oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) bshagen skrev (27 minutter siden): Ikke uenig, men at tyskerne liker å ta seg i overkant godt betalt kontra andre merker fra andre land, er ingen myte heller. Men du har rett i at det er et valg man selv ønsker å ta. Noen vil ha en ribba BMW mens andre nøyer seg med en topp-speccet Toyota med mye av utstyret allerede inkludert, og det står alle helt fritt til å velge Tyskerne tar seg betalt gjennom årelang drakamp mellom tilbud og etterspørsel. Om folk sluttet å kjøpe BMW og/eller oppgraderte fra standardpakken, så ville man sett prisene gå ned. Men BMW har kjempet lenge for å kunne være der de er angående prisingen for bilene. De trenger ikke være billigst, ettersom folk vil ha dem uansett. Toyota er fint om man virkelig skal herje. ? Samt er det greit at "skrap-panten" for Toyota Hilux og Hiace er 10-15,000 kr. ^^ Endret 21. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 5 hours ago, JØI said: Da suger Leaf løv. Jeg forbedret påstanden din! ? 4 hours ago, JØI said: Alt tyder på at Enyaq sitt interiør vil ligge et hakk eller to over i kvalitet og to eller tre hakk over i funksjonalitet. Oi! Det var en drøy påstand. Jeg mener, du husker at det er en Skoda, eller? Hvis man tar en VW og legger til kvalitet og funksjonalitet, selger man det som Audi. Hvis man tar de gamle delene fra en VW og fjerner alt som ikke trengs, har man en Skoda. Dette gjenspeiles i pris og det gjenspeiles veldig godt i bilkonfiguratorene - jeg har gått gjennom dem noen ganger gjennom årene. Det går veldig raskt å klikke gjennom med Skodas modeller. Så når du kommer med "tre hakk over i funksjonalitet" troller du bare, ikke sant? Eller vet du noe som hjemmesidene deres ikke har fortalt meg? 4 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: De fleste i Norge er mer der at om bilen koster over 400k så er det en fin premiumbil. Nei, nu må du håll litt ijænn. Vet du'ke ka en bil kåsta længer? Ingen som ser på nybiler tror de får premium for 400k. Testet påstanden din mot en Opel Astra Sports Tourer. Den ser ut som noe styggedom fra de dagene da Toyota limte på et bagasjerom på toppen av en sedan. Den rundet lett over 400 tusen med det lille av tilvalg man kunne finne. Til sammenligning er Volvos V70-erstatning V90 raskt oppe i en million når man klikker litt. For å teste påstanden min gjorde jeg det akkurat nå, og rundet millionen når jeg kom litt forbi sykkelstativene. Da var fortsatt det førti+ tilvalg å gjøre, jeg hadde ikke vinterdekk eller nøkkel enda, så mulig det var hundretusen til å blåse av. Så "Premium", der tror jeg fortsatt det er slik at folk skiller på bilmerke og ikke over/under 400k. Opel Astra, s'nær. 2 hours ago, sverreb said: En bør være bevisst på at den eneste fellesnevneren i alle debatter en deltar i er en selv (...) i tilegg velger ofte de moderate å forlate diskusjonen jo mer hver side dukker ned i skyttegravene. Opplever man at alle debatter man deltar i blir polarisert, da bør man vurdere om man selv er med på å bidra til polariseringen. Det er forskjell på folk, og i disse debattene er det alltid to-fire folk som jeg mener kan myyye om elbiler, men er prinsippielt uenige og har motsatte følelser for det ene merket som er målestandarden for elbiler. Det som frustrerer meg så mye er at alle tråder går tilbake til den samme diskusjonen med de samme argumentene fra de samme folkene. Jeg lærer ikke noe nytt på den måten, selv om disse folkene har mye kunnskap om temaet. It's a f...ing deadlock. Hvem gidder høre mer om lakkproblemene til Tesla, og hvis vi først må snakke om lakken, hvorfor er det ingen som trekker inn perspektivreferanser, sånn som at i generasjoner har lakken til Mercedes faktisk vært vital siden det er det eneste som holder rusten sammen? Hold den gamle debatten i den gamle tråden, så kan vi diskutere noe som er relatert til Skoda i denne. Selv om det betyr at vi sammenligner Skoda med Tesla, behøver vi ikke én gang til høre om hva som er/ikke er forskjellig mellom Tesla, BMW og Audi. Skoda og Tesla. Skoda og BMW. Skoda og Audi. Bilen i seg selv er interessant, siden den potensielt er noe nytt i forhold til andre el-SUVer. Så synes jeg vi alle kan innrømme at de er i utgangspunktet subjektive og dersom man er på innlegg 10 samme dag, har man antakeligvis brukt opp objektiviteten et sted et par timer tilbake. 1 hour ago, JØI said: Har bare prøvd S og X. Interiøret der er på høyde med en bil til 120k. Igjen med trolling. Jeg er en ork, du er et troll. Det er lett å motbevise meg - finn meg én bilkonfigurator der du får ut en bil til 120k som har interiør som min onkel(?) sverreb eller oophus3do - ingen av dem Teslafans - mener er på høyde med en Model X. Inntil du viser oss en sånn, leser vi deg som troll. Ut denne tråden iallefall, vi kan jo være greie og glemske. 44 minutes ago, Trestein said: Syntes du drar SUV begrepet langt når du kaller model y SUV. En SUV pleier å ha bakkeklaring til å kjøre på traktorveien OL. Begrepet SUV har mista all mening for meg hvis dette er en SUV. Det er såvidt plass til den avrunda døra før bilen er forbi. For meg er dette en Coupé med mindreverdighetskomplekser. Fin bil, og jeg hadde gjerne kjørt den, men den hadde slitt med gresset på veien opp til hytta. Det gjør også stasjonsvogna men vi hadde en Grand Cherokee, og den var noe helt, helt annet. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Folk kjøper "SUV" for å sitte høyt og for å virke stor i trafikken. De aller færreste kjører med dem i skogen og det vet produsentene. Så hele begrepet er ødelagt. Når det er sakt så har Model 3 (og da sansynligvis Y) en helt fantastisk firehjulstrekk som vil hjelpe godt om man absolutt skal innom skogen. Vil tro de fleste elbiler med to til fire motorer vil være god på framkommelighet, men er vel bare Teslan som blir testet for slikt (er det som gir klikk) Flytter man batteriet (vekten) for høyt ødelegger man jo for vanlig kjøring på vei som disse "SUV"ene vil bedrive 99.8% av tiden sin med. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) tommyb skrev (19 minutter siden): Oi! Det var en drøy påstand. Jeg mener, du husker at det er en Skoda, eller? Hvis man tar en VW og legger til kvalitet og funksjonalitet, selger man det som Audi. Hvis man tar de gamle delene fra en VW og fjerner alt som ikke trengs, har man en Skoda. Dette gjenspeiles i pris og det gjenspeiles veldig godt i bilkonfiguratorene - jeg har gått gjennom dem noen ganger gjennom årene. Det går veldig raskt å klikke gjennom med Skodas modeller. Så når du kommer med "tre hakk over i funksjonalitet" troller du bare, ikke sant? Eller vet du noe som hjemmesidene deres ikke har fortalt meg? Skoda som merke har jo vokst sakte men sikkert opp, og kvaliteten på de nyeste modellene er jo upåklagelig? De har jo vunnet en haug av priser i det siste. Noe man ikke kunne drømme om hadde skjedd for 10-15 år siden. Nå i 2020, så vinner f.eks Skoda SCALA "Family car of the year". Mens Skoda SUPERB vinner "Estate car of the year". Dette er vell 5 år på rad at SUPERB vinner den prisen? Det er tydelig at de føler at de er inne i et godt "stim" i det siste. Nå bytter de ut logoen sin og skriver "SKODA" med store bokstaver istedenfor, rett og slett fordi merkevaren har vokst. Skoda er mye bil for pengene, i alle segmenter. Fra billigst og inn der de berører premium-segmentet. Apropos det å gå igjennom dem i bilkonfiguratoren, så syns jeg f.eks en Skoda SUPERB har godt med tilvalg? Fint interiør er det også. Litt premium her og der. Ikke den største lista, men stor nok til at man føler at man bygger noe "eget". Endret 21. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) 20 minutes ago, Complexity said: Folk kjøper "SUV" for å sitte høyt og for å virke stor i trafikken. De aller færreste kjører med dem i skogen og det vet produsentene. Så hele begrepet er ødelagt. Begrepet/bilklassen hadde vært nyttig om den betydde noe. Nå er det jo sånn at alt som er større enn en Corsa kalles SUV. Hever du en Corsa har du plutselig en Crossover SUV, som jo man nå er i ferd med å droppe 'crossover' på, så nå er det like før alle biler i salg er SUVer. Og da er det grunnen til at mange kjøper SUV. Det er jo det eneste på markedet. Hvis du skal ha plass til litt utstyr baki bilen må du enten kjøpe elbil i håndtverker-segmentet eller vente på ID.Buzz som ser ut til å komme med en startpris på en drøy million i 2022, kanskje enda senere. 18 minutes ago, oophus3do said: Skoda som merke har jo vokst sakte men sikkert opp, og kvaliteten på de nyeste modellene er jo upåklagelig? De har jo funnet en haug av priser i det siste. Noe man ikke kunne drømme om hadde skjedd for 10-15 år siden. Nå i 2020, så vinner f.eks Skoda SCALA "Family car of the year". Mens Skoda SUPERB vinner "Estate car of the year". Dette er vell 5 år på rad at SUPERB vinner den prisen? Det er tydelig at de føler at de er inne i et godt "stim" i det siste. Nå bytter de ut logoen sin og skriver "SKODA" med store bokstaver istedenfor, rett og slett fordi merkevaren har vokst. Skoda er mye bil for pengene, i alle segmenter. Fra billigst og inn der de berører premium-segmentet. Apropos det å gå igjennom dem i bilkonfiguratoren, så syns jeg f.eks en Skoda SUPERB har godt med tilvalg? Fint interiør er det også. Litt premium her og der. Skoda har da hatt godt navn helt siden Octavia tok markedet for sikkert snart tjue år siden, det er ikke uten grunn at jeg har vært innom bilkonfiguratorene deres. Det jeg sier er ikke at Skoda er dårlige biler, det jeg sier er at VW-konsernet har tre produktlinjer her der de appellerer til forskjellige prisklasser og i utgangspunktet ikke skal kanibalisere hverandre. Det er ikke bare fargen som gjør at en Skoda er billigere enn tilsvarende Audi-modell i samme segment. Og så skal jeg ærlig innrømme at jeg har vært innom Octavia-konfiguratoren oftere enn både Superb og Passat, siden Octavia har hatt fristende innslagspriser. Da jeg var i markedet for en mindre bil, ca. 2009, så jeg på Fabia stasjonsvogn. Der var det noen godbiter: du kunne få oppvarmede vindusspylerdyser for 400 norske kroner. Men til gjengjeld var det ikke mulig å få DAB eller fargeskjerm. Og det er poenget. Produsert i parallell med VW og Audi, og der kan jeg garantere at det var navigasjonspakker å få. Edit: Sikkert snart tjue år siden var en underdrivelse, de gjenoppståtte, moderne Octavia-bilene kom i 1996. Endret 21. august 2020 av tommyb Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) 36 minutes ago, tommyb said: Begrepet SUV har mista all mening for meg hvis dette er en SUV. Det er såvidt plass til den avrunda døra før bilen er forbi. For meg er dette en Coupé med mindreverdighetskomplekser. Fin bil, og jeg hadde gjerne kjørt den, men den hadde slitt med gresset på veien opp til hytta. Det gjør også stasjonsvogna men vi hadde en Grand Cherokee, og den var noe helt, helt annet. Den er ikke stylet som SUV, men den er en SUV. Den er en del større enn man skulle tro. Den har sju seter og er større enn Enyaq, i-Pace, XC40 og Mach-e. Den er ca like stor som Mercedes EQC. Bakkeklaringen er 16,8 cm. Det er 8 mm mindre enn e-tron, 24 mm mer enn i-Pace, 13 mm mer en Niro og hele 71 mm mer enn EQC, for å gi noen referansepunkter. Så klart, man kan godt argumentere for at en SUV bør ha minst f.eks 20 cm bakkeklaring. Men da finnes det ikke en eneste elektrisk SUV, sett bort i fra Model X med luftfjæringen på maks høyde. (Vil ikke anbefale det for å kjøre veldig langt, fjæringen er steinhard på maks høyde.) Endret 21. august 2020 av Espen Hugaas Andersen 3 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 tommyb skrev (2 minutter siden): Skoda har da hatt godt navn helt siden Octavia tok markedet for sikkert snart tjue år siden, det er ikke uten grunn at jeg har vært innom bilkonfiguratorene deres. Det jeg sier er ikke at Skoda er dårlige biler, det jeg sier er at VW-konsernet har tre produktlinjer her der de appellerer til forskjellige prisklasser og i utgangspunktet ikke skal kanibalisere hverandre. Det er ikke bare fargen som gjør at en Skoda er billigere enn tilsvarende Audi-modell i samme segment. Selv om de ofte bruker samme utgangspunkt og platform, så ligger stort sett begrensninger kun på ytelser av det jeg har sett - i de tilfellene en Skoda bruker en VW platform. Altså "sportsmodellen" til Skoda skal helst ikke gå kjappere enn "sportsmodellen" til VW. Men sånn ellers så står dem fritt til å innovere og gjøre litt som de vil. Det har jo vært litt av poenget mellom de Tyske merkene. De bruker hverandre for å bygge hverandre opp, og det gjøres ikke med bremseklosser. Det gjøres med konkurranse, og deling av erfaring og teknologi i ettertid. De ønsket minst mulig begrensninger og bremseklosser slik at de skulle få en fordel mot resten av kloden. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Så klart, man kan godt argumentere for at en SUV bør ha minst f.eks 20 cm bakkeklaring. Men da finnes det ikke en eneste elektrisk SUV Sport Utility Vehicle ligger jo litt i navnet. Personlig så syns jeg en SUV skal vise seg med bedre egenskaper i alle terreng kontra røkla. SUV har idag blitt degradert til at man kan kjøre på plenen. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 3 minutes ago, oophus3do said: Selv om de ofte bruker samme utgangspunkt og platform, så ligger stort sett begrensninger kun på ytelser av det jeg har sett - i de tilfellene en Skoda bruker en VW platform. (...) Det var ikke ytelsen som er forskjellene jeg ser på. Dette er rent subjektivt oppfattet men basert på at det knapt fantes noe moderne teknologi når jeg kikka på Skoda-byggerne. Samme deler, men forskjellig "tjenestetilbud". Jeg har muligens sett antydninger til at tsjekkerne ønsker seg bort fra det sporet, da. Tipper det er noen tyskere som irriterer seg over at denne kommer først til markedet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Jeg tenker dette er dagen, nå er det sjans for at dere husker begrepet 'coupé med mindreverdighetskomplekser'. Men nå er det tid for å stikke innom China Garden. Ha en fin aften. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 2 hours ago, syar2003 said: Nei, det var deg og 6RCURCBG hjulpet av Salvesen som var de som initierte avsporing av tråden. Savlesen var den første som nevnte Tesla i sitt inlegg. Disse elbiltrådene her på diskusjon har utpilt sin rolle og nærmest alle er desverre delaktige i at det har blitt sånn. Innlegg nr. 3 startet sammenligningen med Tesla. Hva er poenget med ett kommentarfelt hvis det på ingen måte er mulig å sammenligne det omtalte produktet med andre produkter? Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Det er ingen sten at Model Y er premium, det er fakta. Jeg kan riktignok være med på at vi ikke vet 100% sikkert om Enyaq ikke vil være premium. Men det ville overrraske meg i hvert fall. Det kommer vel an på prisen. Du anførte at over 400k,- blir det premium. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 5 minutes ago, 6RCURCGB said: Det kommer vel an på prisen. Du anførte at over 400k,- blir det premium. Jeg sa ikke jeg delte den meningen. Og det er jo så klart en grov forenkling. Poenget mitt var at folk flest bryr seg ikke om bil. De kjøper kun brukte biler, og om noen kjøper nybil som er blank og fin, så kan man nesten kalle det en premiumbil. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) 35 minutes ago, oophus3do said: Sport Utility Vehicle ligger jo litt i navnet. Personlig så syns jeg en SUV skal vise seg med bedre egenskaper i alle terreng kontra røkla. SUV har idag blitt degradert til at man kan kjøre på plenen. Begrepet kan vel tolkes alle veier. Litt av årsaken er muligens at man begynte å slenge SUV merkelappen på store stasjonsvogner med firehjulstrekk når BMW X5 og tilsvarende kom. Mens terrengegenskapene til en Landcrusher/Japero eller Pathfinder er overlegne en X5 og vadehøyde på ca. 70cm er standard for det man før kalte "firehjulstrekker". Siden det har begrepet bare blitt vannet ut til det absurde, for eks. Suzuki Ignis SUV. For meg er SUV mere et skjellsord enn et bilsegment. Endret 21. august 2020 av 6RCURCGB 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) 34 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Bakkeklaringen er 16,8 cm. Det er 8 mm mindre enn e-tron, 24 mm mer enn i-Pace, 13 mm mer en Niro og hele 71 mm mer enn EQC, for å gi noen referansepunkter. IPace og e-tron har* justerbart oppheng. De kan heves til 241mm og 248mm hhv. *) Ikke nødvendigvis standard. Endret 21. august 2020 av sverreb Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 1 hour ago, tommyb said: Nei, nu må du håll litt ijænn. Vet du'ke ka en bil kåsta længer? Ingen som ser på nybiler tror de får premium for 400k. Hold den gamle debatten i den gamle tråden, så kan vi diskutere noe som er relatert til Skoda i denne. Problemet er at trådene blir stengt så diskusjonene flyter over i neste tråd... Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 46 minutes ago, sverreb said: IPace og e-tron har* justerbart oppheng. De kan heves til 241mm og 248mm hhv. *) Ikke nødvendigvis standard. Tror ikke det er så mye. Så vidt jeg kunne finne ut var det 230 mm og 222 mm. Men godt poeng at disse også kommer seg over 20 cm med luftfjæringen hevet. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 5 hours ago, Salvesen. said: Som sagt, opprett en egnet tråd om du ønsker en fysikk battle. Ingen problem. Men sist tråd ble stengt for en grunn, prøv å ta lærdom av det. Tesla Model 3 utfører ca. 9,35kW arbeid i 90km/t på flat vei mens tallet er 10,8kW for Taycan. Jeg har brukt rullemotstandskoeffisient 0.01 for begge. Taycan utfører 15% mer arbeid men bruker bare 6% mer energi... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 6RCURCGB skrev (10 minutter siden): Tesla Model 3 utfører ca. 9,35kW arbeid i 90km/t på flat vei mens tallet er 10,8kW for Taycan. Jeg har brukt rullemotstandskoeffisient 0.01 for begge. Taycan utfører 15% mer arbeid men bruker bare 6% mer energi... Gratulerer. Feilmarginen er nok upåklagelig. Forøvrig var påstanden jeg siterte deg på feil, uansett. Nå, skjerp deg og hold deg saklig i trådene du diskuterer i. Med alt det arbeidet kunne du fint ha opprettet en egen tråd for dette. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Tror ikke det er så mye. Så vidt jeg kunne finne ut var det 230 mm og 222 mm. Men godt poeng at disse også kommer seg over 20 cm med luftfjæringen hevet. Kilder: https://www.caradvice.com.au/812614/2019-jaguar-i-pace-se-long-term-review-off-the-beaten-track/https://fullycharged.show/reviews/audi-e-tron/ Søker du etter bilmodellen og 'ground clearance' gir google deg svaret med kildehenvisningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå