Syar-2003 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden): Ja, helt klart JØI som sporet av diskusjonen. Nei, det var deg og 6RCURCBG hjulpet av Salvesen som var de som initierte avsporing av tråden. Savlesen var den første som nevnte Tesla i sitt inlegg. Disse elbiltrådene her på diskusjon har utpilt sin rolle og nærmest alle er desverre delaktige i at det har blitt sånn. Endret 21. august 2020 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 1 hour ago, oophus3do said: Skal godt gjøres å ikke vise vekst når man potensielt dobler produksjonskapasiteten med flere fabrikker. Veksten i antall biler er ikke i nærheten så viktig som å vise at man klarer å forsvare markedsandelene de har opparbeidet seg uten konkurranse, nå når konkurransen kommer. Til dels uenig. Ser man f.eks på Apple, så har markedsandelen deres falt i mange år, uten at det har særlig betydning for selskapet. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 1 minute ago, syar2003 said: Nei, det var deg og 6RCURCBG hjulpet av Salvesen som var de som initierte avsporing av tråden. Savlesen var den første som nevnte Tesla i sitt inlegg. Disse elbiltrådene har på diskusjon har utpilt sin rolle og alle er desverre delaktige i at det har blitt sånn. Jeg diskuterte Enyaq inntil JØI kom inn i tråden med sine ville påstander. Han må bare forvente tilsvar på slikt. 5 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Jeg diskuterte Enyaq inntil JØI kom inn i tråden med sine ville påstander. Han må bare forvente tilsvar på slikt. Du startet opp med premium vs ikke premium mellom Enyak og Tesla model Y og inrømmet at du ikke ville bidra til å spore av tråden . Bare bla til side 1. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 1 minute ago, syar2003 said: Du startet opp med premium vs ikke premium mellom Enyak og Tesla model Y og inrømmet at du ikke ville bidra til å spore av tråden . Bare bla til side 1. Det er naturlig å diskutere de nærmeste elektriske konkurrentene til en viss grad. Enyaq vil trolig være dyrere enn Kona og e-Niro, men billigere enn Model Y, E-tron, EQC, i-Pace, iX3, osv. Model Y er den billigste av SUVene over Enyaq, mens e-Niro er den dyreste av SUVene under Enyaq, så da er disse de to bilene som er mest relevant å sammenligne med. En annen konkurrent er forsåvidt Ford Mach-E. Minste batteri og RWD er 422k, og minste batteri og AWD er 492k. Antar dette kanskje er litt over Enyaq. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden): Det er naturlig å diskutere de nærmeste elektriske konkurrentene til en viss grad. Enyaq vil trolig være dyrere enn Kona og e-Niro, men billigere enn Model Y, E-tron, EQC, i-Pace, iX3, osv. Model Y er den billigste av SUVene over Enyaq, mens e-Niro er den dyreste av SUVene under Enyaq, så da er disse de to bilene som er mest relevant å sammenligne med. En annen konkurrent er forsåvidt Ford Mach-E. Minste batteri og RWD er 422k, og minste batteri og AWD er 492k. Antar dette kanskje er litt over Enyaq. Syntes du drar SUV begrepet langt når du kaller model y SUV. En SUV pleier å ha bakkeklaring til å kjøre på traktorveien OL. Tviler på at model y kommer langt på ujevnt underlag. Fjæringsvei er for kort og bakkeklaring for liten. Dessuten har den ganske lang akselavstand.Det er nok mere rimelig å sammenligne med model x som kan kalles en SUV. Model y er vel mere som en Voyager. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Det er naturlig å diskutere de nærmeste elektriske konkurrentene til en viss grad. Enyaq vil trolig være dyrere enn Kona og e-Niro, men billigere enn Model Y, E-tron, EQC, i-Pace, iX3, osv. Model Y er den billigste av SUVene over Enyaq, mens e-Niro er den dyreste av SUVene under Enyaq, så da er disse de to bilene som er mest relevant å sammenligne med. En annen konkurrent er forsåvidt Ford Mach-E. Minste batteri og RWD er 422k, og minste batteri og AWD er 492k. Antar dette kanskje er litt over Enyaq. Fakta - Du kom først ut med påstanden at Tesla MY var premium og Enyak ikke , ergo initierte du avsporingen og hele den påfølgende diskusjonen om premium . Du «kastet den første stenen» og initierte dette ikke JØI , bare vær litt ydmyk og innrøm det, ikke farlig 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 1 minute ago, syar2003 said: Fakta - Du kom først ut med påstanden at Tesla MY var premium og Enyak ikke , ergo initierte du avsporingen og hele den påfølgende diskusjonen om premium . Du «kastet den første stenen» og initierte dette ikke JØI , bare vær litt ydmyk og innrøm det, ikke farlig Det er ingen sten at Model Y er premium, det er fakta. Jeg kan riktignok være med på at vi ikke vet 100% sikkert om Enyaq ikke vil være premium. Men det ville overrraske meg i hvert fall. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Det er ingen sten at Model Y er premium, det er fakta. Det er ikke noe fakta i det hele tatt. Det er en subjektiv mening eksklusiv for de som misjonerer for merket. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Det er ingen sten at Model Y er premium, det er fakta. Jeg kan riktignok være med på at vi ikke vet 100% sikkert om Enyaq ikke vil være premium. Men det ville overrraske meg i hvert fall. Det er jeg uenig med deg i . Ingen av de er «premium». Og det endrer fremdeles ikke på at du «initierte avsporingen». 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 7 minutes ago, Trestein said: Syntes du drar SUV begrepet langt når du kaller model y SUV. En SUV pleier å ha bakkeklaring til å kjøre på traktorveien OL. Tviler på at model y kommer langt på ujevnt underlag. Fjæringsvei er for kort og bakkeklaring for liten. Dessuten har den ganske lang akselavstand.Det er nok mere rimelig å sammenligne med model x som kan kalles en SUV. Model y er vel mere som en Voyager. Nå inkluderte jeg også Kona og Niro i beskrivelsen. Altså jeg bruker betegnelsen SUV ganske vidt. (For min del ville jeg diskvalifisere alle uten AWD.) 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 12 minutes ago, Trestein said: Syntes du drar SUV begrepet langt når du kaller model y SUV. En SUV pleier å ha bakkeklaring til å kjøre på traktorveien OL. Tviler på at Enyaq kommer til å ha veldig mye bakkeklaring. Men jeg er enig i at SUV begrepet blir misbrukt. Mest sannsynlig fordi MPV/minibussbegrepet er blitt umoderne. Men i praksis er jo mange biler som selges med merkelappen SUV egentlig familiefraktere som ikke er videre egnet til å bevege seg av asfalten. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) 5 minutes ago, syar2003 said: Det er jeg uenig med deg i . Ingen av de er «premium». Og det endrer fremdeles ikke på at du «initierte avsporingen». Nei, det er helt naturlig å se på forskjellene til de bilene man sammenligner pris med. Jeg nevnte også at Model Y er større, er du uenig i det også? Om noen henger seg opp i at jeg sier Model Y er større og starter å diskutere det, er det jeg som initierte avsporingen? Endret 21. august 2020 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden): Nei, det er helt naturlig å se på forskjellene til de bilene man sammenligner pris med. Jeg nevnte også at Model Y er større, er du uenig i det også? Om noen henger seg opp i at jeg sier Model Y er større og starter å diskutere det, er det jeg som initierte avsporingen? Jeg reagerer på at du kaster skyld på andre for å avspore uten å se på ditt eget bidrag til det. Håper det er krystallklart nå. Og registrerer at du fremdeles ikke innrømmer det , men kommer med stadig rundsnakk om annet. 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden): Tja, det er ikke helt uinteressant. Det er nyttig informasjon om en bil oppgis med 61 kWh brutto og 60 kWh netto, eller 70 kWh brutto og 60 kWh netto. Det er en indikasjon på hvor langt produsenten har presset batteripakken. Men det er riktignok ikke stort mer enn en indikasjon, ettersom det er ikke en bestemt standard for å regne ut tallene, og nødvendig buffer vil variere med batterikjemi, kjøleløsning, maks ladeeffekt, osv. Ok, dei kan oppgi brutto, men dei må alltid oppgi netto. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Just now, HF- said: Ok, dei kan oppgi brutto, men dei må alltid oppgi netto. Enig i at det hadde vært en god regel. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 7 minutes ago, syar2003 said: Jeg reagerer på at du kaster skyld på andre for å avspore uten å se på ditt eget bidrag til det. Håper det er krystallklart nå. Og registrerer at du fremdeles ikke innrømmer det , men kommer med stadig rundsnakk om annet. I mitt syn er det umulig å ha en diskusjon uten å ta med seg ny informasjon inn i diskusjonen. Da er det nødvendigvis slik at man introduserer nye temaer som andre kan henge seg opp i og føre til en avsporing. Dette har jeg så klart bidratt til i denne tråden, og alle andre tråder. Men nok om det. Kommer ikke til å diskutere dette mer. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Til dels uenig. Ser man f.eks på Apple, så har markedsandelen deres falt i mange år, uten at det har særlig betydning for selskapet. Når markedsandelen faller, så må man få inn penger på andre måter. For Apple, så fungerer det tydeligvis å selge skjermstativer for 10,000 kr. Markedsandelen skal ikke falle for et firma i vekst, og spesielt ikke innenfor elbilsegmentet. Apple fikk ikke noe hjelp i at man skulle forby gamle telefoner. De fikk hjelp som en "first mover", slik Tesla får, bortsett fra at Tesla i tillegg fikk drahjelp fra myndighetene på toppen i en lang periode for å bygge seg opp uten konkurranse. Skoda er et merke som har vokst veldig i det siste, og ikke nødvendigvis i salgstall, men i omdømme. De har bygget merkevare sten for sten og er blitt kjent for å være et merke som gir mye for pengene. Jeg trur ikke dette produktet vil være særlig annerledes. Man vet hva man går til, og jeg trur mange står klare for å kjøpe. Endret 21. august 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 bshagen skrev (1 time siden): Det er forsåvidt sant, men når man ser prisingen til tilvalgene, så ser man fort at det er til en mark-up som ikke ligner grisen. Man kan fint specce en 5-serie til å koste 3-400 000 mer enn basemodellen, men bilen i seg selv er langt fra så mye dyrere å bygge. BMW tok f.eks 2000,- for Apple Carplay (tror de endelig tilbyr dette gratis nå?) og ofte så blir man kastet på hele pakker, nesten ingenting kan velges som enkeltstående tilvalg. Vil du ha ryggekamera f.eks så må du kjøpe dette i en pakke til 25k mens vil du ha HUD, så inngår dette i en pakke til 40k. Så det er en bevisst måte å selge utstyr på, ingen tvil om det. BMW (som alle andre) leker ikke butikk Men fine biler? Så definitivt, nye 5-serien er en perle i mine øyne. Synd de ikke kommer i helelektriske utgaver snarthttps://www.bilia.no/siteassets/prislister/bmw/bmw_5-serie.pdf EDIT: Vil også legge til at folk med "tynne lommebøker", som du sier, sjeldent stikker til BMW for å kjøpe en ny 5-serie ? Alt dette blir jo bare en drakamp for å måle tilbud og etterspørsel. Om vi kjøper pakkene og ekstrautstyret, så er et jo prisgitt korrekt. Jeg ønsker heller muligheten i å forme en bil slik jeg vil ha den, så får det heller være opp til meg selv om jeg syns det er verdt pengene. "Tynne lommebøker" handlet om i forhold til en BMW. Folk kan ha drømt om en BMW siden ungdomsalderen og spart for å få seg en BMW. Da er det ikke sikkert at de ønsker å spare i X år til for å få en full speccet bil, men ønsker seg bil nå. Kanskje nåværende bil gikk i stykker, også må en uansett kjøpe seg noe. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) oophus3do skrev (9 minutter siden): snip Ikke uenig, men at tyskerne liker å ta seg i overkant godt betalt kontra andre merker fra andre land, er ingen myte heller. Men du har rett i at det er et valg man selv ønsker å ta. Noen vil ha en ribba BMW mens andre nøyer seg med en topp-speccet Toyota med mye av utstyret allerede inkludert, og det står alle helt fritt til å velge Endret 21. august 2020 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå