Gå til innhold

Benytter Altibox seg av Carrier Grade NAT?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ble lagt over til CGNAT i boligen vår i byen hvor vi har Bergen Fiber (Altibox) i midten av forrige uke, jeg fikk sms om at det ville skje en stund i forveien. Tenkte først å kontakte dem for å se om det var mulig å beholde dynamisk ipv4-adresse eller høre om fast ip men flyttet like godt Plex og Synology NAS-serveren til en annen bolig vi har med brukbar internettkapasitet. 

Har vært i boligen med CGNAT siden helgen og det er så langt ikke merkbart utover at jeg ser enkelte tjenester ikke får åpen port mot omverdenen, ellers virker linjen som før. Kan hende jeg kontakter Bergen Fiber på sikt om muligheten til å få en dynamisk ipv4-adresse igjen om behovet skulle melde seg men per nå går det greit nok å leve uten.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Fikk nettopp inn Altibox her. Passthrough + egen router med støtte for ipv6 ser ut til å åpne det meste som trengs.

Samtidig på kundeservice på forespørsel om opt-out:
"Har nå sendt deg et tilbud på offentlig ip adresse. "
"Skjer ingen endringer"
"Ordrebekreftelsen kan være noe misvisende" (mtp pris, som er høyere enn jeg bandt meg til for et år..)

Men jeg kom lenger med public ipv4 adresse enn en ipv6 adresse. :)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2.9.2024 at 1:55 PM, Caddy said:

Fikk nettopp inn Altibox her. Passthrough + egen router med støtte for ipv6 ser ut til å åpne det meste som trengs.

Samtidig på kundeservice på forespørsel om opt-out:
"Har nå sendt deg et tilbud på offentlig ip adresse. "
"Skjer ingen endringer"
"Ordrebekreftelsen kan være noe misvisende" (mtp pris, som er høyere enn jeg bandt meg til for et år..)

Men jeg kom lenger med public ipv4 adresse enn en ipv6 adresse. :)

tbh jeg tror de alle fleste kan klare seg fint med CGNAT men det burde være en tjeneste som de som tregner noe mer kan få det slik som du fikk her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...