Uncle Scrooge Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Hei, Jeg har en inskuddspensjonsavtale igjennom jobben med SpareBank1. Her har jeg kun mulighet til å velge andel aksjer (har valgt 100%). Fondene investeres aktivt, som jo er idiotisk, men det ser ikke ut som det er mulig å endre på dette. Vet noen om det er mulig? I tillegg har jeg et Pensjonkapitalbevis (som jeg har flyttet fra inskuddpensjonsavtale med min tidligere jobb). Her kan jeg velge om det skal investeres aktivt eller det de kaller "Basis" (I Basis forvaltning kopierer fondsforvaltere en bestemt referanseindeks.). De tar likevel ca. 1% i forvaltningsgebyr som er helt horribelt for et indeksfond. Hvordan kan jeg få lavest mulig gebyrer på mine to avtaler? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Alt dette blir lettere fra nyttår. Da får man egen pensjonskonto med lavere kostnader https://www.finansnorge.no/tema/liv-og-pensjon/egen-pensjonskonto/ 1 Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Som nevnt endres alt fra nyttår og du kan bestemme det meste selv, men det kan legges til at det er arbeidsgiver som betaler kostnaden for den aktive forvaltningen slik det er i dag. Men det var du meget mulig alt klar over. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå