiktig løsning.

Jeg sitter nå stort sett hjemme, så ikke tro at jeg er motivert av ting som å dra ut på byen etter klokka tolv. Det betyr imidlertid ikke at jeg er noen stor tilhenger av totalitære tiltak som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Det flere av oss reagerer på, er at politikerne ikke fulgte ekspertenes råd om å gjøre enkelte tiltak for å flate ut kurven, for å unngå overbelastet helsevesen, men ellers la økonomien og samfunnet fortsette som før.

Det som skjedde var at media begynte å telle på døde i ulike land, og ellers drive med skamløs sensasjonalisme. Politikerne snudde om, og skiftet strategi til å "slå ned". 

Det finnes personer som har forsket på virus hele livet. Det var de som anbefalte den første strategien. 

Politikerne valgte med andre ord å la seg styre av media, ikke av eksperter. 

Nå har vi kanskje bare skjøvet problemet foran oss, fordi smittebølgene vil komme uansett. Akkurat slik ekspertene sa de ville gjøre. Hundrevis av milliarder kroner kan være kastet ut vinduet. 

Folk flest vil kanskje ikke se det slik, fordi virkelighetsforståelsen i stor grad blir formet av media. Men det kan være sannheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, JØI said:

Har vurdert dette, men det er ingen slik forsking som foregår innen rimelig reiseavstand fra der jeg bor. I tillegg er jeg enda i skjæringspunktet der jeg bidrar mer ved å vær i live enn død. Men hvis neste pandemi kommer med samme tidsrom som Covid kom etter svineinfluensaen så vil jeg være såpass gammel at jeg vil se på det som en plikt å stille opp. 

Da quoter vi denne slik at vi har dette svart på hvit, JØI vil følge sin plikt og vil melde inn som Covid19 forsøkskanin.

Vi, menneskeheten vil takke deg for din modighet, og håper det kommer gode resultater ut av din ofring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
nonlocality skrev (2 minutter siden):

Si meg, hva skal dere gjøre med milliarder av penger når dere ligger syke og dauer på sykehuset når dere blir eldre og immuneforsvaret svikter?

Betale for en liten overdose mofin?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
nonlocality skrev (11 minutter siden):

Da quoter vi denne slik at vi har dette svart på hvit, JØI vil følge sin plikt og vil melde inn som Covid19 forsøkskanin.

Vi, menneskeheten vil takke deg for din modighet, og håper det kommer gode resultater ut av din ofring.

Underforstått, du er ikke villig til å bidra til en bedre verden for alle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...